A paksi atomerőmű fennállása során először történt meg, hogy légi úton szállították a telephelyére a működéshez szükséges friss nukleáris fűtőanyagot. A szállítmány szeptember 24-én érkezett Oroszországból.
Az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) megjegyezte, hogy szigorú nemzetközi előírások és ajánlások figyelembevételével engedélyezte a mostani, repülővel történő szállítást –írja a Napi Gazdaság. Az OAH szerint fontos mérföldkő a légi transzport megvalósítása, mert az a gyakorlatban is alkalmazható alternatív megoldást kínál a vasúti szállítás mellett, és így növelni lehet a paksi atomerőmű üzemanyag-ellátásának megbízhatóságát.
Csak így lehetett „kikerülni” az orosz-ukrán konfliktust
Az OAH már a nyár során arról számolt be, hogy dolgoznak a légi úton történő fűtőanyag-szállítás lehetőségének kialakításán. Erre az orosz–ukrán konfliktus adott okot, a nukleáris fűtőanyagot szállító vonat ugyanis eddig Oroszországból Ukrajnán keresztül jutott el Magyarországra. Korábban szakértők úgy becsülték, körülbelül háromszor akkora költséggel jár a repülőn való szállítás, mint a vonattal történő hagyományos. A lap felidézi, hogy a légi fűtőanyag-szállítás nem új keletű, hasonló történt már szlovák és román atomerőműveknél is.
Rossz atom a Roszatom?
Nem a megawattokról és a költségekről kellett volna beszélni a társadalmi vitában, hanem arról, hogy Magyarország lakossága vállalja-e a paksi atomerőmű új blokkjainak építésével és a következményekkel járó kockázatot – mondta Szegfalvi Zsolt, a Greenpeace Magyarország igazgatója „A Roszatom kockázatai” című tanulmányukat bemutató sajtótájékoztatón.
A nukleáris energia használata még normál működési körülmények között is kockázatot jelent, hiszen nem tekinthetünk el a környezetszennyezéstől, a nagy aktivitású radioaktív hulladék elhelyezésének vagy az úgynevezett újrahasznosításnak, szakszóval a reprocesszálásnak a körülményeitől – indokolta a környezetvédő szervezet igazgatója bevezetőjében a tanulmány elkészítésnek szükségességét.