Hirdetés

Védelemre szorulnak a postaládák és a személyes adatok

Ha eleged van a szemétből, ne engedd be a lakásodba – tanácsolja a Reflex Környezetvédő Egyesület mindazoknak, akik nem kérnek a reklámként érkező, általában azonnal a kukába kerülő küldeményekből. A zöldek szerint a „szemétposta” környezet- és adatvédelmi problémákat egyaránt felvet, s védekezni ellene a leghatékonyabban a személyes adatok körültekintő oltalmazásával lehet.
Egy átlagos háztartásba évente 11 kilogrammnyi kéretlen reklámanyag – ingyenes újság, szórólap, prospektus, DM-levél – érkezik. Ez a mennyiség első hallásra nem is tűnik túl soknak – hiszen egy háztartás minden évben több száz kiló szemetet termel –, ám ha számításba vesszük, hogy több mint hárommillió háztartás van az országban, kiderül, hogy háromezer tonnánál is nehezebb szemétkupacot „köszönhetünk” a reklámkiadványoknak.
A környezetvédők úgy vélik, az ingyenreklámok egyik – bár nem a legnagyobb – hibája, hogy korántsem ingyenesek. A győri Reflex számításai szerint például a 130 ezres kisalföldi városba évente 580 tonna reklámanyagot hoz a szemétposta, aminek legyártásához közel 1300 fát, 55 millió liter vizet és mintegy 3200 megawatt energiát használnak fel. Az ingyenreklámért tehát nemcsak a megrendelő fizet, hanem a környezet is (pusztulással, illetve szennyeződéssel). No meg a fogyasztó, hiszen az „ingyenes” kiadványok költsége beépül a megvásárolt termékek árába. Márpedig meglehetősen tekintélyes summáról van szó: a hazai reklámpiac listaáron számítva tavaly mintegy 200 milliárd forintot forgalmazott, ennek – becslések szerint – 6-7 százaléka, azaz 12-14 milliárd forintért vásároltunk 2000-ben ingyenreklámot (és akkor még a szemétdíjról nem is beszéltünk).
Hogy mi kerül a gyakorta szemétkosárrá váló postaládába, arról – saját tapasztalataink mellett – a Reflex kutatásai nyomán tájékozódhatunk. A zöldek két kategóriába sorolták a küldeményeket: az egyikbe a címzetlen reklámkiadványok (szóróanyagok), a másikba a rejtélyes módon a mi címünkre feladott, ismeretlen feladótól kéretlenül érkező anyagok kerültek. A szóróanyagok erre szakosodott terjesztőcégek (például diákvállalkozások), illetve a mellékjövedelemre vágyó postai kézbesítők közbeiktatásával érkeznek. Ez a terítési forma – a megbízó folyamatos ellenőrzésének köszönhetően – igen hatékony, a gyanútlan ház- vagy lakástulajdonost legfeljebb egy különösen agresszív házőrző óvhatja meg a kukája elleni merénylettől. A hatékonyság természetesen csak a kihelyezésre, és nem a reklámüzenet célba juttatására értendő: felmérések szerint a célközönség háromnegyede szemétnek tekinti, és a kukába továbbítja a különféle prospektusokat.
A küldemények másik, titokzatos csoportját azok a látszólag nekünk küldött, ismeretlen feladójú borítékok alkotják, amelyekből, a Gratulálunk, Ön nyert! típusú álnyeremények és egyéb, burkoltan vagy nyilvánvalóan eladásösztönző olvasnivalók szoktak előbújni. A postás erről kevéssé tehet – bár a dühös címzettek haragja gyakran rajta csattan –, annál inkább azok a hatóságok és jogalkotók, akik hivataluknál fogva megakadályozhatnák, hogy a fogyasztók ki legyenek szolgáltatva az adatkereskedők kénye-kedvének.

A postaládákat elárasztó reklámözön egyik forrása ugyanis egy virágzó üzletág, az adatkereskedelem, amely lehetővé teszi, hogy a reklámozók ne vaktában, hanem nagyon is célzottan küldögethessék csalileveleiket a mit sem sejtő „célszemélyeknek”. A mil-liárdos adatbiznisz legnagyobb szereplője érdekes módon egy állami intézmény, a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala, amely évente mintegy 100 milliós bevételre tesz szert a hivatalból hozzá kerülő adatok eladása révén. Egy-egy „egyszerű” állampolgár koordinátáit 25-35 forintért mérik, ám egy jól körülhatárolt, piacképes célcsoport tagjai jóval többet, 200-300 forintot is érhetnek. Különösen sokat hoz a konyhára egy olyan páciens, aki egyszer vagy többször már rendelt valamit a kéretlen reklámok hatására (vagyis bizonyítottan „becserkészhető” a távolból). Igaz, nem feltétlenül a hivatalnak, hiszen a direkt marketingben érdekelt cégek egymás közt is adják-veszik a fogyasztók adatait. Ezt egy 1995-ös jogszabály megengedi, s az adattulajdonos csak azzal védekezhet, ha írásban kifejezetten megtiltja a személyére vonatkozó adatok további kezelését. Sajnos ez is csak félmegoldás: a hivatal a rendelkezés után bizonyára nem kereskedik tovább a letiltott adattal, ám ami a DM-cégek nyilvántartásába egyszer bekerült, azt – a Reflex tapasztalatai szerint – később már szinte lehetetlen onnan eltüntetni, vagyis az ügyfél még évekig számíthat a virághagyma- és kozmetikumkatalógusok, nyereménylevelek, utazási ajánlatok érkezésére. Ráadásul az említett vállalkozások adatgyűjtőként is szorgoskodnak – ezt a célt szolgálják azok a nyereményjáték, közvélemény-kutatás és egyéb címeken, a legváratlanabb helyekről (például a Postától vagy – még a Xénia-láz idején – az iskolákból) érkező kecsegtető ajánlatok, amelyeknek közös jellemzőjük, hogy a soha vissza nem térő lehetőséget adataink közlése ellenében lehet megragadni.

Ha ennyi bajt okoz a szemétposta, miért nem lehet ellene védekezni? – kérdezhetnénk teljes joggal. Nos, amint az a Reflex Szemétposta című útmutatójából kiderül, van lehetőség a védekezésre, bár kétségtelen, hogy a jogi megoldások választéka meglehetősen szűkös. A már említett adatletiltás fegyverével az egyes cégekkel szemben is élhetünk, s akinek egyszer ilyen tiltó nyilatkozatot írtunk, az a későbbiekben felhasználni és továbbadni is csak törvényt sértve tudja az adatainkat. Az adatkezelő ilyenkor köteles a szóban forgó adatokat valamennyi nyilvántartásból törölni, és erről az érintettet írásban tájékoztatni. A mostanában egyre gyakrabban célponttá váló kiskorú gyermek nevében a szülő nyilatkozhat (akár már a születés napján, elejét véve minden további bonyodalomnak).

Valamennyire a legnagyobb „támadási felület”, azaz a postaláda is megvédhető egy kis felirattal (például: „ez postaláda, nem kuka”), amelyben leszögezzük, hogy nem várunk és nem veszünk át semmiféle reklámanyagot. Végső megoldásként érdemes tudni, hogy a címzett bármilyen küldemény átvételét megtagadhatja.

Hargitai Miklós

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás