Kis híján elérte az „iskolakötelezettség” határát, azaz a 16 évet a magyarországi autópark átlagéletkora. Már nem csak 3-4 hónapnyi az évenkénti korosodás. A 2010-es évek elejéhez mérve különösen nagyot romlott a helyzet. Ebben is az EU sereghajtói között vagyunk.
A 2010-es évek elejének 11 év körüli értékéhez képest ez fél évtizednyi öregedést jelent. Az elmúlt két évben újra gyorsuló romlás egyben azt is jelenti, hogy véget ért a 2015–2019 közötti lassuló idősödés trendje, amikor évente mindössze 3-4 hónapnyi új „ránc” jelent meg a Magyarországon bejegyzett személygépkocsik ábrázatán.
Annak a megfiatalodásnak pedig, amely még 2002–2007 között jellemezte a helyzetet (2007-ben már a 10 évet közelítette az átlag), az esélyeit nagyban rontja, hogy a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személyautók száma is csökken: a KSH adatai alapján 2022-ről 2023-ra 25 ezerrel évi 213 ezerre esett. Ráadásul ennek csak kevesebb mint fele (108 ezer) származott nullkilométeres autók műszaki vizsgáztatásából – derül ki a Datahouse statisztikájából.
Utóbbi szerint a tavalyi újautó-eladások értéke 3,4 százalékos visszaesést mutat az egy évvel korábbihoz képest, pedig már 2022 is kimondottan gyenge év volt az autókereskedők számára.
Bár a külföldről használtan behozott autók némileg fiatalították a hazai állomány korösszetételét, ezeknek a – jellemzően a nyugat-európai utakon – már jócskán koptatott, 3–5 éves járgányoknak a forgalomba helyezése szintén csak a ráncfelvarrásra volt elegendő. Az is igaz, hogy nélkülük viszont akár már tavaly felnőttkorba ért, azaz 18 év fölé nőtt volna a hazai utakon futó autók átlagéletkora.
A HVG360 szerint az inkább csak a kuriózumokra vágyóknak köszönhetően akad néhány olyan márka, amelynek matuzsálemi korú hazai képviselői még ma is szolgálatban vannak. Ebből a harmincon túliak társaságából (Zastava, Wartburg, Polski Fiat, Trabant) éppen csak hogy kimaradt a Lada a maga 28 évével, köszönhetően annak, hogy néhány éve ismét kapható az egykor álomautónak számító orosz gyártmányú jármű újragondolt változata. Ami a valóban új autók márkaösszetételét illeti, tavaly a Toyota vezette a rangsort a Suzuki előtt, a dobogóra pedig ismét felkerült a Skoda.
Nyitókép: használt autó telep depositphotos