Heteken belül elkészül a tervezett második balatoni, Fonyód és Badacsony közötti kompjárat megvalósíthatósági tanulmánya, amelynek eddigi részeredményei alátámasztották a mintegy 8 milliárd forintos beruházás létjogosultságát. 140.000 autót szállíthatnának évente.
A projekt első lépéseként már tavaly nyertek el támogatást a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére, annak eredménye alapján dönthet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) arról, támogatja-e a tervek megvalósulását pályázat kiírásával, illetve uniós forrás hozzáférhetővé tételével. Ezzel párhuzamosan társadalmi vitát is terveznek az érintett két településen – közölte Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója.
A második balatoni kompjárat megvalósításának – ha azt az NFÜ mellett Brüsszel is támogatandónak tartja – még a jelenlegi, 2013 végén záruló uniós fejlesztési ciklusba bele kell férnie, vagyis legkésőbb 2014-ig meg kell épülnie. A két hajózási évadot figyelembe vevő megvalósíthatósági tanulmányban azt vizsgálják, milyen környezetvédelmi, gazdasági és közlekedési előnyökkel járhat és milyen turisztikai vonzerőt jelenthet az új balatoni kompjárat beindítása. Horváth Gyula hangsúlyozta, különösen fontos, hogy kizárólag szakmai alapon dőljön el, milyen előnyökkel, estleges hátrányokkal járna a terv megvalósulása. A terv egy sekély vízben is járni tudó, alacsony merülésű kompjáratról szól.
A kompátkelő az előtanulmányok szerint csökkentené a szántódi rév és a Tihanyi-félsziget, valamint a Balaton nyugati településeinek terhelését, közvetlenebb összeköttetést biztosítva a déli part mentén haladó M7-es autópálya és az északi part között. A meglévő kikötők, utak átalakítása, hajók beszerzése, valamint a járulékos infrastrukturális beruházások 8 milliárd forintba kerülnének. Az új, 60-65 méter hosszú komphajók 48-50 autó és – az egyéb terheléstől függően – 350-1000 utas szállítására lennének képesek. Az 5,5 kilométeres távot az új kompjárat 20 perc alatt tenné meg.
Az eddigi számítások szerint a Badacsony és Fonyód közötti személyhajózási útvonalon évente 100-120 ezer utas közlekedik. Ennek a személyforgalomnak a lebonyolításával önfenntartó lehet az új kompjárat, a szállított gépjárművek utáni bevétel pedig már hasznot is hozna. Az előzetes becslések szerint a szántódi rév gépjárműforgalmának 20-25 százaléka, évi 70 ezer autó terelődne át az új kompjáratra, és legalább még egyszer ennyi jármű szállítására volna igény évente.