Hirdetés

Kóródi Mária pénz nélkül is nekivág a feladatoknak.

Nem elégedett tárcája költségvetésével Kóródi Mária környezetvédelmi és vízügyi miniszter – derül ki a Magyar Nemzetnek adott interjújából. A szabad demokrata kormánytag „panaszkodás helyett” külső forrásokat szeretne felkutatni, hogy megvalósulhassanak a cselekvési programjában felvázolt céljai. Így a Vásárhelyi-tervet jórészt az Európai Beruházási Bank hiteléből valósítaná meg, amíg a Duna gátjainak megerősítéséhez és a Balaton vízszintjének megemeléséhez a magántőkét hívná segítségül. Kóródi Mária szerint a környezetvédő polgári köröket nem fogják kirekeszteni a minisztérium pályázataiból, feltéve, ha nem politikai szervezetként tevékenykednek. Arra a felvetésre, hogy egyes szocialista politikusok több környezetvédelmi szakfeladatra is „rátennék a kezüket”, a miniszter azt válaszolta: senki nem sajátíthat ki egy feladatot akkor, ha a feladat közös és megoldása az ország érdekeit szolgálja.

Szerdán egy sor konkrét elképzelését osztotta meg a nyilvánossággal,hathatós lépéseket ígérve az idei évre. A tárca szerény költségvetését tekintve azonban nem lehet tolakodó a kérdés: miből?

– Valóban, nem vagyok elégedett azzal az összeggel, amely a vízügyi és környezetvédelmi tárca rendelkezésére áll. Még akkor sem, ha tudjuk, hogy az idei nagyobb, mint a tavalyi keret. Panaszkodás helyett azonban kidolgoztuk a cselekvési tervünket, éppen azzal a céllal, hogy a meglévő keretet sokkal hatékonyabban tudjuk felhasználni. A források kibővítéséhez pedig – talán kissé szokatlanul – a magántőkét kívánjuk bevonni néhány területen.

– Erre eddig csak egy ötletet vetett fel, amely szerint egyes magáncégek üvegszálas adatkábeleket telepítenének a Duna gátjaiba, finanszírozva részben a töltések megerősítését is. Mire alapozza, hogy a környezetvédelmi szakterületre is befektetne a magántőke, amikor a vállalatok többségének inkább az az érdeke, hogy csak annyit költsön környezetvédelemre, amennyit feltétlenül muszáj?

– Ebben téved, mert a környezetvédelem ügye gazdasági kérdés is. A vállalkozóknak is fontos, hogy Magyarország környezetileg tiszta ország legyen, hiszen a gazdálkodók csak akkor képesek fenntartani a versenyképességüket, ha teljesítik a környezetvédelmi előírásokat. Ezért a bevonásukra is sokféle lehetőség van. Máris megállapodást kötöttem a Vállalkozók Országos Szövetségével arról, hogy e téren együttműködünk.

– Például miben?

– Egyes programok végrehajtásában, amilyen a Duna védtöltéseinek megerősítése, vagy a Balaton problémájának megoldása: az iszaptalanítás és a vízszint megemelésének a kérdése. Ez utóbbiról még folyik a vita, mert ha a Drávából táplálnánk a Balatont, akkor arról egyeztetni kellene Horvátországgal, ha pedig a Rábából vezetnénk vizet a tóba, újabb ökológiai problémák jelentkezhetnének a Szigetközben.

– Pap János fideszes képviselőtől elhangzott az a vád, hogy idén megközleítőleg fele annyi pénzt használhatnak fel a területi vízügyi igazgatóságok, mint tavaly. Lesz olyan gátépítés, amelyet a megszorítások miatt félbehagynak?

– Az említett keret ebben a formában nem létezik a költségvetésben, így ilyen egyértelmű kijelentéseket sem lehet tenni. Elmondhatom azonban, hogy semmilyen, már megkezdett fejlesztést nem állítunk le. A Vásárhelyi-terv megvalósításáért pedig megpróbálunk újabb forrásokat felkutatni. Úgy kívánom a kormány elé vinni a javaslatot, hogy 2005 végéig 65 százalékra lehessen fejleszteni a védettség szintjét a Tiszán. Ez ötvenmilliárd forintot igényelne, de ennyi pénz egyelőre nincs erre a költségvetésben. Így indítványozni fogom, hogy Magyarország e célra kedvezményes hitelt vegyen fel az Európai Beruházási Banktól.

