Hirdetés
Forrás: napi.hu

Csoki, mosószer és társai: fontos változások jönnek a mindennapi termékeknél. Egyre több népszerű áru öltözhet papírcsomagolásba, a papír dobozos whiskey mellett többek között mosószert is lehet majd megújult formában találni a boltok polcain.

Egyre több fronton zajlik a műanyagszennyezés elleni harc, például az élelmiszereknél, mivel ezek csomagolásában ma még jelentős a műanyagok aránya. Mind több termékek öltözik papírcsomagolásba, többek között a Smarties édességek teljesen újrahasznosítható papírra váltanak, így eltűnik a műanyagkupak is róla. A Nestlé célja ugyanis, hogy csökkentse a műanyagtermelést, és évente 400 tonna műanyag felhasználását kerüli ki.

A Financial Times idézi Bruce Funnellt, a Nestlé csomagolásokkal foglalkozó vezetőjét, aki szerint a papírcsomagolás környezetbarátabb, mivel megújuló forrásokból származik, míg a műanyag fosszilis forrásokból.

Változik az öblítő és a whiskey is

Más mamutcégek is igyekeznek visszaszorítani a műanyagokat: az Unilever júniusban jelentette be, hogy létrehozták a világ első papír alapú mosószeres palackját, amelyet jövőre dobnak piacra az Omo márka termékein. Az Omo egyes országokban, így Magyarországon például Persil, illetve Skip vagy Breeze néven ismert.

A Mars csokimárka jelenleg a Balisto nevű szeletének papírcsomagolásával kísérletezik Németországban, míg a Diageo nemrég jelent meg a piacon a papírpalackos Johnnie Walker whiskyvel. A világ legnagyobb mennyiségben értékesített skót whiskyjének „palackját” a gyártó a Pilot Lite tőketársasággal közösen fejlesztette ki. Az anyag teljesen megfelel az élelmiszer-csomagolóanyagokkal szemben támasztott követelményeknek és 100 százalékban újrahasznosítható. A Diageo és a Pilot Lite megalapította a fenntartható csomagolással foglalkozó Pulpex a megfelelő márkanévvel ellátott palackokat fejleszt többek között olyan vállalatoknak is, mint a Lipton márkát birtokló Unilever Plc. vagy a PepsiCo.
A Pulpex becslései szerint a technológiáját használva – azaz a műanyagcsomagolást papírra cserélve – a szénlábnyom körülbelül 30 százalékkal alacsonyabb lesz, az üveg esetében pedig már 90 százalékkal kisebb.

Akadnak nehézségek is

A nestlés Bruce Funnell szerint a papírra való átállás technikai nehézségekkel is jár, a papír ugyanis kevésbé tartós, finomabban kell kezelni, hogy ne szakadjon el és nagyobb az áteresztő-képessége – főleg, ha élelmiszer vagy folyadék tárolására használják. A Nestlé tudósai azon is dolgoznak, hogy olyan bevonóanyagokat hozzanak létre, amely megvédi és ellenállóbbá teszi papírcsomagolásokat, ugyanakkor lehetővé teszi a csomagolás újrahasznosítását vagy komposztálását. Bár a műanyag bevonattal ellátott papírcsomagolás széles körben elterjedt, az anyagok kombinációja miatt nehézkes az újrahasznosításuk.

Richard Slater, az Unilever kutatási és fejlesztési vezetője szerint azt is figyelembe kell venni, hogy sok piacon a papír és a karton újrahasznosítási aránya magasabb mint a műanyagé. A kutatók ezért most azon dolgoznak, hogy bővítsék a fapép alapú tárolókba csomagolható termékek körét. A Pulpex szénsavas italok tárolására alkalmas változatán dolgozik, míg az Unilever a palackok lezárását, a kupakokat szeretné műanyagmentesen megoldani.

Jönnek az újratölthető flakonok

Az egyszer használatos csomagolóanyagoktól való függésre nem egyetlen anyag bevezetése a válasz, bár segíthet a csere – véli Sander Defruyt, a körforgásos gazdaság kialakításán dolgozó Ellen Macarthur Alapítvány egyik vezetője. Azon kellene inkább gondolkodni, hogyan érkezhetnek meg a termékek fogyasztókhoz csomagolás nélkül vagy újrahasználható csomagolással. Ha ugyanis a papírcsomagolás iránti igény jelentősen megnő, akkor az erdőirtás adhat okot az aggodalomra. Emiatt a cégek más megoldásokat is keresnek, az Unilever például újratölthető, rozsdamentes acél csomagolásban dobja piacra például a Dove dezodorokat, de a brit boltlánc, az Asda kereskedelmi partnerénél folynak a tesztek több termék újratölthető verziójánál.

Újratölthető csomagolásokkal foglalkozik a Loop is: környezetbarát hulladékkezelési rendszereket és újrahasznosítási technológiákat fejlesztő TerraCycle-t 2001-ben megalapító magyar származású üzletember, Tom Szaky kezdeményezése. Az újratölthető csomagolásokkal többek a brit Tesco vásárlói is találkozhatnak, ha online rendelnek. A napi.hu szerint a tesztüzemben működő kezdeményezés keretében a csomagolást begyűjtik a vásárlóktól, majd tisztítják, és újra forgalomba kerülhetnek.

Nyitókép: papírpalack prototípus Unilever mosószerhez

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás