Hirdetés

Mától magyar nyelven is hozzáférhető a GRI Útmutató, amely a társadalmi felelősségvállalásról és fenntarthatóságról szóló vállalati jelentés elkészítését segítő legelterjedtebb nemzetközi standard.

Ennek segítségével a magyarországi vállalatok is eleget tudnak tenni annak a 2005-ben életbe lépő EU-direktívának, amely arra ösztönzi az EU tagországaiban működő közepes és nagyvállalatokat, hogy a 2005-ös üzleti évtől kezdve a pénzügyi eredményekről szóló jelentéseiket kiegészítve a társadalmi felelősségvállalásban elért eredményeikről is beszámoljanak.

Magyarországon ma alig 40 olyan vállalat működik, amely fontosnak tartja, hogy a pénzügyi eredményein kívül a nyilvánosság előtt a társadalmi és környezeti tevékenységéről is beszámoljon. Abban a reményben, hogy a jövőben egyre több vállalat fogja úgy gondolni, hogy működésük környezeti és társadalmi hatásaival szükséges és érdemes törődni, és gazdasági értékek mellett társadalmi értéket is teremthet, a Braun&Partners hozzáférhetővé teszi a legelterjedtebb nemzetközi standardot, amely segítséget nyújt a magyarországi vállalatok számára a társadalmi felelősségről szóló jelentéseik elkészítéséhez.

„A társadalmi felelősségvállalás elsősorban cselekvés, utána pedig hatékony kommunikáció. A lényeg: az érintettek bevonása. A GRI magyar változatának megjelenése az első és talán legfontosabb lépés ahhoz, hogy a magyar vállalatok is képesek legyenek megfelelni az EU ajánlásának, vagyis pénzügyi jelentéseiken túl beszámoljanak környezeti és társadalmi eredményeikről is.” – mondta el Braun Róbert a GRI Útmutató magyar nyelvű változatát bemutató sajtótájékoztatón.

A Braun&Partners Kft. Magyarországon az elsők között kínál stratégiai tanácsadási szolgáltatásokat az érdeklődő vállalatoknak a társadalmi felelősségvállalás koncepciójának és gyakorlatának kialakításához, valamint a felelős cselekvés hatékony közvetítéséhez az érintettek felé.

A KPMG magyarországi irodája a magyarországi multinacionális tanácsadó piacon elsőként kínál olyan szolgáltatásokat, melynek segítségével az érdeklődő vállalatok a felelősségvállalás programját részleteiben is beépíthetik az üzleti folyamatokba. Várnai Éva, a KPMG Tanácsadó Kft. partnere a tájékoztatón elmondta, a hazai és a multinacionális nagyvállalatok egyre inkább felismerik, hogy ma már valódi versenyelőnyt jelent a CSR beépítése az üzleti folyamatokba, valamint az erről szóló jelentés publikálása.

„A világ vezető gazdaságaiban egy tenderen ma már az is döntő lehet, hogy az adott cég valóban a társadalomért felelősen tevékenykedik-e működése minden területén, és erről megfelelően tájékoztatja-e az érintetteket” – hangsúlyozta Várnai Éva.

Az EU arra ösztönzi a vállalatokat, hogy CSR tevékenységükről is számoljanak be

Az Európai Unió tagországaiban működő közepes és nagyvállalatokat arra ösztönzi az Unió, hogy a 2005-ös üzleti évtől kezdve a pénzügyi eredményekről szóló jelentés kiegészítéseként a társadalmi felelősségvállalás területén vállalt szerepükről is számoljanak be, különös tekintettel a környezeti hatásokra és foglalkoztatással kapcsolatos kérdések kezelésére. A direktívát [2003/51/EK] a magyar jogi szabályozásba is átültették, a Parlament 2003-ban és 2004-ben módosította a számviteli törvényt (A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 95 §, 96 §, 134 §-a), amely már az új szabályozást tartalmazza.

Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása – Corporate Social Responsibility – CSR

A CSR folyamatos cselekvés és közvetlen párbeszéd a munkavállalókkal, ügyfelekkel, fogyasztókkal, üzleti partnerekkel, helyi közösséggel vagy befektetőkkel, vagyis az érintettekkel annak érdekében, hogy a vállalat – üzleti sikereinek részeként – a közjót is szolgálja.

Ahogy az egyén, úgy a vállalat is felelős azokért a tetteiért, amelyek hatással vannak a körülötte lévő emberekre, közösségre és természeti környezetre. Éppen ezért a felelős vállalatok a párbeszéd nyomán a társadalmi és környezeti megfontolásokat beépítik üzleti tevékenységeikbe, és úgy járulnak hozzá a gazdasági fejlődéshez, hogy a munkát végzők, családjaik, valamint a helyi közösség és társadalom életminőségét javítják. Ahhoz, hogy életminőségünk hosszú távon fenntartható legyen, a vállalat irányításának szempontjai közé – elsősorban a vezető személyén, az általa képviselt értékeken keresztül – a társadalmi felelősség értékeinek is be kell kerülniük.

Mi a GRI?

A GRI (Global Reporting Initiatives) az ENSZ égisze alatt működő, holland székhelyű, független civil szervezet, melynek célja egy nemzetközileg elfogadott jelentéskészítési standard elkészítése és folyamatos fejlesztése. A GRI-t 1997-ben hívta össze a Coalition for Environmentally Responsible Economies (CERES) szervezet az ENSZ Környezeti Programjával (UNEP) közösen. Abból a célból alapították, hogy a fenntarthatósági jelentéstétel gyakorlatát a pénzügyi jelentéstétel szintjére emeljék, és így elérjék, hogy a jelentésekben közölt információ összehasonlítható, hiteles, pontos, időszerű és ellenőrizhető legyen. A GRI ezt a munkát világszerte vállalatok, környezetvédelmi és társadalmi nem kormányzati szervezetek, könyvvizsgáló szervezetek, szakszervezetek, befektetők és egyéb érdekelt felek aktív részvételével végzi.

Mi a GRI Útmutató?

A GRI által összeállított ’Sustainability Reporting Guidelines’, azaz Útmutató a legelterjedtebb nemzetközi standard a CSR-jelentések elkészítéséhez.

A fenntarthatósági/CSR jelentéseikben a vállalatok vagy szervezetek nyilvánosságra hozzák gazdasági, környezeti és társadalmi téren elért eredményeiket. Mára egyre több vállalat ismerte fel, hogy a hagyományos pénzügyi jelentéseikben közölt információ már nem elegendő a részvényesek, ügyfelek, fogyasztók és a vállalat egyéb érintettjei számára ahhoz, hogy valóban megismerhessék a vállalat összteljesítményét.

Egyre több vállalat kerül szembe a társadalmi szerepvállalásról szóló jelentéskészítés kihívásaival. Számukra jelenthet megoldást a GRI útmutatója, amely gazdasági, társadalmi és környezeti mérőszámokat, valamint jelentéskészítési alapelveket tartalmaz.

A legfontosabb, összehasonlítást biztosító témakörökre tér ki az Útmutató: termék, kínálati lánc, környezetvédelem, munkaügyek, vállalati gyakorlat, valamint a helyi közösség. A jelentéskészítésnek a következő alapelveket kell követnie: átláthatóság, az érdekelt felek bevonása, teljesség, ellenőrizhetőség, alkalmazhatóság, fenntarthatóság, pontosság, semlegesség, összehasonlíthatóság, értelmezhetőség, valamint az időbeni változások bemutatása, értelmezése.

A GRI nagy előnye, hogy a vállalatok maguk dönthetik el, hogy az általános, minden vállalatra jellemző indikátorok mellett mely mérőszámok a legfontosabbak a vállalat működése és érintettjei vagy érdekelt felei szempontjából.

A jelentéskészítés standardizációjának várható következménye a társadalmi teljesítmény összemérhetősége, valamint a vállalat működésének növekvő átláthatósága, transzparenciája lesz.

Kik használják a GRI-t?

Az Útmutató használata önkéntes. Olyan vállalatok vagy szervezetek készítik fenntarthatósági jelentéseiket az Útmutató alapján, amelyek tevékenységük, termékeik vagy szolgáltatásaik gazdasági, környezeti és társadalmi hatásairól kívánnak beszámolni.

A GRI-standard általános követelményeinek köszönhetően nincs vállalatmérethez, iparághoz kötve az útmutató alkalmazhatósága – minden vállalat és szervezet megtalálja a számára fontos, értelmezhető és összemérhető mutatókat.

A különböző standardok közül a GRI számít a legelterjedtebbnek, több, mint hétszáz vállalat követi ezeket az irányvonalakat, peldául az ABN AMRO, Adidas, British Airways, Chiquita, Coca Cola USA, DaimlerChrysler, Hewlett Packard USA, KLM, Michelin, Microsoft, Nokia, Sony, Starbucks Coffee, Volvo, Yahoo.

A magyarországi vállalatok közül a Denso Gyártó Magyarország Kft., a Budapesti Erőmű Rt., a Magyar Telekom Rt., a BAT és a MOL Rt. készíti a GRI alapján nem-pénzügyi jelentéseit.

Elkán Orsolya

Braun&Partners Pannónia Center

1136 Budapest, Pannónia u. 11.

Tel/Fax.: (+361) 349 2939

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás