Kis vagy éppen nagy kedvencünk fürdetését fontos, hogy jól megválasztott kutyasamponnal végezzük, és ne a sajátunkból oldjuk meg a feladatot. A kutyák bőrének pH értéke ugyanis eltér az emberétől. Más kérdés, hogy a kutyasamponnak hirdetett termékek közül sem mindegyik pH értéke ideális a kutyáknak. Többek között ez is kiderült a Tudatos Vásárlók Egyesületének friss terméktesztjéből.
A tesztek során 9 márka – Alavis, Animology, Douxo, Kay, Menforsan, Super Beno, Tommi, Trixie, Wilda – egy-egy termékét vizsgálta a Tudatos Vásárlók Egyesülete
nemzetközi együttműködésben. 4 fő szempont szerint értékelték a termékeket. Értékelték az allergén illatanyagok és tartósítószerek jelenlétét, pH értéket mértek,
illetve a vásárlók megfelelő tájékoztatását is szemügyre vették a címkén lévő
információk vagy azok hiánya alapján. Az allergén összetevőket az emberekre gyakorolt lehetséges kockázatok szempontjából értékelték a szakértők. Idevágó tudományos vizsgálatok hiányában ugyanis nem ismert, hogy a kutyák allergiásak lehetnek-e ugyanazokra az illatanyagokra és tartósítószerekre, mint az emberek. Így már csak emiatt is érdemes lenne ezektől mentes termékeket használni. Főleg, hogy alapvetően megkérdőjelezhető például az illatanyagok kutyasamponokban való használata.
Akármennyire is csábító az, hogy a kutyánk számunkra kellemes illatfelhőbe burkolózzon, a kutyasamponok célja egyszerűen „csak” az, hogy a szennyeződés és a
nem kívánt szagok eltűnjenek az ebről. Ehhez azonban nem szükségesek illatanyagok, csak felületaktív anyagok. A teszteredmények szerint több tesztelt termék is
tartalmazott bőséggel allergéneket.
A kutyák bőre vékonyabb, mint az emberé, így a nem megfelelő pH értékű termék kiszáríthatja, vagy hozzájárulhat annak fokozott érzékenységéhez. Az ember és a kutya bőrének pH-ja eltér. Míg az emberé 5,5 savas kémhatású, addig a kutya bőrének pH-ja 7,5, közel semleges. Emiatt helytelen embereknek szánt sampont használni kutyánk fürdetéséhez. A kutyasampon ideális pH-értéke 7 és 8 között van, azonban a csomagoláson a gyártók nem tüntetik fel a kutyasamponok pH értékét. A terméktesztelők viszont végeztek erre vonatkozó méréseket. Az eredményekből kiderült, hogy több kutyasamponnál is gondot okoz a pH-érték ideálistól való erőteljes eltérése.
A kutyasamponhoz mellékelt információknak egyértelműen tájékoztatniuk kell a fogyasztót nemcsak a termék összetételéről, hanem a felhasználás módjáról is. Ezért
pontozták azt is, hogy megfelelő vagy hiányos-e a kutyasamponok címkéje. Ugyan ezt rendelet írja elő, a teszteredmények azt mutatják, mégsem követi még minden gyártó az erre vonatkozó előírásokat, és hiányos tájékoztatást nyújt a fogyasztóknak.
A tapasztalatok szerint a tesztelt termékek mindegyike esetében valamiféle kompromisszumot kell kötnünk. Csupán egy olyan kutyasampont találtak, amely nem tartalmazott allergéneket, és a pH értéke is a kutyáknak javasolt tartományba esett. Más kérdés, hogy sajnos a fogyasztókra vonatkozó tájékoztatási
kötelezettségeinek nem tesz eleget a termék gyártója. Mindenesetre maga a termék kutya- és emberbarát. A különböző termékekben talált allergének pontos listája
minden egyéb mérési eredménnyel együtt megtalálható a termékek adatlapján. A tesztelt termékek átlagára 1900 és 6200 Ft között mozgott a teszt publikálásakor, ez
100 ml-re vetítve 475 Ft-tól 1320 Ft-ig terjed.
MIÉRT FIZETŐS AZ EREDMÉNY?
Az International Consumer Research & Testing (ICRT) 1990-ben létrehozott, egységes sztenderdeket követő termékteszteléssel foglalkozó szervezet. A célja az, hogy megalapozott információkkal segítse a vásárlókat. A hálózat fogyasztóvédelmi szervezeteket fog össze Európából és a világ minden tájáról. Minden tagja reklámmentesen, gyártóktól, kereskedőktől és politikai pártoktól függetlenül működik. A tesztek részletes eredményeit kizárólag az ICRT-hez tartozó szervezetek publikálhatják saját, erre a célra kialakított felületükön. A hálózat magyarországi tagja a Tudatos Vásárlók Egyesülete, amely a www.tesztek.tudatosvasarlo.hu weboldalon teszi közzé magyarul a nemzetközi vizsgálatokban megszerzett részletes, fogyasztói szempontok mentén rendszerezett eredményeit, valamint a nálunk is
kapható termékek – teszt publikálásának időpontjában aktuális – átlagos fogyasztói árát. A TVE tesztjei olyan vizsgálatokra alapoznak, melyekben nemcsak műszeres méréseket végeznek, hanem ki is próbálják, felhasználói oldalról is értékelik az adott árucikkeket.
Nyitókép: Depositphotos