Hirdetés

Egyre több vállalat dolgoz ki konkrét lépéseket, stratégiát arra, hogy hogyan csomagolhatja környezettudatosan vagy újrahasznosítható módon a termékeit. A Chikansplanet összegyújtött néhány olyan vállalatot, amelyek komoly sikereket értek el ezen a téren, de szó lesz arról is, hogy befolyásolja-e a vásárlási szokásainkat a környezetbarát csomagolások megjelenése.

Előjáróban és emlékeztetőül érdemes néhány szót ejteni a körforgásos gazdaságról. A lineáris gazdaság modelljével ellentétben – amelynek fő fázisai a gyártás, fogyasztás, hulladék –, a körforgásos gazdaság lényege az, hogy ahol már nem tudjuk az anyagfelhasználást csökkenteni, ott az egyszeri fogyasztás helyett a termékek élettartamát a lehető leginkább meghosszabbítsuk, az élettartam végén pedig a keletkezett hulladékot a folyamatba visszaforgassuk. Erre alkalmas módszer lehet, ha vásárlás helyett kölcsönzünk, az elromlott, elhasznált termékeket pedig inkább megjavíttatjuk, átalakítjuk, továbbadjuk őket ahelyett, hogy kidobnánk azokat. Amikor az adott termék eléri az életciklusa végét, akkor az alapanyagokat újra lehet hasznosítani. Így csökken a hulladék mennyisége, ráadásul az alapanyagok és késztermékek újbóli felhasználása gazdaságilag is értékteremtő.

A körforgásos gazdaság modelljének elterjedését támogatja az Európai Parlament is, idén tavasszal ugyanis jogszabálycsomagot szavazott meg az újrahasznosítás növelése, a hulladékok lerakásának és az élelmiszerpazarlás visszaszorítása érdekében. A jogszabály előírja, hogy 2025-re a települési hulladéknak (háztartási hulladék) legalább 55 százalékát újra kell hasznosítani. A cél, hogy 2030-ra 60 százalék, 2035-re 65 százalékos legyen a hulladékok újrahasznosítása az unióban. A csomagolóanyagoknál 2030-ra 70 százalékos arányt kell elérni; később külön célszámok lesznek a papírra és kartonra, műanyagra, üvegre és fára. 

Lassan változik a fogyasztók hozzáállása

A Tetra Pak megbízásából a GfK Hungária Piackutató Intézet még 2015-ben végzett egy kutatást, amely során 1000 főt kérdeztek meg arról, hogy vásárlási döntéseinknél milyen mértékben veszik figyelembe a termékek csomagolásának környezetvédelmi jellemzőit. Ebből kiderült, hogy a magyar lakosság 71 százaléka részesítené előnyben azokat a termékeket, amelyek csomagolásáról tudja, hogy az környezetbarát, feltéve, ha ezért nem kell többet fizetnie. Az eredmények szerint a vásárlási döntéseink során még mindig a termék minősége, eltarthatósága és ára a legfontosabb, amíg az adott áruféleség csomagolásának környezetvédelmi jellemzői továbbra is az utolsó helyen vannak. Kiderült továbbá az is, hogy a megkérdezettek körében nőtt az egyik legfontosabb környezetvédelmi jelzés, a FSC® (Forest Stewardship Council®, magyarul Felelős Erdőgazdálkodás Tanácsa) védjegy ismertsége, amellyel majdnem minden 5. fogyasztó találkozott már a hétköznapok során az egyes italok kartondobozán. Ennek ellenére a válaszadóknak még mindig csak a 13,8 százaléka tudja, hogy a védjegy azt jelöli, hogy a tejes és gyümölcsleves kartondobozok alapanyagául szolgáló fa felelős erdőgazdálkodásból származik.

A vállalati best practice-ek  

Számos vállalatnál felismerték már, hogy a termékek csomagolásának átalakításával nagymértékben hozzájárulhatnak ahhoz, hogy megóvják a környezetet, illetve, hogy csökkenthetik a káros anyagok felhasználását.  

