Összehasonlítós versenyt szerveztek tegnap a Nyugat-Dunántúlon és Burgenlandban. A verseny nagyjából a várt eredményt hozta, így kivétel nélkül minden városban a kerékpáros versenyző teljesítette elsőként a távot és az út közben megadott feladatokat.
Három versenyző, három jármű, három útvonal és egy cél. Ki fut be előbb a célba a reggeli zsúfolt belvárosban – néhány feladattal megfűszerezve az utat – az autós, a kerékpáros, vagy aki gyalog és tömegközlekedéssel próbálja teljesíteni a távot? Erre a kérdésre kerestük a választ a három nyugat-dunántúli és három burgenlandi városban. Győrben, Szombathelyen, Nagykanizsán, Kismartonban, Nagymartonban és Felsőőrön a Mobilitási Hét részeként, az ESPAN (Pannon Energia Stratégia) projekt, valamint Burgenland tartomány vezetésének támogatásával rendezték az összehasonlítós versenyeket 2011. szeptember 22-én.
A győri eseményt a Magyarországi Éghajlatvédelmi Szövetség koordinálása mellett a Reflex Környezetvédő Egyesület, a szombathelyit a Kerekerdő Alapítvány, míg a nagykanizsai futamot a Kaán Károly Környezetvédelmi Egyesület rendezte.
Szombathelyen a felkért résztvevők, délelőtt 9.30-kor indultak neki a távnak az az Árkádia Bevásárlóközponttól. Molnár Miklós Szombathely alpolgármestere kerékpárral, Orbán Róbert túravezető, busszal és gyalog, Gyöngyössy Péter a Kerekerdő Alapítvány elnöke pedig autóval vágott neki a belvárosnak. A feladat az volt, hogy az Árkádiától, a Bolyai Gimnázium és a Városháza érintésével jussansak el az Alapítvány Központjába a Kőszegi utca elején található Ökocellába. Útközben a két ellenőrző ponton kívül még két helyen kellett feladatot teljesíteni. Valahol kellett egy kiflit venni (élelmiszer bolt, vagy pékség) és be kellett térni egy patikába, ahol egy levél „c” vitamint kellett vásárolni. Az utvonalat és a vásárlás helyszíneit a résztvevők maguk határozták meg. Feltétel volt a szabályos közlekedés és parkolás.
A végeredmény szerint a kerékpárral közlekedő Molnár Miklós 12 perc alatt teljesítette a feladatot, harmadannyi idő alatt mint az autós Gyöngyössy Péter. Őt még Orbán Róbert is megelőzte, aki busszal indult, de a az út nagy részét gyalog tette meg. Minden versenyző komolyan vette a versenyt ezért különösen meglepő a gyalogos eredménye, pedig az autós is igyekezett elkerülni az építési munkálatok miatt feltúrt útszakaszok dugóveszélyes pontjait.
A verseny nagyjából a várt eredményt hozta, így kivétel nélkül minden városban a kerékpáros versenyző teljesítette elsőként a távot és az út közben megadott feladatokat. A részletes eredmények az alábbiak szerint alakultak:
Győr: 1. Kerékpár 2. Autó 3. Tömegközlekedés
Szombathely: 1. Kerékpár 2. Tömegközlekedés 3. Autó
Nagykanizsa: 1, Kerékpár 2. Tömegközlekedés 3. Autó
A verseny kitűzött célja a kerékpáros- és a tömegközlekedés népszerűsítése, hisz számos nagyvárosban rendeztek már hasonló összehasonlítós versenyt (comparison rides) és többnyire a kerékpárosok és a tömegközlekedők jöttek ki győztesen a belvárosi csatából.
A mostani futamok is példásan mutatták, hogy a belvárosi közlekedésben nincs kihívója a kerékpárnak, mely amellett, hogy gyors és kényelmes még környezetkímélő is, ami ugye elsődleges szempont.
Röviden a Pannon Energia Stratégi (ESPAN) projektről:
Az ESPAN projekt célja, hogy ausztriai és magyar régiók regionális, kommunális és magán szintjein bilaterális és interregionális együttműködésével a fenntartható energiafejlesztés szektorát sokoldalú módon kidolgozzuk. A klímavédelmi célok követése mellett odafigyelünk, hogy a meglévő helyi és regionális forrásokat a regionális értékteremtés jegyében a legjobban felhasználjuk.
A szakterületeket az alábbiak szerint csoportosítjuk:
– Energia hatékonyság (Takarékosság),
– Energia tárolás (beleértve a logisztikát),
– Energiatermelés a meglévő erőforrások figyelembevétele mellett.
Speciálisan számolunk avval, hogy helyi, regionális illetőségű régiófejlesztési, képzési, kutatási kompetenciákat, és a gazdaságot az ESPAN projektbe bevonjuk. Így kiterjesztjük a határrégió regionális fejlődésének hatókörét, új interregionális üzleti területeket teremtünk, csakúgy mint munkahelyek létrejöttéhez vagy megtartásához járulunk hozzá olyan ágazatokban, melyek közvetlenül vagy közvetve az energetikai témákhoz kapcsolhatók.
Mivel az ESPAN projekt egy erős koncepció- és hálózatfejlesztési karakterrel rendelkezik, szinergia fedezhető fel a mindenkori ökológiai és fenntartható energiafejlesztési regionális fejlesztési programokkal, mivel a projektben résztvevő partnerek helyi és regionális szinten is foglalkoznak ezen témakörökkel.
Kapcsolódó anyagok: