Hirdetés

A héten nyílik meg a világ első víz alatti bicikliparkolója Amszterdamban. A központi pályaudvar kerékpárgarázsa az első 24 órában ingyenes lesz, és célja a kerékpározás integrálása a vasúthálózatba.

7000 bringa fér el benne, egy napra ingyenes a tárolás, aztán napi 1,35 euró, a cél nyilván az, hogy a munkába vonattal beingázók kulturált tárolási lehetőséget kapjanak az eddig kaotikus, tömegnyomoros földfelszíni parkolás helyett, és aztán a városba beérkezve tiszta bringára pattanva mehessenek a dolgukra.

Újabb lépés a tiszta levegőjű 21. századi európai nagyváros felé, amely irányba öles léptekkel halad Amszterdam, hiszen a reptér taxiflottája évek óta 100%-ban zéróemissziójú, és 2025-től teljesen ki lesznek tiltva a városból a nem zérókárosanyag-kibocsátású, tehát dízeles meg benzines taxik, nem lesz az, hogy a taxisok a városba bepöfékelve furikáznak vagy járatják a motort: tessék elektromosra váltani. Vagy pedig bringázni. Jön az amszterdami hegyilevegő, a jövő sokkal tisztább lesz, amitől a nagyvárosok, ha lehet, még tovább fognak felértékelődni, mint lakóhelyek. Ahol ilyen helyen parkol a bringa, az menő hely.

Amszterdam központi pályaudvara melletti víz alatti kerékpártároló kép: Dutch Cycling Embassy

 

A január 26-án megnyíló garázs egy négy éves, 60 millió eurós projekt eredménye. Mozgó sétány visz fel a vasútállomásra, ahol naponta több mint 200 000 utazás indul és ér véget. A kikötő oldalán egy másik új, 25 millió eurós park található további 4000 kerékpár számára, cölöpökre épült új telken alig néhány centiméterrel az észak-déli metróvonal felett.

Több kerékpár van ebben a kis országban, mint ahány ember – a BOVAG és a RAI motoros szervezetei szerint 23,4 millió kerékpár van, szemben a 17,8 milliós lakossággal. A kerékpározás messze a legnépszerűbb közlekedési forma pl. Amszterdamban. A főváros legfrissebb adatai szerint a közöttük lévő 835 000 amszterdami polgár átlagosan 665 000 kerékpáros utat tesz meg naponta, és az utazások 36%-át kerékpárral teszik meg (szemben a 24%-kal autóval).

A vasutak számára a projekt célja az ingázás egyszerűbbé és vonzóbbá tétele. „Nagyszerű, hogy az emberek kerékpárra pattanhatnak, eljuthatnak az állomásra, és zökkenőmentesen indulhatnak útnak” – mondta Jeroen Wienen, a ProRail, a nemzeti vasúthálózat infrastruktúrájának karbantartásáért és bővítéséért felelős holland kormányzati szervezet szóvivője.

amszterdami víz alatti kerékpártároló mozgólépcsői a központi pályaudvar mellett. kép: Dutch Cycling Embassy

„ Hollandia egy igazi kerékpáros ország, sokan biciklivel érkeznek az állomásra, és mi és az önkormányzat biztosan nem akarjuk, hogy ezek a kerékpárok heverjenek. Tisztességes helyet szeretne kínálni az embereknek, ahol biztonságosan elhelyezhetik kerékpárjaikat, így az utcák szépek és tiszták a környéken.”-írta a Guardian.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás