A rovat kizárólagos támogatója

A környezettudatos építészettől az élelmiszer-adalékokig, a természetes tisztító- és testápoló szerektől a szelektív hulladékgyűjtésig, a közösségi és kerékpáros közlekedéstől a szabadidős tevékenységekig – a házon belüli és azon kívüli környezetbarát, egészséges életmód mindezen és még sok más területéhez nyújt hasznos, gyakorlati tanácsokat a Föld Napja Alapítvány gondozásában nemrég megjelent kézikönyv, a 7köznapi kalauz. Amint az ember kézbe veszi a 405 oldalas, puha borítójú, de igényes kötésű, tetemes súlyú könyvet, és belelapoz, azonnal érzi: hatalmas munka áll a kézikönyv összeállítása, szerkesztése, illusztrálása mögött. Huzamosabb olvasgatás után pedig arra jut: elképesztően hasznos tudástárat tart a kezében, amely a mindennapi élet nagyon széles spektrumában ad iránymutatást a döntései környezeti és egészségi hatásait szem előtt tartó olvasónak.
A könyv hét területet vesz számba. Külön fejezet tárgyalja a lakóhelyválasztás, a környezetkímélő építkezés és felújítások kérdéseit, az energetikai és fűtéskorszerűsítés, a vízellátás hasznos tudnivalóit, az egészséges táplálkozás széles területét – tudatos vásárlás, élelmiszerek minősége, adalékanyagok –, a háztartási mosó- és tisztítószerek, testápolási cikkek, tanszerek és ruhák vegyszertartalmát és lehetséges zöld alternatíváit, a települési civil kontroll, a városi zöld területek és a hulladékkezelés problematikáját, a közlekedési lehetőségeket – közösségi, kerékpáros, autós és légi közlekedés –, végül a szabadidős tevékenységek sokszínű palettáját. Utóbbiban olyan témák kerülnek terítékre, mint a szórakozás, az ünnepek, a dohányzás, a drogok és általában a függőség, a kertészkedés és a komposztálás, az állatokhoz fűződő kapcsolatok és az ökoturizmus.
A 7köznapi kalauzban helyett kapott egy E-számokról szóló részletes táblázat is, amelyből kiderül az egyes anyagok eredete, hatása és előfordulása. A kötet végén kislexikonszerű tudástár és tárgymutató segíti a tájékozódást, és külön táblázatot állítottak össze az egyes árucikkeken szereplő minősítő címkékről, így például a "környezetbarát termék", a "kiváló magyar élelmiszer", az "egészséges tojás", a "méltányos kereskedelem", a "génkezelt élelmiszer" és a háztartási gépeken szereplő energiahatékonysági címkék pontos jelentéséről is.

Nem sokkolni akar

A könyv nagy érdeme, hogy az egyes területek áttekintése után a szerzők kigyűjtötték, hogy milyen magyarországi szervezetekhez fordulhatunk konkrét tanácsokért, illetve közreműködésért, ha az olvasottakat a gyakorlatba is át szeretnénk ültetni. Hasznos postai és internetes címek, telefonszámok listája ez hatóságok, cégek, civil szervezetek, biotermelők, bioboltok és -piacok, javítóműhelyek, hulladékgyűjtő pontok, ökofalvak elérhetőségeiről.
Az egész könyv rendkívül "olvasóbarát": a tartalmat lényegre törő, áttekinthető felsorolások foglalják össze, a tájékozódást pedig az egyes fejezetekhez tartozó külön színek segítik, amelyek a becsukott könyv oldalán is láthatók. A folyó szöveget olykor kis jelek szakítják meg – a pluszjel arra utal, hogy a témáról bővebben olvashatunk a tudástárban, a "…" azt jelöli, hogy a kérdésről szó lesz a Föld Napja Alapítvány honlapjának (www.fna.hu) 2012. májustól frissülő rovatában, végül az x-jel a címtárba irányítja az olvasót hasznos elérhetőségekért. Az illusztrációk – rajzok, fotók, táblázatok, egyéb ábrák – feldobják az olvasást, hasznos adalékokkal szolgálnak, vagy épp szemléletesen rendszereznek.
Az elmondottakat a könyvben végig hazai és külföldi példák szemléltetik, olykor a fő szövegtesttől elválasztva, jól látható helyen. Így például értesülhetünk az ország legnagyobb paneljének számító óbudai "faluház" felújításáról és a dunaújvárosi panel passzívház létrejöttéről, vagy például arról, hogy a húskészítmények legelterjedtebb ízfokozó adaléka, a korábban a kínai és vietnámi konyhával összefüggésbe hozott nátrium-glutamát (E 620) felhasználásával készült ételek rendszeres fogyasztása függőséget okoz, "nem véletlenül keresik a fiatalok az ezzel készült gyorséttermi ételeket".
Később a 11 milliós brazil metropolisz, Sao Paulo példájáról olvasunk, ahol a vizuális környezetszennyezés felszámolása érdekében 2006 óta tilos bármilyen reklámot elhelyezni közterületen: akár hirdetőtáblán, házfalakon vagy épp a buszok, villamosok oldalán.
A bevezető szerint a 7köznapi kalauz nem sokkolni akar a környezeti válság előrehaladottságával, épp ellenkezőleg, célja a felkészítés az elkerülhetetlen alkalmazkodásra.
"Ha akadna elég ember, aki elhiszi, hogy a jövő legalább részben a saját kezünkben van, nagymértékben nőnének túlélési esélyeink" – idézi Varga Éva szerkesztő előszavában Csíkszentmihályi Mihály pszichológust. A szerzők szándéka szerint a könyv abban segít, hogy elegen legyünk.

Forrás: MTI

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás