A gyors bővülés időszaka után 2023-ban az elektromos autók értékesítésének növekedése lelassult. A globális EV-eladások a 2022-es több mint 100%-os növekedés után, 2023-ban csupán 33%-kal nőttek. Bár az EV-k átlagos részesedése az új járművek nyilvántartásba vételében továbbra is emelkedik – a 2022-es 14%-ról 20%-ra -, de néhány meghatározó piacon, köztük Dél-Koreában és Németországban ez a mutató visszaesett. Az ágazatnak jelenleg számos kihívással kell megküzdenie, többek között a magas villamosenergia-árakkal, az inflációval és a támogatások csökkenésével, mivel az állami ösztönzőprogramok a járművekről a töltőberendezésekre helyezik át a finanszírozási hangsúlyt – derül ki a Roland Berger EV-trendekről szóló friss tanulmányából, amely 16 ezer fős felmérésen és széles körű iparági interjúkon alapul.
A töltőpontok számának növekedése 2023-ban erőteljes volt, 65%-kal nőtt, miközben a legtöbb régióban enyhe csökkenést tapasztaltak a jármű-töltőpont arányban. Erőteljesen növekedett a gyorstöltők aránya is, ennek köszönhetően a fogyasztók 81%-a szerint az EV-töltés könnyebbé vált az elmúlt hat hónapban
“A globális e-mobilitási helyzet változatos képet mutat. Az érett piacok csökkentik vagy megszüntetik az EV-k direkt vásárlástámogatását, de a kevésbé érett piacok, például Dél-Európában, most az infrastruktúra bővítését és az EV-értékesítést hangsúlyozzák” – mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. – “A vegyes OEM-stratégiák is szerepet játszanak – egyes autógyártók új, teljesen elektromos platformok mellett kötelezik el magukat, míg mások a plug-in hibridek felé mozdulnak el. További tényező a belső égésű motoros járművek és az EV-k közötti költségparitás felé való lassú haladás.”
Kína ismét élen jár az e-mobilitás terén
Lehet, hogy 2023-ban Kína összpontszáma az indexben nem emelkedett, de a rangsor élén lévő ország előnye nem csökkent, mivel az EV-értékesítések és a töltőinfrastruktúra terén továbbra is erőteljes növekedést mutat. Legközelebbi versenytársai – Németország, az Egyesült Államok és Hollandia – pontszámai vagy megtorpantak, vagy csökkentek, és ez a tendencia 2023-ban is megfigyelhető volt a legtöbb fejlett piacon. Eközben a Közel-Kelet és Délkelet-Ázsia fejlődő piacai gyors növekedést mutatnak az EV-eladások terén, és felzárkóznak a vezető nemzetekhez.
Az Egyesült Államok az EV-töltési index legutóbbi kiadásában a második helyen végzett, köszönhetően az EV-értékesítések folyamatos növekedésének 2023-ban, beleértve az egyre népszerűbb plug-in-hibrideket is. A nyilvános töltőhálózat növekedése nem tartott lépést, bár az otthoni töltéssel rendelkező amerikai EV-tulajdonosok igen magas aránya csökkenti a nyilvános hálózattól való függőséget. Eközben az e-mobilitás folyamatos szövetségi támogatása nagyban függ a 2024. novemberi amerikai választások eredményétől.
Az OEM-gyártók belépnek az EV-töltés piacra
Az EV-töltési piac élénk, számos új vállalat lépett be mind az érett, mind a fejlődő régiókban egyaránt. Az OEM-gyártók világszerte egyre nagyobb mértékben vesznek részt a töltési megoldásokban, akár saját márkás hálózataikon keresztül, akár másokkal konzorciumokban együttműködve. Ez különösen igaz a kevésbé fejlett piacokra, ahol az infrastruktúra bővítésével ösztönözhetik az elektromos járművek értékesítését.
“A díjfizetéssel kapcsolatos megoldások bevonása minden régióban egyre népszerűbbé válik, és a piaci szereplők folyamatosan tesztelik az új üzleti modelleket és technológiákat” – mondta Schannen Frigyes.