Elfogyott a türelem, 116 településről tűnhetnek el a kukásautók. A szemét viszont marad. Ide vezetett az Orbán-kormány rezsicsökkentése és államosítása.
Kemény hangú levelet írt a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.-nek az egyik hulladékszállító cég, a Zöld Híd B.I. G.G. Nonprofit Kft. megbízott ügyvezető igazgatója, Gyenes Szilárd. A hvg.hu nemrégiben mutatta be a céget, és azt, hogyan küzd a talpon maradásért az államosítás és a rezsicsökkentés után. Nyár végén lomtalanítani már nem tudtak, a szelektív hulladékot pedig rendre késve vitték el.
Azóta még rosszabb lett a helyzet: Gyenes Szilárd gazdasági szükséghelyzetet jelentett be. Az erről szóló levelet, melyet Vásárhelyi Tibornak, az állami hulladékgazdálkodó vezérigazgató-helyettesének és gazdasági igazgatójának, Kántor Miklósnak címzett, a hvg.hu is megszerezte. Ebből kiderül, a megbízott ügyvezető igazgató korábban már többször is, legutóbb szeptember 18-án jelezte az állami cégnek, hogy kevés a pénz a rendszerben, és ha nem lesz változás, nem lesz szemétszállítás sem. Semmilyen választ nem kapott. Szerinte a helyzet kaotikus, nemcsak a pénz kevés, technológiai, adminisztratív és logisztikai gondok is vannak. És még mielőtt a teljes csőd bekövetkezne, biztos, ami biztos alapon félretették a dolgozók fizetését.
Tájékoztatom Önöket, hogy érdemi reakciójuk folyamatos elmaradása miatt, a dolgozóink soron következő munkabérének fedezetéül szolgáló összeget tartalékba helyeztettem – írta az ügyvezető.
A problémákat is újra felsorolta. Ezek a következők:
— depókapacitásuk gyakorlatilag elfogyott,
— a lejárt külső szállítói számlák 157 millió forintot mutatnak,
— az alvállalkozók működéséhez 34 millió forintot kellene kifizetni,
— a belső lejárt adósság, mely fejlesztési forrásként szolgálhatna, 177 millió forint.
Gyenes Szilárd október 25-ig adott időt az állami vállalatnak, hogy gondoskodjon a megfelelő finanszírozásról, ellenkező esetben értesítik a katasztrófavédelmet és azt a 116 önkormányzatot, amellyel szerződésük van, hogy a jövőben nem viszik el a szemetet. Ez 120 ezer családot érinthet. A levélből még az is kiderül, hogy november 5-én rendkívüli elnökségi ülés lesz, ahol a megbízott ügyvezető igazgató arra tesz majd javaslatot, hogy a tulajdonos hozzájárulásával pereljék be a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Kft.-t.
Kérni fogom a bíróságtól a közérdek miatti soronkívüliséget, a közszolgáltatás tisztességes, szerződésszerű biztosításához történő, költségeinket lefedő finanszírozás biztosítását, valamint az eddig okozott károk, elszenvedett veszteségek és azok kamatainak megtérítésére való kötelezésüket – fogalmazott.
A Zöld Híd B. I. I. G. Nonprofit Kft. 100 százalékban önkormányzati tulajdonban van, 116 település 350 ezer lakójának szemetét szállítja és dolgozza fel Északkelet-Pest megyétől Nógrádig. Van még telephelye Nógrádmarcaliban, Bernecebarátiban és Nagymaroson. Rajta kívül még 25 másik nonprofit közszolgáltató küzd hasonló problémákkal- írta a HVG.hu.
A rezsicsökkentés megfojtja a hulladékgazdálkodást
Olyan rozogák a kukásautók, hogy több mint száz településen nem is viszik el a zöldhulladékot. Mivel a cég legfontosabb feladata, hogy vegyes hulladék és a szelektív hulladék ne maradjon az érintett területen, így a komposzt, az új autók beüzemeléséig a lakosok nyakán marad.
Annyira lepukkantak a hulladékgyűjtő kocsik, hogy ideiglenesen nem tudják elszállítani a zöldhulladékot 116 Pest, illetve Nógrád megyei településen. A tájékoztató levelet a Zöld Híd Régió ügyvezető igazgatója, Gyenes Szilárd küldte szét valamennyi hozzájuk tartozó települési önkormányzat részére. A cég egyébként a lomtalanítást már tavasszal felfüggesztette, mert az egyébként is rossz állapotban lévő autóik a fokozott terhelés miatt még lerobbantabb állapotba kerülnének.
Kapcsolódó anyagok:
13 milliárddal lóg az állami kukaholding az FKF-nek
A rezsicsökkentés megfojtja a hulladékgazdálkodást
Feneketlen kút a kukaholding – soha nem térülnek meg a beleöntött állami milliárdok