A gyorséttermek reklámjait vonta vizsgálat alá, egy most megjelent angol kutatás és megállapította, hogy a gyermekeknek szóló reklámok tudatosan manipuláltak. Étel helyett ingyenes játékfigurákkal csábítják túlfogyasztásra a kicsiket.
James Sergent a Dartmouth-i Geisel School of Medicine, kutatója a gyorsétterem láncok televíziós reklámjait vizsgálta meg. Arra kereste a választ, hogy különböznek-e a felnőtteknek és a gyermekeknek szól reklámok, és ha igen, akkor miben. A kutatók olyan gyermekcsatornák gyorséttermi reklámjait vizsgálták meg, mint a Nickelodeon és a Cartoon Network, és ezeket hasonlították össze a felnőtteknek szóló csatornák hirdetéseivel.
A vizsgálatból egyértelműen kiderült, hogy a két reklám között, bár ugyanazt a terméket hirdették lényeges különbségek voltak. A gyermekeknek szóló reklámok főként az éttermet és az élelmiszer csomagolását mutatták, míg a felnőtteknek szóló reklámokban az élelmiszer képe volt a hangsúlyos.
A gyermekeknek szóló reklámok 70%-ában említették meg az ingyen elvihető játékbabákat, vagy egyéb ajándékokat, míg a felnőtteknek szóló reklámokban, az ingyenes ajándékok 1%-nál is kisebb arányban szerepeltek. A reklámok szövege között is lényeges eltérést tapasztaltak a kutatók. Míg a felnőtteknek szóló reklámszövegek az étel ízét, árát és méretét hangsúlyozta, addig a gyermekeket célzó reklámokban a szöveg is az ingyenesen elvihető mesefigurákat, játékbabákat emelte ki.
Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy a mozgó, animációs játékkarakterekkel reklámozott gyorsételek reklámja drámaian hat a gyermekekre. Az így reklámozott ételeket, a gyerekek jobb ízűnek, finomabbnak érzékelték, és szívesebben választották, mint azokat, amelyeket nem játékokkal reklámoztak.
Az is kimutatható volt, hogy a reklámok hatására a gyermekek gyorsétel fogyasztása jelentősen megnövekedett. Noha az angliai marketing iránymutatás egyértelműen azt javasolja, hogy a gyermekeknek szóló ételhirdetéseknek az ételre kell koncentrálnia, láthatóan ezt semmibe veszik a televíziós reklámok.
A tanulmány megállapítja, hogy az elhízás elleni küzdelem, és a gyermekek egészsége érdekében, minden szinten jogszabályokkal kell szabályozni a gyermekeknek szóló ételhirdetéseket, hogy azok segítsék az egészséges táplálkozásra való nevelést. James Sargent, a kutatás vezetője szerint: ”a gyermeknek szóló ételhirdetéseknek a tisztességes és őszinte marketing alapjaira kell épülniük.”