Hirdetés
greenfo/mti

Pekingben már 4,7 millió autó van, ezért a városvezetés drasztikusan próbál javítani a közlekedési viszonyokon: drágul a parkolás, és sorsolással lehet csak rendszámhoz jutni.

Pekingben mától korlátozzák a kiadható gépkocsi-rendszámokat, a jövőben minden pekinginek egy autó lehet a nevén, és emelkednek a parkolási díjak – csak néhány az új, drákói intézkedések közül, amelyekkel a kínai főváros ellehetetlenült közúti közlekedési helyzetén akar javítani a városvezetés. A pekingi kormányzat bejelentette, hogy jövőre 240 ezer darabra korlátozza a kiadható rendszámok keretét, és mától már csak sorsolással juthat valaki rendszámhoz. A havi átlag 17 600 rendszámtábla 88 százalékát kaphatják majd magán személyautó-vásárlók, két százalék jut a kereskedelmi járműveknek, és a maradék tíz százalékon osztoznak a vállalatok és a kormányzati szervek.

Idén 700.000 új autót adtak el Pekingben, ami azt jelenti, hogy a hivatalos statisztika szerint számuk már meghaladja a 4,7 milliót. Az új szabályok szerint egy pekingi polgár nevén egy autó lehet. Amennyiben valaki újra cseréli régi kocsiját, akkor nem kell a sorsolásban részt vennie.

2011 április elsejétől új parkolási tarifákat vezetnek be. Egyes helyeken az eddigi ötszörösébe kerül majd a parkolás, az ötös körgyűrűn belül az eddigi 30 perc helyett 15 percre szabják meg a díjakat. A nem Pekingben regisztrált autókat – ugyancsak az ötös körgyűrűn belül – nem engedik a városba a reggeli és délutáni csúcsforgalmi időszakban. Az intézkedések egyértelműen átalakítják az autópiacot, és mivel a márkakereskedések az évi mintegy 800 ezer darab helyett csak 240 ezret adhatnak el, vélhetően több bezárásra kényszerül.

A tegnap bejelentett új szabályozásról már hetekkel ezelőtt terjedtek hírek, ezért csak az elmúlt héten 30 ezer autót adtak el Pekingben. A televízióban kétségbeesett vevők panaszkodnak a bemutató autók szomszédságában arra, hogy már gyakorlatilag nem lehet új autót venni, mindenhol heteket kell várni.

peking dugó
 
Pekingben 2005-ben még csak alig két és fél millió autó volt az utakon. A helyzet azóta sokat változott. Az életszínvonal emelkedésével százezrek vásároltak maguknak vagy gyermeküknek autót, de a városi úthálózat képtelen volt ezzel lépést tartani, és a korlátozások sem bizonyultak elég hatékonynak. Peking közlekedése lényegében ellehetetlenült. Az emberek ma órákat ülnek autójukban, a sokszor nem túl tapasztalt vezetők külön forgalmi akadályokat képeznek, egyre többet használják a kürtöt, határozottan agresszívabbak az úton lévők. A pekingi vezetés igyekszik a lakosság egy részét visszaültetni a kerékpárra, de hiába. A metróállomások melletti parkolók, a városszerte felállított bérleti helyek, a kölcsönzőket működtető vállalkozók közül sokan mentek csődbe. A városvezetés emellett gőzerővel fejleszti a tömegközlekedést, a jelenlegi 228 kilométer hosszú metróhálózat például – öt új vonallal – 108 kilométerrel bővül az év végéig. Ezekkel 336 kilométer hosszan, 14 metróvonala lesz a kínai fővárosnak.

pekingi zöldövezet

pekingi zöldövezet

 

Kína 2009-ben előzte meg az Egyesült Államokat, és lett a világ első számú autópiaca. 2009-ben 13,6 millió gépkocsit adtak el az országban.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás