Miközben a világban valóságos napelemes forradalom zajlik, a magyar kormány adóztatással és adminisztratív eszközökkel szorítja vissza a hazai napelemes piacot. Ha engednék a terjedést, értelmetlenné válna a paksi bővítés.
Miközben a fejlett világban rohamosan terjed a napenergia-hasznosítás, a kormány adóztatással és adminisztratív eszközökkel akadályozza a napelemek hazai terjedését. Ha engednék a terjedést, értelmetlenné válna a paksi bővítés – mondta a Hir24-nek Kiss Ernő, a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség elnöke. A szakember szerint a következő okok akadályozzák a hazai napelem-piac fejlődését:
1. Napelemes termékdíj (új)
2. Tűzvédelmi kapcsoló beszerelése (új)
3. Rossz beruházási támogatási rendszer – korrupció (régi)
4. Politikai szándék hiánya (új)
5. Csökkenő mértékű beruházási támogatás (új)
5. Mesterségesen alacsonyan tartott villamos energia ár (új és még újabb rezsicsökkentés)
6. Csökkenő KÁT árak (új)
7. Magas ÁFA (régi)
A napelemes termékdíj a világon nálunk a legmagasabb, ez önmagában 5 százalékkal növeli a napelemek végfelhasználói árát. A tűzvédelmi kapcsoló egy új adminisztratív szabályozás, amely szerint idén márciustól kötelező a táv és kézi működtetésű egyenáramú tűzvédelmi kapcsoló beépítése. Kiss Ernő szerint ez önmagában 10‐15 százalékos többletköltséget okoz, e mellett teljesen szükségtelen, más országban egyáltalán nincs ilyen kötelezettség. Mindezek olyan adminisztratív eszközök, amelyek a napelemek terjedésének útjába állnak. És még bőven van más is. Az egyik legfontosabb ilyen akadály a megujúló energiák nem megfelelő támogatási rendszere.
Beruházási támogatási rendszer = korrupciós lehetőség
A hazai napelemes piac az uniós támogatások szempontjából három részre bontható. A lakosság (0-50 Kw közötti kiserőművekre) évek óta nem kap semmilyen pályázati támogatást a kormánytól. Utoljára 2011-ben volt lakossági napelemes pályázat hazánkban (ráadásul érintőlegesen, minimális összeggel, amit másfél nap után le is zártak). Azaz négy éve nincs napelemes pályázat magánszemélyeknek, és nem is lehet arra számítani, hogy 2015-ben lesz. Legalábbis nem látható költségvetési forrás elkülönítése erre a célra, semelyik lehetséges finanszírozási ágon sem.
Nagy Norbert, a Manitu Solar Kft. ügyvezetője egyébként úgy gondolja, hogy normális logika szerint működő, fejlődőképes piacon egyáltalán nincs szükség lakossági támogatási rendszerre, mert az csak torzítja a viszonyokat. Amióta a lakosság nem pályázhat állami segítségre, a közgazdasági logika szerint működik a piacnak ez a része, és legalább kiszámítható – mondta.
Igaz, állami támogatás hiányában alig is növekszik. Ezt támasztja alá, hogy bár 2014-ben a piac 82 százalékkal bővülni a megelőző évhez képest, a növekedést egyértelműen az önkormányzati, céges pályázatok húzták felfelé. Ráadásul az alacsony bázis miatt a hazai napelem-kapacitás dinamikus növekedése inkább csak látszólagos.
Régiós kitekintés
Bár tavaly duplázódott (!) a napelemes kapacitás Magyarországon, az elmaradásunk a régióhoz képest még így is óriási. Az összes magyar napelem-kapacitás 77 MW, a kétmilliós Szlovéniában 212 MW, Szlovákiában 538 MW, Romániában 1800 MW, Csehországban pedig 2126 MW. A hazai rendszerek 55 százaléka 5kW alatti, tehát tipikusan családi ház. 25 százaléka 5-10kW közötti, ami nagyfogyasztó lakosság, vagy pl. kisebb települési közintézmény lehet (pl. falusi óvoda, könyvtár, polgármesteri hivatal), és 20 százalékuk 10-50kW közötti, ami kisebb üzem, cég, közepes kereskedelmi egység fogyasztását fedezi.
A támogatások másik részét a cégek, önkormányzatok uniós pályázatai (10-50 kW) jelentik. Ez valóban érdemi támogatás lenne, csak éppen a rendszer korrupiós kockázatai magasak, és többet számít egy beszállítónak a pályázati és közbeszerzési szakértelme, mint a napelemes szakmai színvonala, így az nem hatékony, mondták a megkérdezettek.
Kiss Ernő szerint, az ilyen napelemes pályázatoknál feltűnően gyakoriak a meghívásos, egyszereplős pályázatok, a „kiírta, megírta, megnyerte" szisztéma. Nem véletlen, hogy ezeket szigorúan a 150 milliós értékhatár alatt írják ki, hogy kikerüljék a nyílt közbeszerzést. Magyarországon egész vállalkozások épülnek erre a rendszerre – mondta.