Hirdetés

Ünnepélyes keretek között adták át a Hanyi-Tiszasülyi tározót. Magyarország legnagyobb árvízszint-csökkentő létesítménye a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése Program legújabb eleme. A tározó építése alatt a munkagépek járhatatlanná tették a közeli Pély útjait, de a kivitelezőket ez nem érdekli.

Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott 18,9 milliárd forint támogatásból 2009 júliusa és 2012 szeptembere között felépített tározó közel 250 millió köbméter víz befogadására alkalmas. A beruházás építtetője, a támogatások kedvezményezettje az Országos Vízügyi Főigazgatóság. A csütörtöki projektzáró rendezvényen Tállai András, a Belügyminisztérium önkormányzati ügyekért felelős államtitkára elmondta: a tározó 570 ezer ember és 660 ezer hektár földterület árvízi biztonságát növeli. Az ezredfordulón levonult árhullámok megmutatták, hogy a töltések magasítása a költségek és a műszaki nehézségek miatt nem biztosít megoldást az árvíz elleni védekezéshez. A Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése Program új alapokra helyezte a tiszai árvízi védekezést. A Program I. ütemének keretében 6 árvízszint-csökkentő tározót terveztek a szakemberek. Ezek közül 2008-ban adták át a Cigándi, 2009-ben pedig a Tiszaroffi tározót. A Hanyi-Tiszasülyi mellett idén befejeződik a Nagykunsági tározó kivitelezése, míg a Szamos-Kraszna-közi és a Beregi tározók építési munkái hamarosan elindulnak. Az átadott és még készülő tározókkal a Tisza mentén másfél millió ember érezheti magát biztonságban.

A 2000-es árvíz idején Kisköre alatt itt a gát szintjéig ért a víz. Tisza áradásakor megnyitják majd az áteresztőket, és a vizet az 56 négyzetkilométernyi területre engedik. Ez a tározó így kétszer akkora, mint a Velencei tó, és majdani használatát a Tisza vízszintjének csökkenésében Szegeden is megérzik majd. Az átadás-átvételt követően ünnepélyes szalagátvágás következet, majd Barócs Jánosról, az 1860-as évek kiváló vízügyi szakemberéről elnevezték a zsilipet.

Az átadást beárnyékolta Pély polgármesterének, Ari Norman szavai, aki csalódottságának adott hangot. A Vásárhelyi terv infrastruktúrafejlesztésről is szólt, ennek ellenére a beruházással az útjaik használhatatlanná váltak. Heves felöl a település csak traktorral és tankkal közelíthető meg, személyautóval lehetetlenség. A víztározó építése alatt a munkagépek járhatatlanná tették útjaikat. Nyáron egy a településre érkező mentő egy 100 méteres szakaszt egy perc alatt tudott megtenni. Az utóbbi hónapokban próbáltak megállapodni a kivitelezőkkel és a beruházókkal, de nem történt semmi, ezért újabb demonstrációt terveznek – írta a greenprofit.

Egyébként a projekt hivatalos honlapján mintha megállt volna az idő, jelenleg a legfrisebb információk pár hónaposak. Az innen származó fotó is még az építést ábrázolja, átadás még nem volt.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás