A Handelsblatt híre szerint házon belüli fejlesztés a csalószoftver, amely a Volkswagen dízel-botrányát okozta, méghozzá meglehetősen régi. Fogyasztási eredményeket hamisított a Mitsubishi is, amiért a Nissan dühöng.
Ezek szerint az Audi fejlesztői készítették, pontosan nem tudni, hogy milyen céllal, még 1999-ben, de aztán félrerakták. Csak hat évvel később használták fel, amikor kiderült, hogy az aktuális dízelmotorokkal nem tudják teljesíteni a legújabb nitrogén-oxid-kibocsátási normákat, így kerülve el, hogy egy teljesen új motorgenerációt kelljen kifejleszteni az EA189-es dízelmotor-sorozat helyett. Korábban felmerült, hogy valamelyik beszállító fejlesztői is benne lehettek a dologban, de ha a legújabb hírek igazak, az ötlet és a megvalósítás egyaránt a VW csoporton belülről származik. Mostanra persze egyértelmű, hogy jobb lett volna, ha más megoldást keresnek, hiszen egyértelműen a VW csoport legnagyobb és legdrágább visszahívásához vezetett, amikor kiderült, hogy az EA189-es sorozatú TDI motorok egyszerűen átverik a környezetvédelmi méréseket, úgy, hogy jóval tisztábban működnek az autó álló helyzetében, mint menet közben- írta a totalcar.
Fogyasztási eredményeket hamisított a Mitsubishi
A Mitsubishi maga tette közzé belső vizsgálatának eredményét, amely szerint 625 ezer, elsősorban Japánban eladott miniautójuk fogyasztási adatai nem fedik a valóságot. Az eset már csak azért is kínos, mert közel félmillió autó ezek közül Nissan márkajelzéssel került forgalomba.
Az eddig napvilágot látott információk szerint a Nissannál fedezték fel, hogy a Mitsubishinél gyártatott egyik miniautó-típusuk fogyasztása látványosan meghaladja a gyári értéket. Jelezték az esetet a Mitsubishi vezetésének, ahol belső vizsgálat indult. Kiderült, hogy a Mitsubishi munkatársai adtak meg hamis adatokat. Bár nem jelölték meg a típust, valószínűleg a Mitsubishi eK Wagon és az attól csak jelvényében eltérő Nissan Dayz modellekről lehet szó. A vizsgálat szerint 157 ezer Mitsubishi és 468 ezer Nissan kisautó érintett.
Az ügy kipattanásnak következtében a Mitsubishi Motors részvényei 15,2%-ot veszítettek az értékükből, ami érthető reakció a Volkswagen dízelbotrány utáni hangulatban, annak ellenére, hogy a két ügy jelentőségben össze sem hasonlítható. A Mitsubishinek elsősorban Japánban árthat a fogyasztás-hamisítás, ahol a 2000-es évek elején az eltitkolt típushibák miatt egyszer már elvesztette a márka a vásárlók bizalmát, amelyet épp csak sikerült feledtetni.