A Rajna vízállásának szélsőséges hullámzása immáron folyamatosan hátráltatja a hajózást, a szállításból fakadó gondok immáron a német gazdaság GDP-jén is meglátszanak. A helyzet egyre rosszabb: pusztít a globális felmelegedés.
Kevin Kilps autókat szállító kompja óvatosan araszol keresztül a Rajnán a Kaub városával szemben fekvő part felé. Egy tipikus napon minden négyzetméter helyért meg kell küzdenie az áruszállító uszályokkal és az üdülőhajókkal, mivel ez a vízi út köti össze Németország déli végét az Északi-tengerrel, azon belül Rotterdammal, Európa legnagyobb forgalmú kikötőjével – kezdi ezzel az életképpel a Rajnával kapcsolatos gondokról szóló cikkét a Bloomberg. Az elhúzódó szárazság miatt tavaly nyáron folyónak e pontján, a legkeskenyebb szakaszon majdnem fél hónapra leállt a forgalom az alacsony vízállás miatt.
A kritikus szállítási útvonal részleges elzáródása lelassította a német gazdasági növekedést 2018 harmadik és negyedik negyedévében. Ez a legújabb jele annak, hogyan okoz egyre nagyobb gondokat még a legfejlettebb gazdaságoknak is a globális felmelegedés. Kilps tapasztalatai alátámasztják, hogy nagy a baj. Évről évre alacsonyabb a vízszint. Nemrégiben át kellett alakítania 150 tonnás kompját, hogy csökkentse a merülését. A vállalkozó szerint riasztó megtapasztalni a klímaváltozás hatását.
Ipari artéria
A svájci Alpokban eredő Rajna több mint 1200 kilométer hosszan köti össze Svájc, Németország és Hollandia ipari területeit. Olyan feldolgozóipari óriásoknak kritikus fontosságú ez a vízi út, mint a Daimler AG, a Robert Bosch GmbH vagy a Bayer AG. Amikor az alacsony vízállás miatt leállt a forgalom a folyón, a leállt a nyersanyagok szállítása a Volkswagennek Thyssenkrupp acélgyárából, mert az utóbbi céghez nem jutottak el a kohóit tápláló szénszállítmányok.
A BASF SE-nek 250 millió euró kárt okozott, hogy a vízi szállításnál drágább útvonalat kellett választania. Martin Brudermüller, a vállalat vezérigazgatója úgy véli, komoly infrastruktúra-fejlesztéseket kellene indítani, zsilipeket és duzzasztóműveket építeni a folyón, amelyekkel kiegyenlíthetnék a vízhozam ingadozásait.
A Rajnát az Alpokban lehulló csapadék és a gleccserek táplálják, ám az utóbbiak hozama 28 százalékkal csökkent 1973 és 2010 között – a legutolsó rendelkezésre álló felmérés szerint. Wilfried Hagg, a Müncheni Egyetem gleccserszakértője úgy becsli, hogy mostanra 35 százalékra emelkedett ez az arány.
Negatív rekord
Kaubnál 12 éves mélyponton volt a vízállás 2018 második felének nagy részében, ami hónapokig korlátozta az uszályforgalmat. Egészen december második feléig korlátozni kellett a szállítmányok nagyságát, hogy a hajók kisebb merüléssel ússzanak céljuk felé. És rossz hír, hogy a vízállás ingadozása januárban is hatással volt az uszályok szállítási teljesítményére – idézi a vízi szállítási szolgáltatósokat nyújtó rotterdami Riverlake Barging felmérését a Bloomberg. Ez rossz előjel annak tükrében, hogy Baden-Württemberg tartományban tavaly le kellett állítani néhány benzinkutat, mert nem érkezett meg a vízen szállított üzemanyag. A gáz ára 13 százalékkal volt magasabban novemberben, mint egy évvel korábban, miután az energiaszolgáltatóknak fel kellett pörgetniük gáztüzelésű rendszereiket a szénhiány miatt.
Verhetetlen
A NAPI.HU szerint a költségek szempontjából verhetetlen a Rajna annak ellenére, hogy Németország vasúti és úthálózata igen jól kiépített. Az uszályok a súlyuk több mint ötszörösét képesek elszállítani, ami sokkal alacsonyabb költségeket eredményez a szárazföldi szállításnál. Egy Bázel és Rotterdam közti menet 40 százalékkal olcsóbb vízi úton, mint vasúton – állítja a német hidrológiai intézet.
Tűzoltásként a kormány mérlegeli, hogy enyhíti a kamionok forgalmának hét végi korlátozását a Rajna menti tartományokban. Hosszabb távon javítani akarják a vízi és a szárazföldi szállítás összehangolását.