A rovat kizárólagos támogatója
Forrás: hvg.hu

Lassabb lesz a magyar vasút, mert sok sebességkorlátozást kellett bevezetni – derült ki a MÁV a december 10-től érvényes, 2023/24-es menetrendjéből. Olyan vonal is akad, ahol 14 perccel hosszabbodik meg az út, és több kelet-magyarországi nagyváros és Budapest között is megnő a menetidő.

Ahogy szinte minden évben, úgy most is december második vasárnapján lép életbe a MÁV új menetrendje. A vasúttársaság most tette közzé a december 10-től egy éven át érvényes új menetrendjét.

Az összes változtatást a MÁV felsorolásában itt olvashatják, a teljes 2023/24-es menetrendet pedig egy 650 oldalas pdf-ben itt találják.

Nagyon kínos, de nem túl váratlan meglepetés, hogy több vonalon is hosszabb lesz az eljutási idő. A tavasszal már körbefutott az interneten egy kiszivárgott figyelmeztetés, hogy hosszabb eljutási időkre lehet szükség, és most sok helyen valóban azt látjuk, hogy a menetrend változása lassulást jelent:

  • Miskolcról a Keleti pályaudvarra az eddiginél 7 perccel hosszabb lesz az út (Budapestről Miskolcra változatlan),
  • a Nyugati pályaudvarról Nyíregyházára 6 perccel hosszabbodik meg az út, Nyíregyházáról a Nyugatiba 5 perccel – ennek az útnak a Budapest-Debrecen szakasza 5, Debrecenből Budapest felé 4 perccel lesz hosszabb,
  • Budapestről Szegedre 4 perccel többet kell utazni, Szegedről a Nyugatiba 3-mal,
  • az Agria és Mátra InterRégió vonatok a Budapest-Eger/Gyöngyös távon 3 perccel lesznek lassabbak,
  • a Miskolc-Tornanádaska vonalon 10-14 perccel lesz hosszabb az út, mint most,
  • a Hatvan-Szolnok vonalon 5-6 perccel nő az eljutási idő mindkét irányban,
  • a Hidasnémetiből érkező InterCityk 2 perccel később érnek Miskolcra.

Mindezt azzal indokolta a MÁV:

„az indulási és érkezési időket hozzáigazítja a vasúttársaság a meglévő sebességkorlátozások okozta többlet menetidőkhöz, ezáltal megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés és kiszámíthatóbbak lesznek a csatlakozások”.

A Budapest-Győr vonalon a terv szerint december 10-től ugyanúgy járnak majd a vonatok, mint a jókora lezárásokkal járó felújítás előtt. Teljesen pontosan ugyanúgy: a menetrend percre pontosan ugyanaz, mint a nyárig volt.

Szóval a felújítástól azt várják, hogy sikerülhet tartani az eddigi menetrendet.

Az egyik legfontosabb kérdésre rögtön nem adtak választ: visszaengedik-e a vonatokat arra a tíz mellékvonalra, ahol a nyáron „közlekedésimód-váltás” néven buszokkal cserélték fel a vonatot. Annyit írtak, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium az év végéig még vizsgálja az utastapasztalatok alapján, a vonat vagy a busz-e a jobb az adott vonalakon, aztán majd szólnak, hogy mi lett a döntés – így egyelőre ezek egy igazi „se kiköpni, se lenyelni” megoldással vonatként kerültek be a menetrendbe azzal a megjegyzéssel, hogy most épp busz jár ott.

A Zalaegerszeg-Rédics és a Zalaegerszeg-Őrhodos vonalaktól részben búcsút vesz a MÁV, de az utasok nem: átadják a személyszállítás üzemeltetését a GYSEV-nek, míg a vasúti pálya a MÁV kezelésében marad.

