Hirdetés

Mintha a zombi apokalipszis közepébe csöppent volna az ember, akkora a tömeg a metrónál. Amint a brazil példa mutatja, csak egy kis buszsofőr sztrájk kell hozzá.

Ahogy nemrég írtuk, alig ötöde a budapesti 4-es metró forgalma az elvártnál és a Brüsszelnek ígértnél – ez derül ki abból az adatsorból, amelyet a BKK közölt az múlt hét végén. Ráadásul a metrót sokkal drágább fenntartani, mint a 2-est vagy a 3-ast. A jelek szerint nincs esély arra, hogy a metróberuházás valaha megtérüljön. Az első megvalósíthatósági tanulmány, ami alapján a metróépítést elkezdte a főváros, 1996-ban készült. Ez az anyag – ami aztán a Brüsszeli vállalás alapja is lett – napi 474 ezer utazással számolt, ami évi 12,2 millió eurós megtakarítást eredményezett volna az akkori számítások alapján. A metróberuházás megtérülése az időnyereséggel számítható ki: minél több ember spórol időt az adott útszakaszon, annál gyorsabb a megtérülés a mindenkori átlagos órabérrel számolva. Ez a szám 1996-ban 6,4 perc volt átlagosan. A metróprojekt mérnökei így 32 évre előre 134 százalékos megtérüléssel számoltak (a 330-500 milliós beruházással, évi 4 százaléknyi GDP-emelkedés mellett). A BKK is inkább az utazóidő-megtakarításra helyezné a hangsúlyt az utasok számának méricskélése helyett.

Igen ám, de amíg a 4-es nyomvonala fölött futnak villamos és busz vonalak, addig a helyenként pár száz méterre levő állomásokra nem érdemes  fel és le lépcsőzni. Állítólag azért van még sok helyen párhuzamos közlekedés, mert az illetékesek még nem bizonyosodtak meg az új metró üzembiztonságában, és félnek az esetleges üzemzavaroktól. Talán majd az őszi önkormányzati választások után. Egy biztos: ennyi ellenőrt és főleg biztonsági embert a másik három vonalon talán csak együtt találni. Én laikus utasként nem értem, hogy a peronok szintjén mi szükség van ennyi (ha jól sejtem) külsős egyenruhásra. A 450 milliárdhoz képest persze nem tétel, de minek?

A hir24 tudósítását ajánlom a BKK / BKV és a fővárosi vezetés figyelmébe – e módszerrrel esetleg hamarabb megtérülne az egyébként teljesen felesleges beruházás:

Brazíliában sztrájkba léptek a buszosok, így viszonylag kevés lehetőség maradt a tömegközlekedésre. Busz vagy villamos.
Csak zárójelben: a minap ősszeverekedett két buszvezető Budapesten.  A történtek miatt egy indulás maradt ki a 105-ös vonalon, amelyet – több másik fővárosi tömegközlekedési járat mellett – két közlekedési szolgáltató, jelesül a BKV és a VT-Arriva közösen üzemeltet.

A következő felvételeket az egyik metróállomáson készítették, a biztonsági őrök alig bírtak a hatalmas embertömeggel.
 

 
Láthattunk már felvételeket olyan dél-ázsiai országokból, mondjuk Dél-Koreából, ahol szintén ekkora a tumultus, de ott az emberek sokkal türelmesebben várják, hogy eljussanak A-ból B-be.  A brazilok sokkal nagyobb átéléssel használják a tömegközlekedést, pedig még nincs is itt a foci vébé.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás