Már nem a PET-palack a legnagyobb arányban eldobott műanyaghulladék, és nem is a cigarettacsikk: azokat a gyakran márkajelzés nélküli kis műanyag zacskókat dobják el, amelyekbe például ketchupot vagy sampont töltenek. Csak ezután jön a csikk/palack – állapította meg a Break Free From Plastic (BFFP) globális szervezet, melynek a Humusz Szövetség is tagja.
Bár az, hogy mi is a leggyakrabban szétdobált szemét változott, az viszont nem, hogy ezeket ki gyártja.
A Break Free From Plastic 2016 óta minden évben megvizsgálja, hogy melyek azok a cégek, amelyeknek a logója, márkajelzései felbukkannak a műanyaghulladékokon a tenger- és folyópartokon, parkokban, vagy bárhol, ahol csak szemetelni lehet. A vizsgálatukhoz idén is 15 ezer önkéntes csatlakozott 55 országból: 2020-ban több mint 346 ezer műanyaghulladékot vizsgáltak meg, ezek 63 százalékán jól kiolvasható volt, milyen céghez köthető az adott hulladék.
Coca-Cola, Pepsi és Nestlé: harmadik éve ugyanaz a három multicég szerepel a éves listáján, hogy kiknek “köszönhető” a legtöbb műanyaghulladék – számolt be az idei eredményről a Guardian.
Toronymagasan a Coca-Cola végzett az élen: 55 országból 51-ben a legtöbb műanyaghulladék, amit csak eldobnak, a Coca-Cola italosdobozai voltak. Tavaly az 51 vizsgált országból 37-ben volt köthető a legtöbb műanyaghulladék a céghez. Azt is kiemelte a jelentés, hogy a Coca-Cola nagyobb műanyagszennyező egyedül, mint a 2. és a 3. helyen végzett Pepsi és Nestlé együtt.
Coca-Colát év elején azért érte egyébként kritika, mert a cég fenntarthatósági vezetője kijelentette, hogy bár igyekeznek a lehető legtöbb műanyagot újrahasznosítani, nem fogják kivonni a forgalomból az egyszer használatos műanyagcsomagolásokat, mert „szeretik a vásárlók”.