Szeptember végéig meg kell alkotni azokat a jogszabályokat, amelyek az elektromobilitáshoz kapcsolódó útburkolati jelek és útjelző táblák bevezetéséhez szükségesek. Be kell fejezni a jogalkotói munkát a zöld rendszámok bevezetéséhez, és november 30-ig kell elkészülnie a lehetséges kedvezményekkel kapcsolatos jogszabálytervezeteknek.
Elkészült az e-mobilitás terjedését segítő Jedlik Ányos Terv, a dokumentum hamarosan a kormány elé kerül, és megkezdődik az abban foglaltak megvalósítása – közölte a nemzetgazdasági miniszter tegnap. Varga Mihály az Akadémia utcában egy elektromos autók töltésére alkalmas töltőoszlopnál – ahová elektromos autóval érkezett -, úgy vélte, minden lehetőség megvan arra, hogy az elektromobilitás versenyképes ágazattá váljon Magyarországon, és e téren az unióban is helyzeti előnye legyen az országnak.
Az előrejelzések szerint 2050-re az újonnan értékesített autók 70 százaléka elektromos, hibrid, vagy plug-in típusú jármű lehet – mondta. A miniszter fontos gazdasági érdeknek nevezte, hogy Magyarország részese legyen ennek a fejlődésnek, amelynek az ipari termelésből jelentős aránnyal részesedő magyar járműipar lehet az alapja. Varga Mihály kiemelte: az e-mobilitás széleskörű elterjesztéséhez Magyarországon a kutatás-fejlesztési háttér is rendelkezésre áll. A Jedlik Ányos Terv azt szolgálja, hogy az unió első átfogó, koherens stratégiai dokumentuma legyen, amelyre egy e-mobilitást szolgáló fejlesztési program épülhet.
Először az ösztönző szabályozási környezetet kell létrehozni – mondta a miniszter. De ennél is fontosabb, hogy a magyar emberek is érdekeltek legyek az elektromos járművek használatában. Ezért töltőállomásokra, kedvezményekre, és versenyképes árakra van szükség. Komplex terv kerül a kormány elé, ami tartalmazza mindazokat direkt és indirekt ösztönzőket, szabályozási feladatokat, amelyek az elektromos közlekedés széleskörű elterjesztéséhez szükségesek Magyarországon. Ezek közül Varga Mihály külön is felhívta a figyelmet arra, hogy most először kerül be a magyar jogrendszerbe a környezetbarát jármű fogalma. A gyakorlatban ez a zöld rendszám bevezetését jelenti.
Varga Mihály és az e-autózás -látványos érv a paksi atommunyi mellett
Zöld lufi – majd a paksi atomáram…
Az elektromos járművekkel közlekedők számára kedvezmények is lesznek. Így például engedélyezik nekik a buszsávok használatát, útdíj és parkolási kedvezményeket kapnak, illetve kidolgoznak olyan adókedvezményeket is, amelyeket az elektromos járművek tulajdonosai vehetnek igénybe. A miniszter elmondta, mindezek jogszabály-módosításokat tesznek szükségessé. Így például az elektromos járművek töltésének és a töltőhálózat kiépítésének támogatása érdekében módosítják a villamos energiáról szóló törvényt, felgyorsítják a töltőhálózat kiépítéséhez szükséges engedélyezési folyamatot, s módosítják a villamos energia értékesítésére vonatkozó szabályokat is, ezen belül a kereskedelmi engedélyek kiadását kívánják megkönnyíteni.
Varga Mihály emlékeztetett: a Jedlik Ányos Tervben javasolt intézkedések végrehajtása további előnyökkel is jár Magyarország számára. Így lehetővé teszi új kutatás-fejlesztési források megszerzését, új infrastruktúra-fejlesztési források igénybevételét, amelyek hozzájárulnak a munkahelyek számának növekedéséhez, és a beruházások további bővüléséhez. Emellett a tervben foglaltak megvalósításával a következő tíz évben a számítások szerint több mint 150 ezer tonna károsanyagkibocsátás-csökkentés érhető el – mondta a miniszter.
A Jedlik Ányos Tervhez kapcsolódva várhatóan szeptember végéig alkotják meg azokat a jogszabályokat, amelyek az elektromobilitáshoz kapcsolódó útburkolati jelek és jelzőtáblák bevezetéséhez szükségesek. Emellett várhatóan ugyancsak szeptember végéig fejezik be a zöld rendszámok bevezetéséhez szükséges jogalkotói munkát. November 30-ig pedig előreláthatólag elkészülnek a lehetséges kedvezményeket rögzítő jogszabálytervezetek is. Varga Mihály az elektromos járművek magyarországi széleskörű elterjesztést azzal is indokolta, hogy Európában a megtermelt energia 50 százalékát a közlekedésre fordítják, de ennek az energiának a 90 százalékát még mindig kőolajból nyerik. A felhasznált kőolaj 90 százaléka pedig Európán kívülről érkezik a kontinensre. Így minden felelős kormánynak tennie kell az elektromos járművek elterjesztésének gyorsításáért, így tesz a magyar kormány is – mondta, s egyúttal megköszönte a terv elkészítéséhez nyújtott segítséget a Jedlik Ányos Klaszter tagjainak. (MTI)