Tovább gyorsultak az elektromos autók eladásai Európában, ahol idén már közel kétszer annyi fogyott, mint tavaly, igaz, darabszámuk alapján még a piac egy százalékát sem sikerült meghódítaniuk.
Adókedvezmények, ártámogatások, buszsávhasználat, ingyenes citybehajtás, parkolás és tankolás, pontosabban akkumulátor feltöltése: egyre csábítóbb ajánlatok a villanyautók vásárlásához, bár áruk miatt még mindig sokan inkább maradnak a belső égésű motornál, mert azt öt perc alatt akár ezer kilométernyire elegendő üzemanyaggal is fel lehet tölteni. Igaz, közben a villany autók hatótávolsága is folyamatosan nő, hamarosan jön az egyetlen töltéssel nyolcszáz kilométeres útra is képes modell. Addig maradnak a kétszázasok, vagyis a Nissan Leaf, mely jelenleg a világpiacon és az európai országokban is a legnépszerűbb modell, eddig globálisan 20 ezer kelt el belőle, Magyarországon idén 14-et helyeztek forgalomba. A 8,77 millió forintos autó ideális esetben 233 kilométeres útra képes, ám legfeljebb 61 km/ órás állandó sebességgel, 20 Celsius-fokos hőmérsékleten és klíma- vagy fűtéshasználat nélkül. Téli időben, például mínusz 10 Celsius-fokon, városi araszoláskor felére csökkenhet a Leaf hatótávolsága.
Európában is kicsi, de a piac legdinamikusabban fejlődő szegmense a villanyautóké, melyeknek eladása tavaly meghaladta a 31 ezret, ez 74 százalékos növekedést jelent egy év alatt, ám ez a mennyiség – a 2013-as darabszám – a teljes piac negyed százalékát sem tette ki.
A listavezető Nissan Leaf modellből egész évben 11 ezer, a Renault Zoéból 8752, a Tesla Model S-ből közel négyezer kelt el. A JATO Dynamics adatai szerint az idei év első hat hónapjában közel 23 ezer villanyautót helyeztek forgalomba Európában, ami 91 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A népszerűségi listát továbbra is a Nissan Leaf vezeti (7127 db), majd a Tesla S (5409 db) és a BMW i3-as (4689 db) következik. Megjelenése óta a Leaf villanyautóból világszerte 120 ezret értékesített a Nissan. Vannak várólistás modellek, ilyen például a német BMW i8-as és az amerikai Tesla S, melyekért jelentős felárat fizetnek azok, akik soron kívül szeretnének hozzá jutni.
Tavaly novemberben az első kínai Model S villanyautó tulajdonosa a listaár négyszeresét (2,5 millió jüant, nagyjából 90 millió forintot) fizetett érte. Az orosz Dimitrij Grisin sem tudta kivárni a hivatalos forgalmazást és szállítási időt: a 35 éves milliomos 180 ezer dollárt (42millió forint), vagyis amerikai árának dupláját fizette a TeslaModel S-ért. Még azzal is megpróbálkozott, hogy tőkével is beszálljon Elon Musk vállalatába, hogy így szerezzen kiszállítási prioritást, és persze, hogy részesüljön a szárnyaló üzletből. Hasonlóan nagy az érdeklődés a 137 ezer dolláros BMW i8-as sportkocsi iránt, melynél akkor sincs gond, ha lemerül az akkumulátor, mert belső égésű motorja és generátora képes feltölteni, így hatótávolsága többszörösére nő, igaz, nem nulla károsanyag-kibocsátással.
Uniós tervek szerint 2030-ra négymillió villanyautó közlekedik majd az európai utakon, addigra ötven kilométerenként lehet majd áramot tankolni. A nyilvános töltőoszlopok magyarországi avatásain mindig elhangzik, hogy a közbeszerzési tendereken előnyben részesítenék a villanyautókat, valamint azt is, hogy érdemes lenne a tizenöt évesnél régebbi autójukat új villamos hajtásúra cserélőket támogatni, ebben azonban nemcsak a hivatalos döntés, hanem a lestrapált kocsik tulajdonosainak anyagi helyzete is meghatározó- írta Boros Jenő a nol.hu-n.