– Nemcsók János a minap azt mondta, hogy az előző kormány tökéletes Vásárhelyi-tervet alkotott, amelyhez bűn hozzányúlni, inkább rögvest meg kell kezdeni a végrehajtását. Beszédes, hogy éppen Nemcsóknak tetszik az eredeti terv, annak első változatát ugyanis az a kritika érte, hogy csak gondolati szinten jelenik meg benne az alternatív folyógazdálkodás. Amit Önök most a terv megújításának neveznek, az az ökológiai szempontok valódi beépítését is jelenti?

– Tudom, hogy nehéz egy 250 oldalas tanulmánytervet végigolvasni. Aki viszont megtette, tudhatja, hogy a továbbfejlesztésnek éppen ez a lényege. A koncepció kialakításánál egyszerre vettük figyelembe a vízügyi, a természetvédelmi és az ökológiai szemlélet egybeolvasztásának gondolatát, továbbá figyelmet szenteltünk az agráriumból élőkre is. Ez tehát egy megegyezéses terv. Az aprólékos kidolgozásnál pedig azon leszünk, hogy a részletekbe se bújjon bele az ördög. Erre éppen az integrált környezetvédelmi és vízügyi tárca léte a garancia. A természetvédelmi államtitkár ugyanis nem hagyja szó nélkül egy vezetői értekezleten, ha a vízügyi államtitkár nem természetvédő megoldással él, mint ahogy ez fordítva sem képzelhető el.

– Meg tudja ígérni az olvasóknak, hogy a következő egy-két évben a gátak magasítása és a vésztározók építése mellett legalább egy helyszínen valódi rehabilitációt fognak végrehajtani? Például – a WWF, a Duna Kör, vagy a Tisza Klub törekvéseinek megfelelően – helyreállítanak egy holtágat, kiszélesítik valahol a Tisza árterét, vagy áthelyezik a gátakat?

– Nem az én szavam erre a garancia, hanem az elkészült koncepció. Hozzá kell tennem, hogy minden környezetvédő szervezetnek lehetőséget biztosítunk az álláspontja kifejtésére. A fontos döntések előtt kivétel nélkül meghallgatjuk a civilek véleményét és válaszolunk a kérdéseikre.

– Nemcsók János kijelentése és például az a tény, hogy a szigetközi élőhely-rehabilitáció pénzkeretét idén elvették az ön tárcájától és áthelyezték Nagy Sándor szocialista területfejlesztési államtitkár felügyelete alá, azt sejteti, hogy az MSZP megpróbál befolyást szerezni a minisztérium fölött. Ebben a légkörben hogyan tudja megőrizni a tárca önállóságát?

– Magyarországnak egységes kormánya van, nekem pedig többféle lehetőségem létezik a kabineten belül a környezetvédelmi és vízügyi édekek képviseletére. Senki nem sajátíthat ki egy feladatot akkor, ha a feladat közös és annak megoldása az ország érdekeit szolgálja.

– Mégiscsak jobb, ha egy tisztán környezetvédelmi terület a tárcánál marad, és nem mondjuk a Miniszterelnöki Hivatalhoz kerül.

– A tisztán környezetvédelmi területek a tárcánál vannak, Nagy Sándorhoz pedig a területfejlesztési ügyek tartoznak. Számomra elfogadható, hogy egy, a kettő között álló témáról közösen gondolkodunk. Szeretném a Magyar Nemzet olvasóit tájékoztatni arról, hogy a Szigetköz kérdését már a kormányalakításkor három részre bontottuk, amelyből a területfejlesztési ügyek a Miniszterelnöki Hivatalhoz, a szakmai ügyek hozzánk, a diplomáciaiak pedig a Külügyminisztériumhoz kerültek.

– A környezetvédelmi diplomáciának a Szigetköz ügye mellett más tereken is vannak feladatai. Az előző kormány még határozottan elutasította a horvát Dráva-vízlépcső terveket és a cianidos bányászati technológia alkalmazását Romániában. Ön azonban még egyszer sem mondott nemet szomszédainknak. Lehet ezt egyfajta felpuhulásnak tekinteni?

