A Civil Díj zsűrije a Magyar Természetvédők Szövetségének és partnereinek – a Közétkeztetők és Élelmezésvezetők Országos Szövetségének, a Hungast csoportnak és a METRO Gasztroakadémiának – ítélte a legsikeresebb érdekérvényesítési projekt díját a Heti húsmentes nap a közétkeztetésben kampányért.
A NIOK Alapítvány alapította díjra 170 szervezet pályázott, a zsűri 10 kategóriában osztott ki elismeréseket. A természetvédők érdekérvényesítési kategóriában nyertes projektje keretében kétszáz iskolában és óvodában 12 ezer gyerek vett részt aktívan játékos foglalkozásokon, akciókban. 2023-ban több közétkeztető bevezette heti egy napon a húsmentes étkezést, országosan közel 150 000 gyereket érintően.
“A legfontosabbnak azt tartjuk, hogy a közgondolkodás részévé vált a kevesebb, de jobb minőségű hús fogyasztásának ideája Magyarországon. Ezt az tette lehetővé, hogy a diákok pozitívan fogadták a kezdeményezést, több helyen maguk kérték az iskola és az önkormányzat vezetését, hogy vezessék be a heti húsmentes étkezési napot” – mondta Farkas István Tamás, a Magyar Természetvédők Szövetsége társelnöke.
A Közétkeztetők, Élelmezésvezetők Országos Szövetségének (KÖZSZÖV) elnöke, Zoltai Anna hangsúlyozta, hogy szakmai szövetségük évek óta nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatósági szempontok ismertetésére, melyre egyre több közétkeztető nyitott. Felismerik, hogy húsmentesen is lehet a fogyasztók ízlését kielégítő, finom, tápláló ételeket készíteni.
“Piacvezető étkeztetési szolgáltatóként mindig igyekeztünk élen járni az innovációkban, és egyfajta társadalmi felelősségvállalási indíttatással véleményformáló, edukációs feladatokat is ellátni, amelyekkel hozzájárulhatunk úgy a lakosság egészségesebb táplálkozási szokásaihoz, mint a mindannyiunk jövőjét jelentő Föld bolygó védelméhez. A heti egy húsmentes nap bevezetésével a szolgáltatási területünkön egyszersmind alternatívát tudunk mutatni arra is a fogyasztóinknak, hogy hús nélkül is lehetséges finom, tápláló, és kifejezetten változatos ételekkel gazdagítani az életünket” – fejtette ki Enyedi Csaba, a HUNGAST Csoport kommunikációs igazgatója.
“Azonnal támogattuk a kezdeményezést. A fenntarthatóság kiemelten fontos a mai világban, tekintettel az emberiség mérhetetlen fogyasztására. Az akciók közelebb viszik a gyerekeket a környezetvédelemhez az étkezésen keresztül” – emelte ki Bősze Ákos, a METRO HoReCa ágazatfejlesztési vezetője.
A díjat alapító NIOK Alapítvány fontosnak tartja, hogy évről évre díjazza és megmutassa a civilek munkáját, hiszen a szervezetek közötti összefogás és a szektorok közötti együttműködések mellett elengedhetetlen, hogy magánemberek is elköteleződjenek a kezdeményezések mellett, hogy azok a közösség támogatásával megerősödve még hatékonyabban működhessenek.