Hirdetés
greenfo/mti

A Duna magyarországi szakasza sok tekintetben nem felel meg az európai előírásoknak, illetve nem teljesíti az Európai Unió 2001-es, az integráció közlekedéspolitikáját összefoglaló úgynevezett “Fehér Könyv” fejlesztési előirányzatait – véli a MAHART Duna Cargo.

A MAHART Duna Cargo közleménye szerint a vízi szállítás energiahatékonysága sokkal jobb, mint a közúti fuvarozásé. Vízen ugyanannyi üzemanyag több mint két és félszer annyi árut mozgat meg, mint a közúti vagy vasúti szállítás esetében. Egy liter üzemanyag segítségével egy kilométer távolságra eljuttatható áru közúton 50 tonna, vasúton 97 tonna, vízi úton 127 tonna.

A MAHART Duna Cargo úgy véli, hogy környezetvédelmi szempontból is a vízi szállítás a leghatékonyabb: a belvízi hajózás teljes külső költsége számítások szerint jelenleg ezer tonna-kilométerenként 10 euró. Összehasonlításképpen ugyanez közúton 35 euró, vasúton pedig 15 euró. Ha a vízen elszállított rakományokat közúton juttatnák célba, Európa levegője 10 százalékkal szennyezettebb lenne, mint ma. Ennek ellenére az autópályák horribilis fejlesztési költségeihez mérten a döntéshozók alig szánnak pénzeket a vízi utak hajózhatóságára, gyakran még a legszükségesebb kotrási, szabályozási lépéseket sem teszik meg.

A Duna hajózhatósága annak ellenére is gyenge, hogy az országot nemzetközi egyezmények köteleznék annak biztosítására. Ezt a kötelezettség-vállalást a magyarországi Duna-szakaszra a nemzetközi vízi utakról szóló uniós megállapodás kihirdetését tartalmazó KöViM rendelet szabályozza. A kétirányú, 24 órás forgalom megköveteli a hajóút 120-180 méteres szélességét, az ezer méteres legkisebb kanyarulati sugarat.

“Bár egy jól karbantartott folyamszakaszt nem lehet látványosan átadni, mint néhány kilométer autópályát, a vízi szállítás ennek ellenére nagyobb figyelmet és beruházásokat érdemelne. Akár úgy is, mint a környezet védelmének, a közutak terhelését is csökkentő, fajlagosan legolcsóbb módja” – vélekedik a társaság.

Bár jelenleg visszaesett az európai gazdaság, hosszú távon mégiscsak az árufuvarozás növekedésével kell számolni. Egyes becslések szerint harmadával nő a fuvarozás volumene 2015-re. Ehhez képest a Duna hajózható, 378 kilométeres magyar szakaszán vízállástól függően több mint 50 helyen kell mélységi és szélességi korlátozással számolni, amelyek jelentős mértékben akadályozzák a vízi út kihasználását, illetve korlátozzák az egyszerre szállítható árumennyiséget. Tény, hogy jelenleg az ország területére vetített vízi út hossza az unióban átlagos, a hálózat kihasználtsága és minőségi jellemzői azonban lényegesen rosszabbak.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás