A rovat kizárólagos támogatója

Második alkalommal választották meg a Coca-Colát a világ legszennyezőbb brandjének. A vállalat egymaga annyi szemetet termel, mint az utána következő három vállalat együttesen.

A globálisan létező Beak Free from Plastic mozgalomnak 72 000 önkéntese gyűjtött be szemetet az elmúlt időszakban. A kezdeményezéseknek a Let’s Do It! a neve, Romániában már több mint egy évtizede jelen vannak, és zöld területeket, folyópartokat tisztítanak meg. Szeptember 21-én volt világszerte egy nagy szemétgyűjtő akció mind a hat kontinensen, ezek után pedig típusok szerint szétválogatták a szemetet, és mintegy nyolcezer márkát azonosítottak.

A Coca-Cola brand messze a legnagyobb arányban volt megtalálható a műanyagszemét között, utána következik a Nestle, a PepsiCo, a Mondelez International (ők gyártják a Milka, Belvita és Oreo termékeket), majd az Unilever, a Mars, a P&G, a Colgate-Palmolive, a Phillip Morris és a Perfetti Van Melle következett (ők gyártják pl. a Mentost vagy a Chupa Chupsot). A műanyagszemét több mint fele olyan állapotban lett begyűjtve, hogy nem lehetett megállapítani, pontosan kitől származik.

A Coca-Cola leginkább Európában és Afrikában vezet jelentősen, Ázsiában és Dél-Amerikában pedig a második hely az övék. Észak-Amerikában a Nestle termeli a legtöbb szemetet, majd a Solo Cup Company követi (ez egy olyan cég, amely egyszer használatos evőeszközöket gyárt), őket a Starbucks követi. Észak-Amerikában a Coca Cola “csupán” az ötödik helyen van.

műanyagfolyam a Csendes óceanban Hawaii környéke

A Coca-Cola hivatalos közleményben reagált a kampány adataira, mondván, hogy számukra elfogadhatatlan, ha a szemét az óceánokba, vagy más nem megfelelő helyekre jut, és igyekeznek megoldást találni a problémára. A Coca-Colának azért is kellemetlen a dolog, mert az elmúlt években nagyon igyekszik környezettudatos vállalatnak tűnni. Például október elején elkezdtek használni olyan palackot, amely újrahasznosított műanyagból készült, és bejelentették azt is, hogy annyi műanyagot fognak újrahasznosítani, amennyi műanyagpalackot eladnak.

Von Hernandez, a Break Free From Plastic programkoordinátora viszont úgy véli, az általuk készített jelentés arra figyelmezteti a cégeket, hogy sokkal többet kell tenniük, hogy a globális műanyagkrízis kezeljék, és az újrahasznosítás egyáltalán nem oldja meg a problémát. “Ezeknek a vállalatoknak meglenne rá a lehetőségük és az erőforrásuk, hogy többször használható csomagolásokat és innovatív technológiákat használjanak, ehelyett az újrahasznosításról beszélnek, és olyan csomagolásokról, amiket ugyanúgy eldobnak majd egy használat után. Szeretnénk őket arra kérni, hogy azonnal kezdjék el a többször használható csomagolások alkalmazását” – reagált az esetre a Greenpeace.

Nyitókép: Fülöp-szigetek Manila környéke. 2018. május Szabadság-sziget partja Las Piñas – Parañaque ökoturisztikai központ. Fotó: Noel Celis Getty Images

Kapcsolódó anyagok:

Miért nem az eldobható csomagolásé a jövő?

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás