Hirdetés

A széndioxid-kibocsátási kvóták felülvizsgálatára kérte az Európai Bizottság az Európai Unió tíz tagországát, amelyek erre vonatkozó, úgynevezett kiosztási tervét tegnap vizsgálta. A vizsgált országok közül a testület Nagy-Britannia tervét lényegi változtatás nélkül fogadta el.

A bizottság mintegy hét százalékos kvótacsökkentés kért tíz országtól – ezek: Görögország, Írország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Málta, Szlovákia Franciaország és Svédország és Németország – a szennyezés a tíz országban évi mintegy 860 millió tonnára csökkenne.
Franciaország már időközben közölte, hogy visszavonja beadott kibocsátási tervét és tíz napon belül új, szorosabb tervet nyújt be. A szeptemberben benyújtott francia terv 5,9 százalékos kibocsátás-csökkentést irányzott elő a 2008-2012-es időszakra, 141,6 millió tonnára.

Nemzetközi környezetvédelmi szervezetek – köztük a Greenpeace és a Természetvédelmi Világalap (WWF) – azonnali reagálása szerint ugyanakkor a kibocsátási határok még mindig “díjazzák” a nagy szennyezőket. Mint Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos brüsszeli sajtóértekezletén rámutatott, a további csökkentésre szükség van a klímavédelem és az uniós kvótapiac jó működése érdekében egyaránt.

Dimasz úgy ítélte meg, hogy a döntéssel az EU megmutatta: továbbra is teljes mértékben elkötelezett a nemzetközi klímavédelmi célok elérésének érdekében (az EU-nak 2012-re az 1990-es szinthez képest összesen 8 százalékkal kellene csökkentenie széndioxid-kibocsátását). A biztos egyúttal környezetvédelmi sikernek nevezte a kvótapiaci rendszert, amelyben uniós szinten több mint 11 ezer cég lehet érintett – a rendszer bátorítja a környezetbarát technológiákat, drágítja a szennyezést és bünteti a kvótát túllépőket.

A most vizsgált országok az uniós szennyezés több mint 40 százalékáért felelősek. A bizottság arra is figyelmeztetett, hogy több EU-tagállamból – köztük Magyarországról – az elosztási tervek még nem érkeztek meg Brüsszelbe, és ezen országok ellen szabálysértési eljárás indulhat a késlekedés miatt. Dimasz legkésőbb januárra értékelni szeretné valamennyi tagállam programját.
A bizottság környezetvédelmi igazgatóságán azt is közölték: az EU-bizottság tanulmányozza a járműipari ágazat bevonását a kibocsátás-kereskedésbe, de nem irányoz elő olyan tervet, amelyben az egyes autóvezetőktől környezetvédelmi engedélyt kérnének.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás