A sör, a bor és a szörp példája mind azt mutatja, hogy sem technológiai, sem logisztikai akadálya nincs Magyarországon annak, hogy a tej is visszaváltható üvegekben kerüljön a boltokba. Miért van akkor mégis kartondobozban és PET palackban? Nálunk is lehetne visszaváltható üvegben a tej, mint Ausztriában, csak akarni kellene.
A G7 korábban írt arról, hogy Ausztriában márciustól két nagy áruházlánc, a Billa és a Spar is elkezd egy bizonyos biotejet visszaváltható üvegben árusítani, és a lehetőséget a Spar magyarországi egysége is vizsgálja. Németországban szintén van üveges tej. Magyarországon azonban a többrétegű, eldobható kartondoboz az úr a tejpiacon, és környezetvédelmi szempontból aggasztó, hogy a PET palack egyre népszerűbb.
Mivel a Billa és az osztrák Spar nem jótékonysági intézmény, de még nem is környezetvédő szervezet, joggal feltételezhetjük, hogy az ausztriai lépés mögött üzleti döntés, azaz üzleti kockázatvállalás van. Az osztrák viszonyok között azonban mindkét társaság úgy látja, hogy egy drága (átszámolva 600 forintos) biotejjel mégis érdemes elkezdeni tesztelni a piacot. Az elmúlt napokban több szakértővel is beszélgettünk arról, hogy Magyarországon van-e racionalitása ennek.
Nálunk egyelőre csak a tejes manufaktúrák árulnak üvegben tejet, és jellemzően csak náluk töltheti fel a vevő a saját kannáját. Ők a piacnak csak elenyészően kis szeletét adják. Ugyanakkor ezeknél a kis szereplőknél van működő példa a betétdíjas tejes üvegre is, és ez alapján úgy tűnik, hogy 100 forint közeli betétdíjnál a vásárlók visszaviszik az üveget, illetve ez üzletileg megfelel a tejforgalmazónak is. De miért nincs semmi hasonló a nagy láncokban, ahol az emberek döntő többsége vásárol?
Ahhoz, hogy ennek az okait megértsük, először röviden végig kell venni a tej és a csomagolás útját, a tehéntől a reggeli kakaóig. Az üzleti érdekek ugyanis csak akkor szálazhatók szét, ha látjuk, hogy ki milyen szerepben van.
Több piaci példa is egyértelműen arra utal, hogy az üveges tej bevezetése megoldható lenne Magyarországon. Az egyik a söripar, amelyre igazán nem lehet azt mondani, hogy ne a profitért dolgozna, és mégis meg tudja oldani a betétdíjas üveges rendszer működtetését. Miért van ez így?
Részletek a G7 gazdasági portálon: A hétköznapi gyakorlat