Több mint négyszázan látogattak ki az év legnagyobb CSR-rendezvényére, a KÖVET Egyesület által szervezett CSR Piacra április 18-án, hogy megismerkedjenek a kiállító vállalatok és civil szervezetek jó gyakorlataival. Az idei CSR Piacon hét díjat adtak át.
Az idei CSR Piac kiállítás annyiban különbözött a korábbiaktól, hogy ezúttal a vállalatok civil partnereikkel közösen az Európai Bizottság által alapított és 2013-ban először meghirdetett Európai CSR Díjért is versenyeztek. A kiállításon összesen 44 standon 33 vállalat és 28 civilszervezet osztotta meg az érdeklődőkkel a CSR-ben kialakított jó gyakorlatait, követendő megoldásait. A Piacra 64 CSR-intézkedéssel pályáztak a vállalatok. Legnépszerűbb pályázati témakörök a civil-vállalati együttműködés, az érintettek bevonása, az esélyegyenlőség, azon belül a családbarát megoldások esetei, valamint az önkéntes programok voltak. De a felelős beszállítói lánc és termékfejlesztés, valamint az innováció témakörében is érkeztek pályázatok.
A kiállítást Szalai Piroska, a rendezvény fővédnöke, a nők munkaerő-piaci helyzetének javításáért felelős miniszteri biztos és Prof. Dr. Kerekes Sándor, a Budapesti Corvinus Egyetem intézetigazgató egyetemi tanára nyitotta meg. „Jó, hogy vannak empatikus és fogékony vállalatok, és jó, hogy vannak professzionális civil szervezetek, amelyek ismerik a vállalatok működési logikáját, és olyan szolgáltatásokat tudnak számukra nyújtani, amelyek valóban mélyrehatóvá teszik az együttműködést. Így épülhetnek ki egy új gazdaság innovatív és életképes, fejlődőképes modelljei" – mondta nyitóbeszédében Szalai Piroska. Kerekes Sándor professzor nagyra értékelte a kiállítást, ahol „tanulhatnak egymástól a jó teljesítményt nyújtó vállalkozások, tanulhatnak azok, akik csak most kezdik felfedezni a vállalati kultúrának ezt a dimenzióját és talán azok is, akik nem is tudják, de valóban felelős vállalatként működnek a piacon." Az Európai CSR Díjat a CSR Europe-pal karöltve megszervező Business in the Community szervezet észak-írországi leányszervezetének igazgató-helyettese, Gillian McKee köszöntőjében a magyar versenyzők felkészültségét, a programok eredetiségét méltatta.
• A Valóban Felelős Vállalat Díjat 2013-ban a Skanska Magyarország Ingatlan Kft. kapta.
• A 2013 Legkiválóbb CSR Megoldása Díjat a Dreher Sörgyárak Zrt. „Ésszel iszom, és ezt népszerűsítem” című programja nyerte el.
• A Kisvállalati Különdíjat a Bio-Drog-Berta Kft. érdemelte ki.
• A Környezettudatos Vállalatirányítási Különdíjat az STKH Sopron és Térsége Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Kft. vihette haza.
• A Közönségdíjat a NOKIA Komárom Kft. Bridge programja kapta.
Az Európai CSR Díj nagyvállalati kategóriájában a zsűri a E.ON Hungária Zrt. Háló programját tartotta a legjobbnak, így a június 25-i, Brüsszelben zajló felelős vállalatok európai seregszemléjén ők képviselhetik Magyarországot. Kkv kategóriában Dr. Czinki László magánvállalkozó képviseli hazánkat az EU fővárosában.
Az EU CSR Díj kkv és nagyvállalati kategóriában nyertes és shortlistre került vállalatok programjai röviden
1. Kkv kategória
Dr. Czinki László – Felelősségvállalás a jövő generációi érdekében, EU CSR Díj kkv kategória első helyezett
A Felelősségvállalás a jövő generációi érdekében c. program célja, hogy környezettudatos neveléssel gazdagítsa a hagyományos óvodai pedagógiát, segítséget nyújtson a környezeti nevelés tartalmának és módszerének kidolgozásában, szakmai, infrastrukturális és anyagi feltételeinek megteremtésében a nagykanizsai Attila úti óvodában, példát mutatva más óvodák és nevelőintézetek számára.
A zsűri véleménye szerint egyéni elköteleződésben, kitartásban, együttműködésben és társadalmi hasznosságban kiemelkedő a projekt.
Hill and Knowlton Hungary Kft. – Együtt a sérült gyermekekért
A Hill and Knowlton Hungary ötödik éve a Down Egyesület kommunikációs partnere, a tevékenységet pro bono alapon végzi. Az együttműködés stratégiai célja a Down-szindrómás emberek társadalmi elfogadottságának erősítése. Végső cél, hogy minden Down-szindrómás gyermek családban nőhessen fel, ezáltal lehetőséget kapjon a fejlődésre, s egészséges társaihoz hasonló életet élhessen. A zsűri véleménye szerint a vállalati erőforrások és képességek a társadalmi üggyel kapcsolatos szemléletformálást szolgálják professzionális kivitelezésben.
IFUA Nonprofit Partner Közhasznú Nonprofit Kft. – Tanácsadók nyakkendő nélkül!
Az IFUA Nonprofit Partner Kft. célja a nonprofit szféra hatékonyabbá, eredményesebbé tétele a cégeknél található legjobb gyakorlatok, menedzsment és egyéb szaktudás átadásával, más cégekkel és civilekkel széleskörűen összefogva. A cég a „segítőket segíti”, tanácsadói tevékenysége és képzései által a nonprofit szervezetek a társadalmi problémákat lényegesen jobban tudják orvosolni.
A zsűri véleménye szerint a program a szervezet profiljára szabott, egyedi, részletgazdag intézkedés, lényegre törő célokkal. Emellett jó önkéntes program, amelyet a munkatársak maguk kezdeményeztek és hajtanak végre. Széles körű partnerségre törekszik.
2. Nagyvállalati kategória:
E.ON Hungária Csoport – Háló Program, EU CSR Díj nagyvállalati kategória első helyezett
A program célja a rezsifizetési nehézségekkel küszködő családok támogatása, amely lehetővé teszi az adósságcsapdából való kikerülést és a hatékony családi gazdálkodást. A zsűri véleménye szerint a Háló Program az iparágban példaértékű, együttműködésen alapuló, rendszerszerű és ötletes tudatformáló intézkedés, amely más vállalatok által is adaptálható.
Nokia Komárom Kft. – Bridge Program
A Bridge Program a Nokia Komárom Kft-nél 2012-ben lezajlott nagy létszámú, társadalmilag és gazdaságilag egyaránt felelős leépítésre vonatkozik, amely során a vállalat 2300 érintett munkatársa számára igyekezett új életpályamodellt biztosítani. A program a munkavállalói érdekek figyelembevételével és széles körű régiós együttműködéssel vált eredményessé. A zsűri véleménye szerint kiemelkedően fontos problémára fókuszáló, komplex, hatásaiban is értékes projekt. Példaértékű a felelősségvállalás magas szintje egy olyan helyzetben, amely mind a vállalatnak, mind az érintett dolgozóknak, mind a helyi közösségnek alapvetően negatív, és az együttműködés hiányában az is maradna.
Provident Pénzügyi Zrt. – Családi Kasszasikerek program
A Provident Családi Kasszasikerek Programja a magyar polgárok gazdasági és pénzügyi ismereteit fejleszti. Ennek keretében saját gazdasági nevelést szolgáló projekteket működtet helyi és országos szakmai partnerek bevonásával, illetve tudatosan facilitálja az üzleti, civil és kormányzati szereplők együttműködését a gazdasági nevelés témájában, fejlesztve a magyar gazdaság egészét, és kedvezőbb működési feltételeket teremtve a szereplőknek. A zsűri véleménye szerint a vállalat profiljába jól illeszkedő, nagy hatékonysággal működő, komplex, jól szervezett program. Az együttműködő partnerek széles köre és a vállalati stratégiához való illeszkedés biztosítja a hosszú távú fennmaradást és a folyamatos fejlesztést.
Telenor Magyarország Zrt. – Etikus vállalati működés és korrupcióellenes program
A projekt kiemelt célja a példamutatás, az átláthatóság és a korrupcióellenesség népszerűsítése a Transparency International Magyarországgal együttműködve. Ennek érdekében alapította meg a vállalat a Telenor Etikus Vállalat Díjat. A közvélemény szemléletformálására szolgáló látványos, interaktív és élményszerű „Átláccó” Labirintust 2012 decemberében egy hét alatt több mint 1700-an tekintették meg. A zsűri véleménye szerint az Etikus vállalati működés és korrupcióellenes program érdekes és fontos intézkedés. Progresszív témaválasztás és összetett megvalósítás jellemzi, erős benne a kommunikációs elem, izgalmas a szervezeti kultúrára vonatkozó lehetséges hatása. Példaértékű elkötelezettséget mutat egy olyan ügy mellett, amelynek deklarált vállalása sok vállalat életéből hiányzik.
A CSR Piacon kiállító vállalatok intézkedéseit és a résztvevő civil szervezeteket mutatja be a CSR Piac Katalógus, amely megrendelhető a KÖVET Egyesületnél. A www.csrpiac.hu honlapon pedig a közeljövőben elektronikus adatbázisban is elérhetőek lesznek a példamutató CSR intézkedések.