– Ezalatt a néhány hónap alatt – a felpuhulás jegyében – kétszer tárgyaltam a román kollégámmal. Konkrét javaslatokat is megfogalmaztam, ennek köszönhetően a verespataki aranybánya ügyében létrejön egy nemzetközi szakértői bizottság a beruházás részleteinek a vizsgálatára. Sőt Verespatak miatt az Európai Unió környezetvédelmi bizottságát is felkerestük. Ha a felpuhulás azt jelenti, hogy az ember keménykedés helyett tárgyalásos úton éri el a céljait, akkor legyen felpuhulás. Szerintem sokkal célravezetőbb, ha kompromisszumos, és így végrehajtható megállapodások születnek. A drávai vízerőműről pedig nem szakadtak meg a szakmai egyeztetések, a határfolyó felduzzasztását továbbra is ellenezzük.

– Az országban számos polgári kör alakult, közülük sok helyi kör kifejezetten környezetvédelmi céllal. Nyerhet-e támogatást a minisztérium pályázatain egy polgári kör?

– Február végén tesszük közzé a pályázatainkat. Aki a kiírásnak megfelel, a keretösszeg erejéig számíthat a támogatásra. Politikainak minősülő csoportosulás semmiféle támogatást nem kaphatnak tőlünk. Arról viszont nincs szó, hogy egy civil célokért küzdő szervezet tagjainak nem lehet politikai véleménye.

– Ön az előző ciklusban igen sokat foglalkozott maffiaügyekkel, így tudhatja, hogy szervezett bűnözés érdeklődési körétől nem áll távol a veszélyeshulladék-kereskedelem. Mit tesz a hatósági eljárások szigorítása érdekében, netán számíthatunk-e a régóta szorgalmazott környezetvédelmi kommandó felállítására?

– Amennyiben a Magyar Nemzetnek bűncselekményekről vannak információi, kérem, osszák meg értesüléseiket a tárcával, hogy megvizsgálhassam azokat. Készséggel állunk rendelkezésükre akkor is, ha reális keretek között rendőrségi feljelentéshez szükséges adatokra van szükségük. Nagyon fontos ugyanis számomra, hogy megvalósuljon az SZDSZ és a kormány üvegzsebprogramja. Eddig is a megfelelő hivatalokhoz továbbítottuk a bűncselekménygyanús eseteket, de arra kérem, ha megítélésük szerint bármely hatóság helytelenül jár el, jelezzék felénk.

– Tudomása szerint akkor jelen van a szervezett bűnözés a veszélyeshulladék-kereskedelemben, vagy nem?

– Ezzel a kérdéssel a szervezett bűnözéssel foglalkozó rendőri szervekhez kell fordulni.

– Több, mint száz minisztériumi alkalmazott áthelyezése várható a nyárig elhúzódó átszervezések miatt. Egy részük a Vízügyi Kutató Intézet (VITUKI) nevű részvénytársasához kerül majd, így elveszítik a közalkalmazotti, köztisztviselői jogosítványaikat. Számít-e arra, hogy netán munkaügyi eljárások tucatjai indulnak a tárca ellen, hiszen Pepó Pál átszervezései után is sok pert veszített a tárca?

– Tapasztalatom szerint az embereknek nem az a fontos, hogy közalkalmazottként, vagy egy részvénytársaságban dolgoznak. Ehelyett inkább a munkájuk színvonala és a fizetésük mértéke a mérvadó számukra. Megígérhetem, hogy akiknek a tudományos kutatómunkáját érinti az átszervezés, azokkal személyesen, méltányosan beszéljük majd meg a következő lépéseket. A száz fős csoport nagyobbik része ráadásul nem a VITUKI-hoz kerül, hanem az új középirányító szervekhez, ahol a státusuk nem fog megváltozni.

– Összeegyeztethetőnek tartja-e saját maga és pártja hitvallásával, hogy egy civil szervezetnek pereskednie kellett a minisztériummal, mert önök nem adták ki számára a rákkeltő azbesszttel szennyezet lakóházakról készült felmérést?

– Tudomásom szerint december 13-án született döntés első fokon, amely alapján az iratokat át kell adnia a minisztériumnak. Mi – bár a végzés nem jogerős – december 21-én már postáztuk is a dokumentumokat az érintett egyesületnek. Nem célunk a titkolózás, vonakodásunk oka csupán az volt, hogy tisztáznunk kellett egy adatvédelmi kérdést.
*******************************************************************************************

A minisztérium cselekvési terve 2003-ra

1. A tárca átszervezése. A várhatóan nyárig tartó folyamat során integrálják a vízügyi, természetvédelmi és környezetvédelmi területeket. Új háttérintézményeket és posztokat hoznak létre.

2. Egységes ökológiai szemlélet létrehozása a minisztérium minden szakágában.

3. Ifjúsági és kistérségi programokkal a környezetvédelem „nemzeti üggyé” fejlesztése.

4. Magántőke bevonása a cselekvési terv megvalósításához.

5. Misz Írisz Irén személyében környezet-egészségügyi miniszteri biztos kinevezése, mert „a környezet állapotának jobbítása nélkül nem javulhat a lakosság egészségi állapota”.

6. A Hulladékgazdálkodási Törvény módosítása, amivel szigorítani kívánják a hulladék elszállítás, mint közfeladat feltételeit.

7. A Környezetvédelmi Alap Célfeladat (KAC) terhére egymilliárd forintból mintaprogramok indulnak az illegális szemételhelyezés megakadályozására.

8. Budapest vezetésével közösen, nyugati mintára zaj- és konfliktustérkép készül a szennyezett területekről.

9. Térkép készül a már meglévő jelentős környezetszennyezésekről is. Újragondolják a felhalmozódott környezeti károk mentesítésének gyakorlatát.

10. A Zöldfalu program keretében 1-2 millió forintot adnak a hátrányos helyzetű kistelepüléseknek a környezeti problémáik megoldására.

11. Tízmilliárd forintot szánnak a regionális hulladék- és szennyvízberuházások támogatására.

12. Január végéig elkészül a termékdíj- és betétdíj-ügyeket szabályozó „kompromisszumos” javaslat, amelyet a kormány elé visznek.

13. Ötven fővel bővül a területi felügyelőségek, tíz fővel pedig a környezetvédelmi főfelügyelőség munkatársainak létszáma, így gyorsabb lesz az ügyintézés.

14. Megkezdődnek az egyeztetések a szlovák–magyar Szigetköz–Csallóköz Nemzeti Park létrehozásáért. Ehhez kérik az EU támogatását is.

15. Oktatási és látogatási központtá alakul át minden nemzeti park, az ökoturizmus fejlesztéséért. A parkokban kötelező lesz a szelektív hulladékgyűjtés.

16. Ötven fővel több természetvédelmi őr áll szolgálatba.

17. Január végén a kormány elé kerül a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztéséről szóló program. Egymilliárd forintot különítenek el a végrehajtás megszerzéséhez. Az első ütemben öt vésztározó épülne meg, később pedig bevonnák az Európai Beruházási Bankot és a Miniszterelnöki Hivatalt.

18. Kovács Kálmán informatikai és Csillag István gazdasági miniszter közreműködését várják a Duna-töltések megerősítésével egyidőben kiépítendő, a magáncégek érdeklődésére számot tartó informatikai gerincvezeték létrehozásához. A gátépítéshez szükséges 35 milliárd forint ugyanis nem áll a tárca rendelkezésére.

19. Szabályozási terv készül március végéig a Balaton kotrására. A Rábából, vagy a Drávából történő vízpótlásról pedig dönteni fognak, mert „nem vitatható, hogy a turisztikai és nemzetgazdasági érdekek miatt döntést kell hozni.”

20. Bős-Nagymaros ügyében a szlovák féllel a környezetvédelmi és vízügyi tárca koordinálja majd a szakmai munkát. Gátat nem építenek, erre „az SZDSZ a garancia”.

21. A földművelésügyi tárcával közösen beindul a Nemzeti Agrár-környezetvédelmi Program. Lényege, hogy az ökológiai gazdálkodással a földművesek is jól járnak, mert erre nem vonatkoznak az EU termelési kvótái és támogatási megkötései.
(Kóródi Mária szerdai sajtótájékoztatója alapján)

Huth Gergely
Magyar Nemzet 2003. 01.18.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás