A klímacélok megvalósítása érdekében egyre nagyobb hangsúlyt kap a szén-dioxid-kibocsátás -csökkentés, és egyre több város bátorítja a lakosokat, hogy „tegyék le” az autót, és kisebb távok esetén pattanjanak kerékpárra. Az idei Global Bicycle Cities Index a legbiciklibarátabb városokat rangsoroló listája alapján az is kiderül, a top 10 kerékpárbarát városból 9 Európában van.
A Luko nevű digitális biztosítótársaság világ 90 városát vizsgálta és rangsorolta hat fő paraméter alapján: a kerékpárhasználók aránya, az időjárási viszonyok, a bűnözés és a biztonság (például balesetek és kerékpárlopások aránya), az infrastruktúra, a kerékpármegosztási lehetőségek és az olyan különleges események, mint az “autómentes napok”.
A végeredményt egy 0-tól 100-ig terjedő skálán mutatják be, ahol minél magasabb a pontszám, annál kerékpárosbarátabb a város. A lista élén az európai városok végeztek, elsősorban a minőségi kerékpárutaknak és a “kerékpároznak kedvező” napok magas számát magában foglaló időjárási körülményeknek köszönhetően.
Íme a világ kerékpáros városainak top 10-es listája:
10, Hannover, Németország
A németországi Alsó-Szászországban található város pompás parkokkal rendelkezik, így hogyan ia lehetne jobb módon felfedezni őket, mint kerékpárral? Hannover a minőségi infrastruktúrának és a kerékpározást népszerűsítő rendezvényeknek, köztük a “no car day”-nek köszönhetően került az idei top tízbe.
9, Bréma, Németország
Bréma egy másik népszerű város Németországban a kerékpározást kedvelők körében, mivel sík terep és kerékpárutak szelik át és kötik össze a várost más közeli településekkel. Brémában ezen kívül egy olyan kerékpáros zóna is találtható, egy olyan városrész, ahol 30 km/h sebességkorlátozás van érvényben, a kerékpároknak elsőbbségük van, és megengedett az egymás mellett kerékpározás.
8, Bern, Svájc
Az index szerint a svájci főváros sokat fektet a minőségi kerékpáros infrastruktúrába, különösen magas pontszámot ért el a kerékpármegosztás terén, és rendszeresen szervez “autómentes napokat”. A városban a kerékpárosok halálos áldozatainak aránya is nagyon alacsony.
7, Hangcsou, Kína
Itt egy talán váratlan szereplőa top 10-ben: a kínai Hangcsou városa – az egyetlen nem európai város a rangsor első tízesében. A lakosság körében 30 százalék a kerékpárosok aránya, és a kerékpármegosztás terén a legtöbb riválisánál magasabb pontszámot ért el.
6, Malmö, Svédország
A svéd városban minőségi infrastruktúra és a kerékpározást népszerűsítő rendszeres rendezvények várják a biciklizőket.
5, Amszterdam, Hollandia
Talán többen is számítottak arra, hogy a holland főváros felkerül a listára, sőt akár még előbbre is kerülhetett volna, azonban a biztonság terén elért pontszáma hátráltatja az előbbre törésben: Amszterdamban 100 000 kerékpárosra több mint 1000 baleset jut. Ez majdnem ötször több, mint legközelebbi riválisa, Koppenhága. Ennek ellenére, a város még így is szép helyen zárt.
4, Koppenhága, Dánia
A dán főváros nem csak a kerékpárosok számára biztonságosabb, hanem a kerékpárok számára is, köszönhetően az alacsony lopási aránynak és az “autómentes napoknak”. A város sokat fektet a kerékpáros infrastruktúrába, és a legtöbb lakos, aki kerékpárral közlekedik, a hosszú és kemény dán tél folyamán is ezt teszi.
3, Antwerpen, Belgium
A belga kikötőváros ugyan nem rendelkezik kiemelkedő pontszámmal a dedikált kerékpárutak terén, de az erős kerékpármegosztó rendszer és az “autómentes vasárnap” nevű rendezvények vitathatatlanul kerékpárosbaráttá teszik.
2, Münster, Németország
A német városban a lakosok több mint 39 százaléka naponta kerékpározik, emellett a súlyos kimenetelű balesetek száma viszonylag alacsony. Münster rendszeresen ad otthont a kerékpározást népszerűsítő rendezvényeknek is.
1, Utrecht, Hollandia
Az idei rangsor élén a hollandiai Utrecht áll. A város magas pontszámokkal büszkélkedhet a kerékpáros infrastruktúra és az időjárási viszonyok tekintetében, és a lakosság több mint fele (51%) használ kerékpárt a mindennapokban.
Nyitókép: zöldparkolás Helsinkiben kép: Sarkadi Péter greenfo