Megérkezett a 28 hibrid csuklós autóbuszból álló hibridbusz-flotta, ezért március 1-jétől immár a teljes állomány forgalomba áll Budapesten. A vadonatúj, Euro 6-os kibocsátási normának megfelelő, dízelmotorral szerelt, elektromos hajtással is rendelkező buszokkal a főváros útjain közlekedik Európa egyik legnagyobb csuklós dízel-elektromos hibridbusz-flottája.
Január közepétől több ütemben álltak forgalomba az új alacsonypadlós hibrid járművek, amelyek a jelenleg létező egyik legmodernebb technológiát képviselő motorjuknak köszönhetően kisebb környezet- és zajterhelést jelentenek Budapest számára. A Tarlós István főpolgármester programja alapján elindult járműpark-fejlesztési projekt részeként 2015. március 1-jétől a hibrid buszok az 5-ös, a 7-es és a 9-es vonalon közlekednek a hét minden napján. Az ezekről a vonalakról felszabaduló alacsonypadlós, hagyományos meghajtású járművek a 7-es, a 20E, a 44-es, a 136E, a 159-es, a 196-os és a 196A vonalán növelik az akadálymentes járatok számát, megkönnyítve az utazását a babakocsival vagy kerekes székkel közlekedőknek. A BKK célja az, hogy 2018-ban már kizárólag alacsonypadlós autóbuszok közlekedjenek Budapest teljes területén.
Környezetbarát közlekedés
A Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. számára kiemelten fontos a környezettudatosság, és hogy alacsony károsanyag-kibocsátású, korszerű járművekkel biztosítsa a közösségi közlekedési szolgáltatást a fővárosban. A fejlesztéssel Budapest is belépett azon nagyvárosok közé, amelyeknek útjain környezetkímélő, párhuzamos hibrid meghajtású autóbuszok is közlekednek. A Budapesti Közlekedési Központ megrendelésére a T & J Busz Projekt Kft. által üzemeltetett, most beszerzett csuklós buszok a Volvo 7900A hibrid változatai, amelyek hagyományos dízelmotoros típusaiból 53 jelenleg is közlekedik a budapesti agglomerációs vonalakon. A járműveket az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normának megfelelő dízelmotorral szerelték fel, mindegyik dízel-elektromos hajtású autóbusz akadálymentes, 100%-ban alacsonypadlós, légkondicionálóval és FUTÁR-ral is felszerelt. A buszokon több kamera gondoskodik az utasok biztonságáról és védi a járművet a rongálóktól.
Miért jó a hibrid busz?
A járművek forgalmi és műszaki paramétereiktől függően 10-20 kilométer/órás sebességig kizárólag elektromos meghajtással közlekednek, melynek köszönhetően a végállomásról, a megállókból történő indulás zajtalanná és füstmentessé válik. A dízelmotor csak a felgyorsulás után kapcsol be, hogy segítsen a jármű hajtásában. Megállóba érkezéskor, illetve várakozáskor a dízelmotor leáll, ekkor minden kiegészítő berendezés a megtermelt, illetve a fékezéskor visszatermelt elektromossággal működik tovább. A dízel-elektromos hibrid technológia a gyártói adatok szerint akár 35 százalékkal kevesebb üzemanyag-felhasználást tesz lehetővé a csak dízelüzemű buszokéhoz képest.
A károsanyag-kibocsátási normák alapján a fővárosi járműállomány Euro 0 és Euro 1-es besorolású autóbuszaihoz képest az új hibrid járművek 90-95 százalékkal kevesebb káros anyagot bocsáthatnak ki. A korszerű EEV (kiemelten környezetkímélő járművek) és az Euro 6-os besorolású járművekéhez viszonyítva a környezetterhelési értékek az elektromotor működésétől függően kétharmadára-felére is csökkenhetnek. A fogyasztással arányosan csökken továbbá az üvegházhatást okozó szén-dioxid-kibocsátás is, amelynek minimalizálásával napjainkban a legtöbbet foglalkoznak a járműgyártók – áll a Budapesti Közlekedési Központ mai sajtóközleményében.