Hirdetés
Forrás: index.hu

Miközben az EU-ban a vasút szerepe felértékelődik, a hazai kötöttpályás közlekedés színvonala egyre mélyebbre süllyed.  Nemrég 80 villamos motorvonat beszerzésére irányuló keretmegállapodás megkötését tervezte a MÁV-START, de kiderült, hogy ebből a beruházásból most így nem lesz semmi. A cég szerint a módosítandó kiírásban már 95 jármű fog szerepelni.

A beszerzési folyamat első állomása az előzetes piaci konzultáció (EPK) volt, amely 2023. július 11-én megindult. A konzultációra összesen négy gazdasági szereplő jelentkezett, ezek a következők voltak: a Siemens Mobility Kft., a Stadler Trains Magyarország Vasúri Szolgáltató Zrt., a ALSTOM Hungary Kft., és az Erősáram 2001 Kft.

„A beérkezett észrevételeket, kérdéseket az ajánlatkérő megvizsgálta, azonban időközben az ajánlatkérő olyan stratégiai, üzletpolitikai döntést hozott, melynek következtében az előzetes piaci konzultációs felhívásban közzétett formában a beszerzési igény okafogyottá vált. Ajánlatkérő nem kíván keretmegállapodást kötni a fenti tárgyban. Tekintettel a fent leírtakra az ajánlatkérő az előzetes piaci konzultáció lezárásáról döntött” – olvasható a Közbeszerzési Értesítő oldalára feltöltött dokumentumban.

A tervezett járműveknek 160 kilométer per óra engedélyezett sebességgel, ETCS-sel, klimatizált utastérrel, alacsony padlóval, kerékpárszállítása való lehetőséggel, akadálymentes vécével, audiovizuális utastájékoztatással, wifivel és elektromos eszközök töltésére alkalmas konnektorokkal kell rendelkezniük, sorolta még a nyáron Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója, a magyarországi járműgyártás fejlesztéséért felelős miniszteri biztos.

Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban azt mondta, Magyarországon el kellene indulnia egy vasúti újjáépítési programnak, ehhez próbálja megnyerni a kormányt. A jelek szerint erre a projektre nem adta áldását az Orbán-kabinet.

Világgazdaság szerint a motorvonatokat a belföldi regionális és régiók közötti, úgynevezett interrégiós forgalomban használták volna, egyebek mellett

  • Hatvan,
  • Szolnok,
  • Miskolc
  • és Debrecen környékén,
  • a Pécs–Kaposvár–Gyékényes viszonylaton,
  • továbbá a Szombathely–Celldömölk/Zalaegerszeg–Ajka vonalon.

A cikkre reagált a MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

“A járműbeszerzésre vonatkozó előzetes piaci konzultáció (EPK) nem elmarad, hanem bővített tartalommal kerül majd kiírásra. A MÁV-START a korábban említett EPK-t azért zárta le, mert időközben megváltoztak, részben bővültek a tervezett járműbeszerzés feltételei. A kizárólag saját beszerzésre vonatkozó elképzelés helyett immár a nagyobb mozgásteret kínáló bérlés és a rendelkezésreállás-alapú karbantartás is a beszerzés tárgya lesz. Így a korábbi EPK tartalom érthetően szűkké, illetve több meghatározó pontján -meghaladottá vált: új EPK megfogalmazása vált indokolttá. Ezt – a járműfejlesztési stratégiában szereplő – 95 regionális motorvonatra fogjuk kiírni, ami egyúttal azt is jelenti, hogy ezáltal nemcsak a belföldi, de a határmenti nemzetközi regionális közlekedésben is jelentős minőségjavulás várható.”

 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás