Nem tudni, hogy a 4-es metró kelenföldi végállomása kapcsán évek óta tervezett új csomópont, P+R parkolók és irodaházak közül mi és hogyan fog megvalósulni – derült ki az Őrmezei Közakarat Egyesület kerekasztalán.
A tervek szerint Dél-Budát Rákospalotával összekötő 4-es metró első szakasza a Kelenföldi pályaudvar – Keleti pályaudvar között épül meg. Bár a 2010-es önkormányzati választások kampányában minden Budapesten induló párt programjában az szerepelt, hogy hosszabb távon Dél-Budán a Gazdagrét és Budaörs között félúton fekvő Virágpiacig fogják meghosszabbítani a metrót, egyelőre a Kelenföldi pályaudvar alatt és mellett alakítják ki az ideiglenes végállomást. Bár a metróépítkezés nagyban folyik, a környék rendezésének tervei még képlékenyek.
Építik a metrót
A terület fejlesztésében érdekelt Futureal munkatársa, Radványi Gábor elmondása szerint a Fővárosi Önkormányzat részben Európai Uniós pénzből valósítja meg a fejlesztést, amely pénz elnyerésének feltétele volt, hogy Kelenföld-Őrmező térségében 1500 P+R parkoló létesüljön. (A P+R /Park and Ride/ rendszer lényege, hogy az agglomerációból érkező autók a városhatárnál létesített parkolókban megállnak, majd az utasok metrón utaznak tovább.) Így a tervek egy többszintes garázs megépítését is tartalmazzák. Emellett BKV-busz végállomás is létesülne, illetve annak érdekében, hogy a buszok és a garázsba tartó autók meg tudják közelíteni a helyszínt, az egykori Osztapenkó, ma Sasadi úti buszmegállók nevű térséget grandiózus csomóponttá építenék át.
Az Őrmezei Közakarat Egyesület a Levegő Munkacsoporttal karöltve tíz éve nyomon követi a beruházást. A két szervezet több alkalommal kifejezte tiltakozását a várhatóan megnövekvő közlekedési forgalom okozta zaj- és levegőszennyezés, illetve az őrmezei futballpálya megszűntetése miatt. A Magyar Kerékpárosklub is 6-7 éve figyelemmel kíséri a térség átalakítására kidolgozott újabb és újabb terveket. Mivel a Budaörsi út, az autópálya és a vasút a kerékpárosok, a mozgássérültek, a nehezen mozgó idősek és a babakocsisok szempontjából kettévágja a kerületet, a Kerékpárosklub helyi csoportja fontosnak tartja, hogy megfelelő átjárás legyen ezen csoportok számára az autópálya alatt létesülő új, illetve a pályaudvar alatt már meglévő aluljárón keresztül.
Vendégh Zsolt, az Őrmezei Közakarat Egyesület alelnöke június 7-re kerekasztal-beszélgetést hívott össze az Őrmező központjában található Muzsikás Kávézóba. A rendezvényen Lukács András és Schnier Mária (Levegő Munkacsoport), Füri Klára és Lőrincz Józsefné (Őrmezei Közakarat Egyesület), Radványi Gábor (Futureal), Endrődi József és Junghausz Rajmund újbudai képviselők, illetve Gajdov Géza és Bajomi Bálint (Magyar Kerékpárosklub, greenfo.hu) vettek részt.
Kerekasztal a kávézóban
Radványi Gábor építészmérnök elmondta, hogy a Futureal több telket is megvásárolt a környéken, ahol szolgáltató és bevásárló központot, illetve irodaházat szerettek volna építeni. A létesítmények fő előnye a Kelenföldi Pályaudvar térségében kialakuló intermodális központ közelsége lenne. Az egyik tervváltozat szerint a jelenlegi budapesti magasház-rendeletben megszabott maximális épület magasságnál nagyobb irodaház építésén is gondolkoztak. Még a megvalósítás kezdete előtt közbeszólt ugyanakkor a válság, melynek nyomán nagyon nehézzé vált az irodaházak építése. Ma Magyarországon ugyanis nincs érdemben igény újabb irodákra. Így a megvásárolt területek parlagon maradtak, és a cég nem látja, hogy mikor tud majd rájuk építkezni. A cég és a Fővárosi Önkormányzat között jelenleg folynak a tárgyalások, hogy az uniós pályázatban előírt P+R parkolók jelentős részét a Futureal telkén lehetne elhelyezni, ugyanis ha nem kell parkolóházat, vagy mélygarázst építeni, hanem az üres telken a felszínen lehet elhelyezni a parkolókat, az sokkal alacsonyabb költséggel járna. Füri Klára amiatti aggodalmát fejezte ki, hogy a parkolóba közlekedő autók miatt megnövekedne a már így is magas légszennyezés. Schnier Mária a részletes hatásvizsgálatokat hiányolta. Lukács András elmondta, hogy szerinte csak minimális számú P+R parkolót kellene létesíteni, ugyanis ha egy úton növelik a kapacitást, akkor a forgalom betölti azt, és tovább romlik a környezet állapota.
A Futureal üres telke
Radványi Gábor arra is ösztönözte a kerekasztalon megjelent civileket, hogy tegyenek javaslatot a Futureal területének ideiglenes használatára arra az időszakra, amíg el nem indul az építkezés. Példaképp hozta fel, hogy idén májusában a cég Corvin sétányon lévő üres telkén új közösségi kert nyílt. Itt Őrmezőn a légszennyezés miatt talán nem lenne annyira szerencsés a kertként történő felhasználás, de más ötleteket szívesen lát az ingatlanos csoport. Vendégh Zsolt a parkosítást javasolta, bár ennek valószínűleg magasak lennének a költségei. Gajdov Géza kerékpáros extrém sportpálya kialakítását vetette fel. Radványi Gábor végül két kérdésre válaszolva megemlítette, hogy tudomása szerint a csomópont tervezői odafigyeltek a kerékpárosok szempontjaira is, viszont nem tudja, hogy hány kerékpáros parkolóhely (B+R) fog létesülni. Vendégh Zsolt végszavában elmondta, hogy őszre szeretne egy lakossági fórumot szervezni a témában.
A megbeszélés után a megjelentek egy része egy magasabb pontról megtekintette a metróépítkezést, az egykori futballpályát és a Futureal hasznosítatlan telkét.