Miért nem tiltja a Facebook a félretájékoztatást a klímaváltozással kapcsolatban? Ezt kérdezi egy alapos vizsgálat után a Stop Funding Heat. Azt dokumentálták, hogy a klímaváltozással kapcsolatos tájékoztatás hitelessége nem is része annak a politikának, amelyet a világ legnagyobb közösségi oldala folytat Mark Zuckerberg irányításával.
Mint a Zöld HVG írta, a Facebook alapvető problémája a félretájékoztatás – ezt maga Mark Zuckerberg is elismerte. A Stop Funding Heat kutatása bebizonyította, hogy a Facebook nem tesz eleget annak érdekében, hogy a félretájékoztatás a klímaváltozással kapcsolatban megszűnjön. A félretájékoztatás (misinformation) nem fake news. John Cook kommunikációs szakértő így határozta meg: a félretájékoztatás olyan információ, amely kezdetben helyesnek látszott, de később kiderült róla, hogy hamis.
Mivel nagyon finom megkülönböztetésről van szó, ezért a Stop Funding Heat azt javasolja, hogy a Facebooknál mindenképp emberek végezzék az ellenőrzést, ne pedig algoritmusok.
Minthogy az USA újra csatlakozott a párizsi klímaegyezményhez, melyből Donald Trump kilépett, ezért várható, hogy a Facebookon is egyre gyakoribbá válik a félretájékoztatás klímaügyben. Annál is inkább, mert idén Glasgowban tartanak nagy klímakonferenciát, ennek ellenfelei mindent megtesznek azért, hogy gyengítsék a környezettudatosságot. Amit a Stop Funding Heat különösen kifogásol az az, hogy a hirdetők esetében a Facebook igencsak elnéző. Politikája ebben a tekintetben elég egyértelmű: szó esik itt a diszkriminációról, a vakcinaügyekről, a politikai félretájékoztatásról, de a klímaváltozás nem szerepel.
Elvben ugyan nem jelenhetnének meg olyan hirdetések a Facebookon, melyek félretájékoztatnak a klímaváltozással kapcsolatban, a valóság viszont egészen más – állapítja meg a Stop Funding Heat. 2020 januárjától júniusig 51 olyan hirdetést talált a Facebookon az InfluenceMap, amely félretájékoztatást tartalmazott a klímaváltozással kapcsolatban.
Covid-félretájékoztatás a Facebookon
Több mint 3,8 milliárd félretájékoztató információt találtak a Facebookon az egészségüggyel kapcsolatban 2019 és 2020 májusa között. A Covid–19-járvány kitörése óta domináns lett az ezzel kapcsolatos félretájékoztatás. Szerencsére az ilyen információk szuperterjesztőit hamar lefülelték a Facebookon, az oltásellenes információk ugyanakkor még mindig jelen vannak a tiltás ellenére. Bár a cég politikája szerint fel kellene lépni a szuperterjesztők ellen, de ez a gyakorlatban nem történik meg – állapítja meg a Stop Funding Heat.
Mit javasolnak?
A Facebook frissítse politikáját, vagyis a klímaváltozást is vegye bele a kiemelt célok közé.
Nyitás – az informatikai óriás tegye közzé a klímaváltozással kapcsolatos félretájékoztatás elleni intézkedéseket.
Ne fogadjanak el olyan hirdetéseket, amelyek a klímaváltozással kapcsolatban félretájékoztatást tartalmaznak.
Lépjenek fel azok ellen, akik ismételten megsértik a klímaváltozással kapcsolatos félretájékoztatást.
A Stop The Heat mindezt azért tartja különösen fontosnak, mert a környezetvédelmi konferencia Glasgowban a legfontosabb lesz, amelyet a párizsi csúcs óta tartanak, és komolyan előrelendítheti a klímaváltozás elleni harcot, de ehhez kellene a Facebook aktív szerepvállalása is.