Akik a hétvégére Budapesten rekednek és autóztak, bosszankodhatnak a lezárások miatt, de akik valahol hűsöltek, azok is áldoztak a Duna feletti repülőversenyre. Tavaly augusztusban derült ugyanis ki, hogy állami pénzből tér vissza Budapestre 2009 után a Red Bull Air Race.
A kormány tavaly augusztus 15-én értett egyet azzal, hogy „a Red Bull Air Race Világkupa budapesti futama 2015-2017 között megrendezésre kerüljön.” Ha már egyetértett, akkor megbízta a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy gondoskodjon a jogtulajdonos és a rendezésért magyar részről felelős Hungaroring Sport Zrt. közötti szerződés megkötéséről. A nemzeti gazdasági minisztert meg azzal bízta meg, hogy biztosítson pénzt a légi versenyre.
A kormányhatározat arról szólt, hogy a Hungaroring Sport Zrt.-t terhelő rendezői jogdíj, továbbá a rendezvény megszervezéséhez kapcsolódóan a Hungaroring Sport Zrt.-nél felmerülő „fizetési kötelezettség teljesítéséhez szükséges összegű költségvetési támogatást”, évente legfeljebb 6 millió eurót, vagyis 1,8 milliárd forintot (három év alatt összesen 5,4 milliárd forintot) a Hungaroring Sport Zrt. részére a költségvetésben 2015 és 17 között biztosítsa. Vagyis a kormányhatározat szerint az állami tulajdonú Hungaroring jogdíjat fizet a Red Bull Air Race jogtulajdonosának. Nem teljesen egyértelmű, hogy ki a jogdíj tulajdonosa, feltesszük a Red Bull Air Race Gmbh (egy Ausztriában bejegyzett vállalkozás). Emellett az világosnak tűnik, hogy a futamot a Hungaroring Zrt. rendezi, vagyis a rendezési költségek is a céget terhelik.
Mindez azért tűnik érdekesnek, mert, ahogy a neve is mutatja, a sorozat egy világmárka nevét viseli,ezért nehéz elvonatkoztatni attól, hogy egy nagy Red Bull-reklámról van szó. Ehhez közpénzen terepet biztosítani csak akkor tűnne indokolhatónak, ha kimutatható haszonnal járna a rendezés. A Hungaroring Sport Zrt.-hez fordultunk kérdéseinkkel, de eddig nem kaptunk választ, valamint közérdekű adatigénylést adtunk be a céghez, az NGM-hez és az NFM-hez.
A Red Bull Air Race-t 2003-ban indították el, a formátum kifejlesztésében részt vett Besenyei Péter műrepülő pilóta is. A verseny 2003 és 2009 között Magyarországon is megfordult, 2011-2013-ban szünetelt, tavaly indult újra. A Master Class kategória 14 pilótája a világ különböző pontjain megrendezett nyolc versenyen szállt szembe egymással.
„A verseny célja, hogy a pilóták a lehető legrövidebb idő alatt, a lehető legkevesebb büntetőpontszám mellett végigrepüljenek egy levegővel feltöltött pilonokból álló légi versenypályán. A pilóták minden egyes versenyen világbajnoki pontokat gyűjthetnek. Az a pilóta nyeri el végül a Red Bull Air Race világbajnoki címét, aki a szezon utolsó versenyét a legtöbb ponttal zárja” – olvasható a Red Bull Air Race honlapján.
Előzmény: A Red Bull légi parádé összeegyeztethetetlen az egészséghez való joggal
Engedélyezni sem lenne szabad, nemhogy 6 milliárd forint közpénzzel segíteni a budapesti Red Bull légi parádét. Ezért a támogatást előirányzó kormányhatározat visszavonását kéri Orbán Viktornak írt levelében a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet arra hívja fel a miniszterelnök figyelmét, hogy 2010-ben nagy megkönnyebbüléssel vette tudomásul a főváros lakossága, hogy a sok kellemetlenséggel járó Red Bull légi parádét megszüntette az új kormány. Ez a rendezvény ugyanis jelentős zaj- és légszennyezéssel, valamint balesetveszéllyel jár, így különösen aggályos a megrendezése Budapest felett. Ezt már 2010-ben megállapította a zöld ombudsman állásfoglalása, kijelentve, hogy „…a Red Bull Air Race repülőrendezvény által jelentett környezeti terhelések következtében a rendezvény a belvárosban, ilyen sűrűn beépített lakott területen való megtartása az egészséges környezethez való joggal nem egyeztethető össze.”
A repülők jelentős mértékben bocsátanak ki rendkívül egészségkárosító apró részecskéket (PM10). Ilyen részecskék kerülnek nagy mennyiségben a levegőbe az egyéb közlekedési eszközökből és a fűtésből is, évente mintegy 11 000 magyar ember idő előtti halálát idézve elő. Ennek a súlyos helyzetnek az enyhítésére a kormány egy előremutató intézkedési programot fogadott el. Ennek végrehajtására azonban a felelős tárcának 2014-re mindössze 54 millió forintot biztosítottak (amiből ráadásul most zároltak 7 millió forintot). Ennek fényében különösen visszás a légszennyező légi parádé 6 milliárd forinttal történő állami támogatása.
Érthetetlen az állami támogatás azért is, mert a kormány épp az energiaitalok egészségkárosító hatásaira tekintettel vetett ki korábban – a Levegő Munkacsoport szerint helyesen – egészségügyi különadót ezekre a termékekre, most pedig egy ilyen termék reklámozását támogatja az energiaitalok különadójából befolyó összeg többszörösével.
LMCS 2014. augusztus 21.