A rovat kizárólagos támogatója

A zsilip (zsilipek, hiszen van vízleeresztő és van hajózó) elkészültek. A napokban már üzempróbák vannak – tájékoztatta az Infostartot Siklós Gabriella. Az Országos Vízügyi Igazgatóság szóvivője azt is közölte, hogy “a projekt keretében kialakított nyitott üzemi terület parkosítási munkái még folynak”.

A terület nagyközönség számára történő megnyitása a látogatás biztonsági előírásainak és feltételeinek megteremtése után lehetséges,  a tervek szerint 2024 tavaszán.

A beruházás bő négy évvel ezelőtt indult. Akkor jelentették be a Balaton zsiliprendszerének 19 milliárd forintos átépítését. Úgy tervezték, hogy 2022 végéig végeznek a korszerűsítéssel. Átépítik a tó vízleeresztő- és a Bahart-hajózsilipjét, Balatonkilitinél pedig megtörténik a mederduzzasztás. Aztán jött a Covid, és emiatt lelassult a munka, de most befejezéséhez közeledik.

Történelmi múlt

A Balaton vízszintszabályozásának érdekében a XIX. században Siófokon fazsilipet is építettek. A zsilip ünnepélyes átadása 1863. október 25-én volt. Később ezt is le kellett cserélni egy nagyobb kapacitású gátra. A zsilip bővítése és korszerűsítése az 1940-es években már időszerűvé vált, de a tervezési munkálatokat a II. világháború félbeszakította. 1947. szeptember 22-én helyezték üzembe az új zsilipet. A hajózsilip 83,5 méter hosszú, 12 méter széles, 1200 tonnás uszályok és hajók átbocsátására alkalmas. A vízlépcső 2,5 méter szintkülönbséget képes biztosítani a Sió és a Balaton között.

Honnan jön a víz a Balatonba?

Az 1990-es évek elejéig a Balaton vízszintjének emelkedését körülbelül 60 százalékban a hozzáfolyások, 40 százalékban a csapadék határozta meg, azóta azonban összekuszálódtak ezek az arányok.

Nem a párolgás és a csapadékviszonyok alakulásának, hanem a hozzáfolyás csökkenésének van a legnagyobb szerepe abban, hogy egyre gyakrabban negatív a Balaton vízmérlege: vagyis több a tóból eltűnő víz (párolgás, vízhasználat), mint a beérkező (csapadék, hozzáfolyás).

Idén júniusban a vízszint elérte, sőt meghaladta a 120 centit. Az előírások szerint ekkor már engedni kell a tóból. Előtte két és fél évig erre nem volt szükség, sőt 2022 nyarán meglehetősen alacsony volt a vízszint.

A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) új személyszállító hajóinak egyikét vontatják a Sió-csatornán Medinánál 2023. június 24-én. Fotó: MTI/Kiss Dániel

Mindenesetre a magas vízállás kapóra jött a Bahartnak, hogy az 5,7 milliárd forintból Komáromban elkészült négy vízíjárművét felúsztassák a Sión. Néhány balatoni önkormányzat erősen tiltakozott a vízleeresztés miatt (ez kellett ahhoz, hogy a Sió-csatorna hajózható legyen), de aztán ebből sem lett gond. Mindössze hat és fél centi víz távozott a Balatonból.

100 centi

A napokban pedig arról számolhattunk be, hogy szokatlan módon, már ősszel 100 centis a tó átlagvízszintje. Ez azt jelenti, hogy átlagos csapadékmennyiség esetén idén is engedni kell majd a Balatonból, de a változó időjárás miatt erre nehéz pontos jóslást tenni.

A Sió-csatorna és a Kapos folyó találkozása Tolnanémedinél 2018. március 26-án. A Balaton magas vízállása miatt a Sió-csatornán keresztül folyamatosan engedik a vizet a tóból. Fotó: MTI/Jánossy Gergely

Az mindenesetre igaz, hogy 2024 nyarán igazi üdülőlátványosság lesz a siófoki zsilprendszer és környéke.

Nyitókép: Sió zsilip és a Sió csatorna  MTI / Vasvári Tamás

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás