Hirdetés

Évente egy milliárd gumiabroncs válik hulladékká, de vajon ezek hány százalékát hasznosítjuk újra és hogyan? Nem túl rózsás a helyzet, sőt…

A gumihulladékok ma már globális problémává váltak. Ennek bizonyítására álljon itt néhány alapvető adat:
   a Föld lakosság nagyjából 7 milliárd
   1,1 milliárd jármű fut az utakon
   évente 1,7 milliárd új gumiabroncsot gyártanak világszerte
   évente kevéssel több mint 1 milliárd gumiabroncs válik hulladékká.

A gumiipar nem új keletű, komoly múltja van és talán ennek tudható be, hogy jelenleg 25 különböző típusú gumit állít elő a természetes gumiktól kezdve a sztirén-butadién gumiig, hogy csak egyet említsünk a sokféle változatból. A gumialapanyagokból aztán szinte végtelen számú és változatú végtermék készül.  Ennek ellenére a gumiiparban a gumiabroncsok gyártása abszolút meghatározó, ezért is van, hogy az elemzésekben gyakran különválasztják a gumiabroncsokat és az összes többi gumialapú terméket.

Gumiabroncs lerakat Madrid mellett. A spanyol fővárost nappali éjszakává változtatta a füst 2016-ban.

A téli gumiabroncsok megjelenése, a nyári és évszakos gumik használatának elterjedése szintén növelte a gyártási mennyiséget az utóbbi évtizedben. Így jelenleg az összes gumiterméknek nagyjából a felét adják a gumiabroncsok, míg a másik felét az összes többi gumialapú termék.

Gyerekcipőben az újrahasznosítás

Annak ellenére, hogy a gumiipar nagy múltra tekint vissza, az újrahasznosítás számai eléggé elszomorítóak világviszonylatban. A teljes gumiiparra vetítve az újrahasznosítás 3-15% körül alakul, attól függően mely terméktípusról van szó. Kicsit jobb az arány, ha azt vizsgáljuk, hogy a hulladék gumi valamilyen más módon is hasznosul, vagy új termék lesz belőle (pl.: ütésvédő felületek), ebben az esetben az újrahasznosítás és újrahasználat együttes arány 5-23%-ra tehető. Bár az arány jobb, még ez is aggasztóan alacsony. Különösen összehasonlítva a hulladéklerakókra, vagy égetőkbe kerülő hulladékmennyiséghez képest.

A hulladék gumi energetikai hasznosítása, magyarán szólva égetése 25-60 %-os arányt képvisel, míg a lerakókra 20-30% kerül. Természetesen ezek a számok országonként és szektoronként erősen váltakoznak, a fenti értékek globális becslések csupán.

Még egy adatot érdemes megemlíteni. A Watson Brown HSM Ltd. által készített kutatás szerint globálisan a gumihulladékok 5-15%-a a gyárakban keletkezik, ami azt mutatja, hogy a gyártási folyamat javításában is óriási lehetőségek vannak még napjainkban is.

Eltérések világszerte

A globális adatokhoz képest az egyes országok, vagy régiók teljesen más képet mutatnak a gumihulladék hasznosításában.  Az Egyesült Államokban például a gumiabroncsoknak csak 10%-a kerül újrahasznosításra, míg 50%-ukat elégetik, vagy energiahordozót állítanak belőle elő. A maradék, nagyjából 40% a lerakókra kerül. Európában lényegesen jobb a helyzet, de a hasznosítás sajnos itt is elsősorban égetést jelent. Az uniós jogszabályok szerint a gumiabroncsok égetése, energetikai hasznosításnak minősül, és ennek a jogi megoldásnak köszönhetően Európában 95%-os a gumiabroncsok hasznosítása rátája és csak 5% kerül a lerakókra.

Az összes összegyűjtött gumiabroncs 38% kerül energetikai hasznosításra. Ezen belül a cementgyáraki égetés az abszolút meghatározó (az összes égetet gumi 92%-a kerül ide), 7%-a kerül hőerőművekbe és 1% pirolízis üzemekbe.

A legnagyobb arányt az anyagában történő hasznosítás adja, az összes gumiabroncs hulladék 40%-át hasznosítják ilyen formában.

A futózás a teljes szeletből 8%-ot képvisel. Ezen eljárás keretében a gumiabroncsok felújításra kerülnek és újra használhatóvá válnak.

Végül a maradék 10% vagy exportra kerül, vagy más formában használják újra.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás