Védett állami tulajdonná nyilvánítják a Győr és Veszprém, illetve a Kisirtás-Nagyirtás közti erdei vasútvonalat – mondta Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes Bakonyszentlászlón, a Veszprém és Győr közötti vasútvonal létesítésének 117. évfordulójára rendezett megemlékezésen.
Navracsics elmondta, hogy a vasútvonalat a nemzeti vagyonról szóló törvény módosításával lehet elérni. Az erről szóló önálló képviselői indítványt a miniszterelnök-helyettessel együtt Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára és Kovács Zoltán Veszprém megyei kormánymegbízott tegnap nyújtotta be az Országgyűlésnek. Navracsics arról beszélt, hogy a vasútvonalat azért kell védett nemzeti tulajdonná tenni, hogy a jövőben egy kormánynak se jusson eszébe elhanyagolni vagy megszüntetni. A több mint 70 kilométeres pályaszakaszra vonatkozó törvénymódosítás már nyárra hatályba léphet.
Navracsics beszámolt róla, hogy az ország egyik legszebb és leghasznosabb vasútvonalának megmaradásáért évek óta küzdenek. A Győr és Veszprém közötti közút túl veszélyes a bővítéshez, így a két megyeszékhely közötti vasútvonalat kell fejleszteni, és a végleges koncepciók elfogadásáig a törvénymódosítással látják biztosítottnak a Bakonyvasút jövőjét. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára arról beszélt, hogy a Bakonyvasúthoz hasonló vasútvonalak hozzá tartoznak egy-egy térség mindennapjaihoz, fenntartásuk, védelmük nemzetstratégiai kérdés. Ahogy fogalmazott, Magyarországnak az elmúlt évtizedek rombolása után is 7600 kilométer vasúthálózata van, ebben nemzetközi összeköttetést, tranzitot biztosító vonalak is vannak. Fónagy megköszönte a megjelenteknek, hogy a Cuha-völgyi Bakonyvasút bezárása ellen többször is szót emeltek.
Bödecs Barnabás, a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség elnöke emlékeztetett, hogy az Európában is ritkaságnak számító hegyi vasúti szakasz viaduktja és alagútja páratlan kulturális és ipartörténeti műemlék, a Veszprém és Bakonyszentlászló közötti bakonyi vasútvonalat 2011 augusztus végén műemlékké nyilvánították.
Az ünnepségen a szervezet több pontból álló fejlesztési javaslatot nyújtott át a kormány képviselőinek. Szeretnék, ha a Győrszabadhegy és Veszprémvarsány között folyamatban lévő fejlesztésnek köszönhető hétperces menetidő-megtakarítást már decembertől érvényesíthetnék. Azt is szeretnék elérni, hogy a Budapest-Esztergom vonal rekonstrukciójával felszabaduló 23 dízelvonat 2015-ben a Győr-Veszprém és a Győr-Celldömölk vonalra kerüljön, hogy javuljon a szolgáltatás színvonala. Navracsics az átvett fejlesztési tervről megjegyezte, hogy szinte szóról szóra hasonlót javasolt korábban a Dunántúl közlekedésfejlesztéséhez.
A Bakonyvasút eredetileg Zircre tervezett ünnepségét azért kellett végül a Győr-Moson-Sopron megyei Bakonyszentlászlón megtartani, mert a nosztalgiavonat váratlanul meghibásodott, és ezért 144 percet késett.