Henkel 

Legutóbb a Henkel jelentette be, hogy 2025-ig a vállalat által használt csomagolóanyagok 100 százaléka újrahasznosítható, újrahasználható vagy komposztálható lesz (kivéve a ragasztóanyagokat). Ugyanezen idő alatt a Henkel 35 százalékban újrahasznosított műanyagot kíván felhasználni az általa Európában forgalmazott fogyasztási cikkekhez és termékekhez. A Henkel fenntartható csomagolásra vonatkozó új keretrendszerének fő pillérei: 

• A termékek csomagolásához növekvő arányban használnak fenntartható forrásból származó anyagokat. 
• A csomagolási folyamat megtervezése: a Henkel a jövőben csak a feltétlenül szükséges csomagolást használja, innovatív megoldásokat tár fel a teljes értéklánc mentén, pl. a szállítási csomagolás és a kapcsolódó logisztika területén.
• A Henkel elkötelezett az iránt, hogy termékeinek csomagolása újrahasznosítható legyen felhasználásuk után, pl. partnerségekkel, a megfelelő újrahasznosítási rendszerek támogatásával.

A Henkel egyébként a mostani bejelentés előtt is élen járt a fenntarthatóság terén, tavaly például együttműködésre lépett a Plastic Bank társadalmi vállalkozással, amelynek célja az óceán műanyagszennyezésének megállítása.

Carlsberg

Ugyancsak frissnek számít a Carlsberg bejelentése, miszerint a dán vállalat sörgyártóként elsőként próbálja ki a papírból készült palackokat. A gyártó évek óta dolgozik egy olyan környezetbarát, lebomló tároló fejlesztésén, amely a belső felületkezelésnek köszönhetően nem engedi átszivárogni a sört a dobozon. A több darabos pakkokat összekötő műanyag borítás helyett pedig egy lebomló ragasztót fognak használni. Utóbbi fejlesztésnek köszönhetően 76 százalékkal csökken majd a vállalat műanyag-felhasználása. 

Puma

A Puma „újítása”, a Clever Little Bag ugyan korántsem nevezhető újdonságnak, hiszem még 2010-ben jelent meg a piacon, mégis érdemes szólni róla pár szót. Néhány éve a PUMA sport/lifestyle termékeket gyártó és forgalmazó cég piacra dobott egy csúcstechnológiájú csomagolási és disztribúciós rendszert, amellyel csökkenthető a hulladék és a CO2 kibocsátás.  

puma1.jpg

Az új csomagolási technológiával a PUMA az alábbi területeken évente nagyságrendekkel csökkentheti a csomagoláshoz felhasznált anyagokat/erőforrásokat: 
•  A papírfelhasználás 8500 tonnával lehet kevesebb 
•  20 millió MJ energiát takaríthatnak meg  
•  1 millió liter vízzel és benzinnel, valamint fél millió liter gázolajjal kevesebbet használhatnak fel
•  275 tonna műanyaggal kevesebbre lehet szükség.

puma2.png
 
Procter&Gamble

A Procter & Gamble tavaly bejelentette, hogy a Head & Shoulders számára megalkotja a világ első újrahasznosítható samponos flakonját, amely 25 százalékban vízparti műanyaghulladékot tartalmaz. A projekt kivitelezéséhez évente 2600 tonna újrahasznosított palackra van szükség, ami 8 teljesen megpakolt Boeing 747 jumbo repülőgép súlyának felel meg. A P&G több mint 25 éve használ fogyasztóktól származó újrahasznosított műanyaghulladékot csomagolásainak előállításához, a mostani bejelentés pedig a vállalat 2020-as célkitűzésének következő fontos állomása.
p_g.jpg
Az előzőekben említettek is jól példázzák, hogy akkor beszélhetünk igazán fenntartható szemléletről, ha az a teljes termék-életciklusra igaz, amibe a termelésen kívül a fogyasztás is beleszámít. Fontos tehát, hogy a keresleti oldalon is növekedjen az igény a környezetbarát módon előállított/csomagolt termékek iránt.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás