Rengeteget hallunk a kereskedelmi repülés környezetszennyezéséről, és meglepően keveset arról, hogy a nagy óceánjáró hajók milyen mértékben teszik tönkre a bolygónkat. Pedig egyáltalán nincsenek lemaradva a légiközlekedéstől, sőt, bizonyos szempontokból még rosszabbak is, mint a repülőgépek.
Nemrég jelent meg a tengerjárók környezettudatos osztályozásával foglalkozó Cruise Ship Report Card jelentés, amit minden évben kiad a Friends of the Earth (FOE) szervezet. A jelentés osztályozza a legnagyobb tengerjárókat működtető vállalatokat. A helyzet nem rózsás, az itthon legnépszerűbb cégek nem szerepeltek túl jól, de még azok is, amelyek nem kaptak rossz osztályzatot, környezetszennyezőnek minősülnek.
A 16 óceánjáró-vállalatot a szennyvízkezelés, légszennyezés csökkentése, a vízminőségnek való megfelelés, átláthatóság és bűncselekmények területén osztályozza a jelentés, és ez alapján osztja ki az osztályzatát. Érdemes tudni, hogy az itthon például népszerűnek számító Costa F-et, azaz 1-est kapott, a Norwegian Cruise Lines viszont hármas alát, ezzel még mindig a második legjobb óceánjárókat üzemeltető társaságnak számít. Csak a Disney Cruise Line kapott ötös alát, ezzel megnyerte az egész versenyt.
Az óceánjáróknak például úgy kellene elintézniük a szennyvízkezelést, hogy a szilárd hulladékot elégetik, a folyékonyat pedig sterilizálják és visszaengedik az óceánba. Rengeteg tengerjáró viszont egyszerűen beleereszti az olajos hulladékát és minden olyan folyékony hulladékot is a vízbe, aminek nem szabadna belekerülnie – ilyen például a mosogatóvíz vagy a tisztítatlan szennyvíz.
A legtöbb vállalat nem foglalkozik túl sokat a levegő tisztaságával sem, ami már csak azért is probléma, mert ezek az óriási monstrumok jellemzően nem napelemmel, hanem gáz- és dízelturbinákkal mennek. A FOE az átláthatóságot az alapján mérte, hogy mennyire voltak hajlandók a vállalatok válaszolni a kérdéseire, a bűncselekményeket pedig úgy, hogy megnézte, milyen eljárás indult a társaságok ellen az elmúlt néhány évben.
Érdekes, hogy a jelentés egyébként nem tartalmazza , hogy milyen etikai kérdések merülnek fel az óceánjárókkal kapcsolatban: a személyzetet például rendszeresen alulfizetik és túldolgoztatják, a fejlődő országokban gyakran kiszipolyozzák a kikötőkben dolgozókat, és ételhulladék is rengeteg keletkezik egy ilyen út során, hiszen ezeken általában büféétkeztetés van. Valószínűleg, ha ezeket is figyelembe vennék, még rosszabb kép alakulna ki az emberekben az óceánjárókkal kapcsolatban.
Nyitókép: Tallin – Helsinki komp kéménye. Fotó: Sarkadi Péter greenfo