A minősítő címkékkel ellátott gumiabroncsok júliustól már megjelenhetnek a gumikereskedőknél. Novembertől csak olyan terméket lehet forgalmazni, amelyen megtalálható a három betűből álló jelölés.
A gumiabroncs-jelölés három jellemzőről – gördülési ellenállás, nedves tapadás, külső zajszint – ad információt. A jellemzőket a gyártók mérik és adják meg, viszont ha a fogyasztó felülértékeltnek tartja az abroncsot, és ezt kifogásolja, akkor az adott állam által kijelölt akkreditált laboratórium vizsgálja meg a terméket. "Magyarországon még nincs ilyen laboratórium" – mondta Urbán Péter, a Magyar Gumiabroncs Szövetség (MGSZ) soros elnöke.
Morenth Péter ügyvezető elnök úgy vélekedett, a gyártók visszafogottak lesznek, és inkább alulminősítik a termékeiket. Felhívta ugyanakkor a vásárlók figyelmét arra, hogy ha magas minőségi jelzéssel ellátott, ismeretlen cég által gyártott import termékkel találkoznak a piacon, azt kezeljék fenntartással.
Az év elejétől termékdíj-köteles minden gumiabroncs, kilogrammonként 30 forintot kell fizetni. Korábban csak annak kellett termékdíjat fizetnie, aki maga nem oldotta meg a használt abroncsok visszagyűjtését és hasznosítását. Az MGSZ hét tagja (Bridgestone, Continental, Goodyear, Hankook, Michelin, Pirelli és Vredestein) ezért két koordináló szervezetet működtetett erre a célra. A begyűjtés teljes, míg a hasznosítás 70 százalékos volt, a gyártók pedig nem fizettek termékdíjat.
Az év elejétől azonban mindenkire kötelező a termékdíj, mivel a begyűjtést és a hasznosítást az állam vállalta magára. Az ezekre a tevékenységekre kiírt közbeszerzések viszont nem zárultak le, a gyártók tehát hiába szervezték meg egyenként a gyűjtést és hasznosítást, most fizetik a termékdíjat is. "A begyűjtéssel viszont csapdába kerültek, mivel ha a közel háromezer szervizben felhalmozódnak a használt abroncsok, akkor a hatóság a tűzveszély miatt akár be is zárathatja azokat" – mutatott rá az elnök.