Hirdetés
greenfo/MTI

2025-re a környezetvédelemnek mindenhol a tananyag részévé kell válnia, mert különben esély sincs, hogy 2050-re nullára csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátást az ENSZ oktatási, tudományos és kulturális szervezete szerint.

Az UNESCO, zöldszervezetek és más érdekcsoportok szerint az üvegházhatású gázok csökkentésére vonatkozó célok eléréséhez nélkülözhetetlen, hogy az éghajlatváltozással kapcsolatos tanulmányok az iskolai tanterv szerves részévé váljanak világszerte. Az ENSZ oktatási, tudományos és kulturális szervezete, az UNESCO májusban azt sürgette, hogy 2025-re a környezetvédelemnek minden országban a tananyag részévé kell válnia. Néhány környezetvédelmi lobbicsoport és politikus szerint még ez a kezdeményezés is túlságosan bátortalan.

„Az oktatásban történő gyorsabb előrehaladás nélkül esélyünk sem lesz elérni a szén-dioxid-kibocsátás nullára csökkentését 2050-re” – hangsúlyozta Lorenzo Fioramonti olasz törvényhozó, korábbi oktatási miniszter. Fioramonti egy olyan törvényt támogatott, amely 2020-ban Olaszországban a világon elsőként tette kötelezővé a klímatanulmányokat az iskolákban. A politikus ugyanakkor elismerte, hogy ennek a gyakorlatba való átültetése nem volt zökkenőmentes az osztálytermekben.

A pandémia alatti vészhelyzet miatt az olasz iskolákban a megszokott tananyag tanítása is nehézségekbe ütközött, nemhogy az újítások bevezetése. Azóta viszont Új-Zélandon is beillesztették az éghajlatváltozással kapcsolatos tanulmányokat a középiskolai tantervbe, és más országok, köztük Argentína és Mexikó is megtette erre az előkészületeket.
Az amerikai Brookings Institution azt szorgalmazza, hogy 2025-ig minden iskolában legyenek éghajlatvédelemmel foglalkozó projektek. Márciusi jelentésük szerint a fogyasztói magatartás ebből fakadó változása nagyobb hatással lehet a szén-dioxid-kibocsátás 2050-ig történő csökkentésére, mint a szélerőművekbe és a napenergiába való befektetés.
Nagy-Britanniában Jim Knight volt oktatási miniszter, ellenzéki munkáspárti képviselő 3 napja nyújtott be törvényjavaslatot a „fenntartható állampolgári nevelésről”, amelynek keretében az éghajlatváltozás 2023-tól az alapvető iskolai tanterv részévé válna. Nagy-Britannia és Olaszország kulcsszerepet játszhat az éghajlatváltozással kapcsolatos oktatási kérdések előmozdításában. Együtt szervezik az ENSZ éghajlatváltozási tanácskozását, a COP26 konferenciát, amelyet novemberben tartanak Glasgow-ban. A zöldpártok és érdekcsoportok is lobbiztak a G20-aknál, hogy foglaljanak állást az éghajlatváltozással kapcsolatos kötelező tananyag bevezetése mellett, amikor a tagországok oktatási miniszterei június 22-én találkoznak a szicíliai Cataniában.

Nyitókép: velencei kezek Lorenzo Quinn installációja

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás