Hirdetés

A Greenpeace-hez köthető Break Free From Plastic mozgalom 6 kontinens 42 országában tartott szemétgyűjtő akcióiban felmérte, hogy melyik globális nagyvállalat termékeihez kötődik a legnagyobb műanyagcsomagolás-szennyezés. A Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé áll leginkább a bolygónkat ellepő eldobható műanyagcsomagolás-szennyezés mögött.

A Coca-Cola, a PepsiCo, a Nestlé és a Danone termékei tették ki a Break Free From Plastic-mozgalom által 42 országban szervezett 239 szemétszedő akció során összeszedett szemét legnagyobb részét. (A Break Free From Plastic egy 2016-ban indított nemzetközi mozgalom, melyhez mára körülbelül 1300 szervezet és csoport csatlakozott világszerte. Céljuk az eldobható műanyag termékek és hulladékok radikális visszaszorítása.)

A legszennyezőbbnek a Coca-Cola bizonyult közülük. Világszerte összesen több ezer márkához köthetően több mint 187 ezer – itthon közel 3 ezer – darab, vizeket és óceánokat szennyező, egyszer használatos csomagolást válogattak szét az aktivisták. A jelentés az eddigi legátfogóbb elemzés arról, hogy jelenleg mely cégek termékei szennyezik leginkább a Földünket.
 
„Ez a jelentés a globális műanyagszennyezés felelőseinek üzen: változtatniuk kell az eldobható műanyag termékek használatán. Nem takarózhatnak tovább az újrahasznosítással, hiszen jelenleg a keletkező műanyag hulladék csak kevesebb mint 10 százalékát képes a világ újrahasznosítani. Szakítanunk kell az »eldobhatóság« szemléletével, hiszen van alternatíva: a műanyagkorszak előtt már létező tartós, sokáig használható csomagolások fenntartható megoldást nyújtanak” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace regionális vegyianyag-szakértője.

műanyag szennyező top 10 cégműanyag szennyező top 10 cég
BRANDED Report 2018 (10,2 MB pdf.)

Mintegy 10 ezer aktivista 6 kontinensen, 42 országban tartott 239 szemétgyűjtő eseménye során összesen 187 851 darab hulladékot válogatott szét.

A civil csoportosulások által végzett átfogó vizsgálat szerint sorrendben a Coca-Cola, a PepsiCo, a Nestlé, a Danone, a Mondelez, a Procter & Gamble, a Unilever, a Perfetti Van Melle, a Mars és a Colgate-Palmolive voltak a legnagyobb gyártói a természetbe kijutott és onnan összegyűjtött szemétnek. [A listából a Mondelez nevű vállalat korábban Kraft Foods néven működött, itthon ismert márkájuk például a Győri Keksz vagy a Negro. A Perfetti Van Melle pedig többek között a Mentos és a Chupa Chups márkák tulajdonosa.]

Az értékelés során csak azokat a márkákat vettük figyelembe, melyek legalább 10 országban jelen voltak a 42-ből.

 

 

 

 

A műanyagszemét-szennyezés fő kibocsátói Ázsiában a Coca-Cola, a Perfetti Van Melle és a Mondelez voltak: ott a szemét 30%-a tőlük származott. Az amerikai kontinensen és Európában a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé végzett a szégyenlista élén: Amerikában hozzájuk volt köthető a vizsgált szemét mintegy kétharmada, míg Európában 45%-a.

A magyar Greenpeace-aktivisták által augusztusban a PET kupa keretében végzett vizsgálat során az azonosított 423 palack közel egynegyede, 96 darab volt a Coca-Cola terméke.
A legnagyobb arányban nem újrahasznosítható, polisztirol anyagú szemét (eldobható kávés- és üdítőspoharak, ételtároló dobozok) volt megtalálható a legtöbb helyszínen, ezt követte szorosan a PET-palack.

A Greenpeace szerint elfogadhatatlan, hogy nekünk mindannyiunknak kell megfizetni az árát annak a környezetpusztításnak, amelyet a multinacionális vállalatok eldobható műanyag csomagolása okoz. A megoldás az egyszer használatos csomagolóanyagok kivezetése lenne, ugyanis amíg a cégek nem hagynak fel ezek használatával, addig az önkéntesek hiába tisztítják meg újra és újra a tengerpartot a Fülöp-szigeteken, vagy a Tisza felső szakaszát a hazai PET Kupán, a vízpartokat hamarosan újra ellepi a szemét.

A hazai műanyagszemét-szennyezés korlátozása és megelőzése érdekében a Greenpeace Magyarország petíciót indított a greenpeace.hu/stopmuanyag oldalon, ahol mostanra már több mint 138 000 aláírás gyűlt össze az egyszer használatos műanyag zacskók betiltásáért. A petíció ezzel az eddigi legnagyobb hazai online civil környezetvédelmi kezdeményezéssé vált.
A Break Free From Plastic mozgalom márkavizsgálata a legfőbb szemétgyártókat azonosítja be és arra szólítja fel őket: végre felelősséget kell vállalniuk a tőlük származó műanyagszennyezésért. Ideje, hogy jelentősen csökkentsék az eldobható műanyag csomagolóanyagok használatát, újratervezzék a rendszereiket, üzleti modelljeiket, és először minimalizálják, majd idővel beszüntessék az eldobható csomagolások használatát.

A hírehez kapcsolódva íme a  Coca-Cola – szerkesztőségünknek megküldött – központi álláspontja:

Támogatjuk a Greenpeace célkitűzését, hogy eltávolítsuk a hulladékokat az óceánból és nagyra értékeljük erőfeszítéseiket, hogy minél több ember figyelmét felhívják erre a fontos környezetvédelmi kihívásra. A Greenpeace úgy döntött, hogy a műanyaghulladék kezelésének egyetlen megközelítésére koncentrál.
Mi abban hiszünk, hogy minden csomagolóanyagnak lehet előnye, és ha megfelelően kezelik, értékes, újra felhasználható alapanyaggá válhat. Hogy ez megvalósulhasson, hatékonyabb hulladékgyűjtésre, még több újrahasznosított anyag felhasználására és teljes újrahasználhatóságra van szükség.

Mi készen állunk, hogy kivegyük a részünket a feladatból. Ambiciózus célokat tűztünk ki magunk elé: 2030-ig elérjük, hogy évről évre ugyanakkora mennyiségű műanyagpalackot és alumíniumdobozt gyűjtsünk vissza és hasznosítsunk újra, amennyit eladtunk – függetlenül attól, hogy az honnan származik.

Ez a vállalás a Hulladékmentes Világ (World Without Waste) jövőképünk fontos eleme – emellett azt is elhatároztuk, hogy 2030-ig minden palackunkat és alumíniumdobozunkat 50 százalékban újrahasznosított anyagból készítjük. Bár jelenlegi csomagolóanyagaink nagy része (85%) már ma is újrahasznosítható, azon dolgozunk, hogy 2025-re ez az érték 100 százalék legyen. Erre egyedül nem vagyunk képesek, és időbe fog telni, amíg minden vállalásunkat teljesítjük. De felismertük, hogy cselekednünk kell, és tisztában vagyunk annak fontosságával, hogy egy Hulladékmentes Világot hozzunk létre.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás