Megjelent a Make Fruit Fair, azaz Méltányos gyümölcsöt! kampány legújabb jelentése, amely azt elemzi, hogy az európai szupermarketláncok növekvő piaci koncentrációja, és az ehhez köthető tisztségtelen kereskedelem hogyan hatnak a banánt termelő kisgazdaságokra és az ültevényeken dolgozókra. „A banánon képződő profit 40%-át a kereskedő rakja zsebre, amíg a munkásoknak körülbelül 0,7-1%-nyi rész jut.
A banán az egyik legnépszerűbb gyümölcs Európában. Magyarországon az alma után a banánt választják legszívesebben a gyümölcsfogyasztók, amely nyugat-európai országokon keresztül fejlődő országokból, leginkább Ecuadorból, Kamerunból, Kolumbiából és az Elefántcsont partról érkezik hazánkba.
A brit Banana Link és a nemzetközi hátterű Fair Trade Advocacy Office (FTAO) november 10-én megjelent jelentése, melynek címe “Banana value chains in Europe and the consequences of Unfair Trading Practices”, rámutat arra, hogy a fejlődő országokban banánt termelő kisebb gazdálkodók és munkásaik a szegénységi küszöb környékén lévő béren tengődnek és félelemben élnek, egészségüket folyamatosan károsítják a különböző agrárvegyszerek. A beszámoló kiemeli, hogy a szupermarketek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatai hátráltatják e helyzet javítását.
A banán ellátási lánca a globális kereskedelem igazságtalanságainak szemléletes példája. „A banánon képződő profit 40%-át a kereskedő rakja zsebre, amíg a munkásoknak körülbelül 0,7-1%-nyi rész jut. Ez épphogy elég a dolgozók és családjaik szükségleteinek kielégítésére. A kifizetett bérek nem elegendőek a munkások létfenntartási költségeinek fedezésére, munkájuk pedig biztosan nem nevezhető a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) szerinti tisztességes munkának. – állítja Iris Munguia, a COLSIBA (Latin-Amerikai Banán- és Mezőgazdasági Szakszervezetek Szövetsége) hálózat koordinátora.
„A banán ellátási láncban tapasztalható kiegyensúlyozatlan erőviszonyok és a tisztességtelen forgalmazói magatartás számos komoly társadalmi és környezeti probléma kialakulásához és növekedéséhez járul hozzá a termelő országokban, úgy mint az alapvető emberi jogok lábbal tiprása, a nők hátrányos megkülönböztetése, az extrém hosszú munkaidő vagy a létfenntartást épphogy biztosító bérezés” – emeli ki a kutatás eredményeit Jacqui Mackay, a Bananlink nevű szervezet munkatársa, a Méltányos gyümölcsöt! kampány brit koordinátora.
Az Európai Bizottság az elmúlt években többször elismerte, hogy a tisztességtelen forgalmazói magatartás (UTP) létező és fontos probléma. Az idei év végén pedig minden valószínűség szerint döntés születik arról, hogy a jelenleginél szigorúbb szabályozásra van-e szükség európai szinten. Magyarország a téma szabályozásában jelenleg a többi tagország előtt jár.
A Méltányos gyümölcsöt! kampány magyarországi partnere a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
„Hatvanezernél is több európai fejezte ki szolidaritását a gyümölcs-termelőkkel, köztük közel 1200 magyar. Ők egy pán-eruópai petíció keretében arra kérték Elżbieta Bieńkowskát, az Európai Unió belső piacért felelős biztosát, tegyen lépéseket azért, hogy az EU szigorú és hathatós szabályokat hozzon a tisztességtelen forgalmazói magatartás visszaszorítására. A téma fontos az állampolgárok számára – ezt az EU-nak el kell ismernie” – emelte ki Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa. A TVE álláspontja szerint a fogyasztóknak is részt kell vállalnia abban, hogy az általuk fogyasztott termékek méltányos körülmények között készüljenek. Ezt tehetik úgy, hogy a méltányos kereskedelemből származó gyümölcsöket választják, vagy úgy is, hogy aktív állampolgárként kérik a döntéshozókat a méltó termelési körülmények megteremtésére.
A jelentés elkészültéhez a banánüzlet 60 szereplőjével beszéltek a szerzők több Latin-Amerikai országban, illetve terepi tanulmányokat folytattak Costa Ricában 2015-ben. A dokumentum, amellett, hogy bemutatja az európai piaci erőviszonyokat és a tisztességtelen forgalmazói magatartás legfontosabb eseteit, kitér a következő fogyasztó országokba irányuló banán ellátási láncokban tapasztalható jelenségekre: Ausztria, Csehország, Franciaország, Lengyelország, Lettország, Magyarország, Nagy-Britannia, Németország, Málta, Olaszország, Portugália és Románia.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. A TVE az etikus, környezetileg és társadalmilag tudatos vásárlás népszerűsítésért dolgozik Magyarországon. Célja, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.
Kapcsolódó anyagok: