Az elektromobilitásról és annak nemzetgazdasági hatásairól szóló stratégia azzal számol, hogy az elkövetkezendő öt évben, 2020ig 10 és 25 ezer közöttire tehető majd az ún. plug-in hibrid meghajtású elektromobilok száma Szlovákiában. Ausztriában 2020-ra 250 ezer, Németországban egymillió elektromos autóval számolnak.
A stratégiában leszögezik, hogy az elektromobilitás jelentősége a világban egyre nő. Több gazdaságban már kialakították az alternatív meghajtás nemzetpolitikáját, pilot projekteket valósítanak meg, illetve integrálják az elektromos járműveket a közlekedési rendszerekbe. “Szlovákia e téren nemcsak a világ vezető gazdaságai, de a környező államok mögött is elmarad” – jegyzik meg. A tárca emlékeztet arra, hogy az elektromobilitás jelentősége közvetett módon részét képezi a jelenlegi kormányprogramnak is, mégpedig azzal, hogy a kormány nagy hangsúlyt kíván(t) fektetni az hosszú távon fenntartható mobilitásra. Az EU szintjén történő intézményesítésének jelentőségét mutatja az alternatív üzemanyagok felhasználásáról szóló európai irányelv is.
Az elektromobilitás a jelentés szerint nemcsak az autóipar, de a nemzetgazdaság más ágazatai számára is rendkívül fontos. “Az elektromos autók feltöltésére használt elektromos áramot túlnyomórészt az energiafelhasználási görbe alacsony szintjének óráiban vennék igénybe, ami az elektromos energiaforrások, az átviteli és disztribúciós rendszerek hatékonyabb felhasználását jelentenék” – fogalmaz a jelentés.
Az elektromos autók használata a zaj és a károsanyag-kibocsátás területén is jelentős csökkenést jelent, ezen keresztül az életminőséget javítja. Emlékeztetnek, hogy a szlovák energetikai rendszer lehetővé teszi, hogy alacsony széndioxid- és más károsanyag-kibocsátás mellett termeljünk áramot, ezáltal az elektromobilitás fejlesztése összességében is csökkentené az emissziót. Hosszú távon pozitívan befolyásolhatja az alternatív üzemanyagok felhasználását, amellyel csökkenne az ország függősége a hagyományos üzemanyagok behozatalától.