A budapesti elővárosi közlekedésben több változtatás is jön:

  • Dunaújvárosból hajnalban és reggel egy-egy új zónázó vonat indul (4:32, 7:32), a Déliből 6:15-kor és este negyed kilenckor megy el egy zónázó Dunaújvárosig,
  • a Keleti-Isaszeg vonalon a G80-as vonatok menetrendjét 5 perccel eltolják, az Agria és Mátra InterRégiók 2 perccel később indulnak és 5-tel később érnek a Keletibe, mint eddig,
  • a Budapest-Cegléd-Szolnok és a Budapest-Lajosmizse vonalon a Nyugatiból 3 perccel korábban indulnak a vonatok, két esti Budapest-Monor személyvonatpárt hétvégéken is elindítanak (Nyugatiból 18:05 és 19:05-ös indulás, Monorról 19:06 és 20:06), és még egy esti Cívis InterRégiót is forgalomba állítanak (19:25-kor indul a Nyugatiból),
  • Nagykátáról az S60-as vonatok és Szolnokról a G60-asok hétvégén 60 helyett 40 percenként követik egymást.

További menetrendi változásokat is bejelentettek:

  • Bakonyszentlászlóból Győrbe jön még egy esti személyvonat,
  • a Szombathelyről Celldömölkre délelőtt 9:05-kor induló gyorsított személyvonat egész évben naponta közlekedik,
  • a Vácról Aszódra közlekedő személyvonatok az eddiginél 14 perccel később indulnak, hogy jobb legyen a csatlakozás,
  • az Aszódról Balassagyarmatra induló utolsó vonat 5 perccel később indul, a Hatvan-Somoskőújfalu járatok pedig 4-4 perccel később, hogy a hatvani vonalon a lassabb menetrendhez igazodva legyen átszállás,
  • a Hatvan-Szolnok vonalon Hatvanból 7, Szolnokról 10 perccel korábban indulnak a vonatok, mint most,
  • a Zajtától Debrecenen át Budapestre közlekedő vasárnapi sebesvonatot kiveszik a forgalomból,
  • a Püspökladány-Biharkeresztes vonalon bevezetik az ütemes menetrendet, fixen 60, illetve kora reggel, késő este 120 percenként járnak a vonatok,
  • Debrecen és Eger, illetve Tiszafüred között két hajnali és egy késő esti vonat megáll Macs Ipari Parknál is,
  • a Debrecentől eddig Fehérgyarmatig járó személyvonatok többsége csak Mátészalkáig megy el,
  • Mátészalka és Záhony között kettébontják a legtöbb vonatot, Mátészalka-Vásárosnamény, illetve Vásárosnamény-Záhony járatokra,
  • Vésztőről Püspökladányba az első hajnali vonatot 10 perccel korábban indítják el,
  • az éjszakai tram-traineket pedig 30-37 perccel arrébb tolják, hogy biztosítsák a csatlakozást a Budapestről érkező utolsó, illetve oda induló első vonathoz.

A nemzetközi közlekedésben fontos változás, hogy a román államvasút elkezdi a Kolozsvár-Nagyvárad vonal átépítését, ezért várhatóan három évig Kolozsvár és a Székelyföld csak kerülő úton lesz elérhető. Az Észak-Erdélybe közlekedő vonatok Biharkeresztes helyett Nyírábrány felé hagyják el Magyarországot. A kishatárforgalom változása, hogy a Mátészalkáról a határ romániai oldaláig, Nagykárolyig közlekedő vonatokat nem küldik át a határon, csak Tiborszállásig, az utolsó magyar állomásig mennek. Nagyváradra a most villamosított Püspökladány-Biharkeresztes vonalon indítanak napi öt vonatot.

Szintén nemzetközi változás, hogy Bécstől a magyar-ukrán határ ukrán oldaláig indul egy új EuroCity, ehhez az ukrán vasút közvetlen csatlakozást biztosít egészen Kijevig.

Kijevnél azért valószínűleg több magyar utazna Pozsonyba, Prágába vagy Berlinbe. A szlovák fővárosba az eddiginél több légkondis és alacsonypadlós vonatot küld a MÁV, Berlin felé a Metropol Euronight pedig a cseh felújítás befejezésével újra Prágán át jár, átszállás nélkül, felújított cseh éjszakai kocsikkal – gyűjtötte össze a legfontosabbakat a HVG.

Nyitókép: MÁV sínek Nyugati-pályaudvar kép: BFK/Nyitrai Dávid

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás