A polgári repülés több mint 2 %-kal, a tengeri hajózás pedig további 3 %-kal járul hozzá az emberi tevékenység következtében az atmoszférába jutó szén-dioxid-kibocsátáshoz. Ezért egyáltalán nem mindegy, milyenek lesznek a jövő repülőgépei, illetve hajói.
A norvég Hurtigruten hajózási társaság a napokban mutatta be azt az óriás kirándulóhajót, amely hatalmas méretei ellenére nem bocsát ki üvegházhatást fokozó gázokat. A tervek szerint 2030-ra elkészülő hajó óriási napelemtáblákból, illetve nagy teljesítményű akkumulátorokból nyeri a mozgáshoz és az üzemeltetéshez szükséges energiát. Az ötszáz utas szállítására képes hajón 60 megawattos teljesítményű akkumulátor található, ezt a 98 százalékban megújuló forrásokból származó energiát továbbító norvég áramhálózatból tölthetik fel. A hajó így egy töltéssel 350 tengeri mérföldet képes megtenni – ez átlagosan egy 11 napos utat jelent – de a hatótáv jelentősen megnövelhető a hajón lévő óriási, összesen 1500 négyzetméteres területű napelemekkel. A kémény formájú napelemek lehúzhatóak a hajó belsejébe, így a „Sea Zero” nevű hajó a hidak alatt is áthaladhat. A hajó egyben takarékosságra is tanítja majd az utasokat: mobiltelefonos alkalmazással követhetik, mennyi energiát fogyasztanak a zuhanyozással, illetve a légkondicionáló használatával.
A „Sea Zeróval” ellentétben a JetZero” projekt az égben ígér energiatakarékosságot.
Az egyik kaliforniai startup cég megváltoztatta a repülőgépek formáját – a szárny teljesen egybeépül a törzzsel – és más anyagokat használ fel a gyártáshoz: fém helyett karbonszálat és kevlart. A gépek a jelenleginél magasabban repülnének, 10-11 ezer méter helyett 13-14 ezer méter magasan. Az újításoknak köszönhetően a JetZero egy utasra jutó károsanyag-kibocsátása a jelenleginek a felére csökkenne, miközben nem csökkenne a gép sebessége. A tervek szerint a prototípus 2027-re készülhet el, és ha a tesztelés sikerrel ér véget egy évtizeden belül szolgálatba állhatnak a légitársaságoknál.
További infók: