A rovat kizárólagos támogatója

Egyes finn éttermek 12-30 eurós pótdíjat kezdtek kivetni azokra a vendégekre, akik nem eszik meg teljesen a kirendelt ételt. A Sipoo-ban működő thai étterem ételpazarlás csökkentését célzó módszere már Finnország más részein is terjed.

A svédasztalos ebéd ételpazarlása ellen új módszerrel próbált küzdeni egy SIPOO-BAN MŰKÖDŐ THAIFÖLDI ÉTTEREM, A SUAN AAHAANI. Az étterem 11,90 eurós különdíjat kezdett felszámítani azoktól a vásárlóktól, akik a büféasztalról kidobták a rendelt ételt.

– Mindenhol vannak tábláim az étteremben, hogy mindenki lássa, mielőtt fizetne. Ha nem tetszik nekik, akkor távozhatnak – mondja Vaw Myllynen étteremtulajdonos és séf. A rendszeres vásárlók már ismerik a gyakorlatot, Myllynen pedig gondoskodik arról, hogy ez mihamarabb az új vendégek számára is világossá váljon.

– Ezen kívül nagyon hangosan elmagyarázom a problémát azoknak, akik ott szándékozzák hagyni az ételt. Amikor hangosan beszélek velük, zavarba jönnek, főleg ha más ügyfelek rájuk figyelnek.

thai konyha-tenger gyümölcsei csípős saláta kép: depositphotos

A pazarlás egyértelműen csökkent. 

A gyakorlatban Myllynennek csak kétszer-háromszor kellett pótdíjat felszámítania. Szerinte a pazarlás csökkentése különösen fontos egy thai étterem számára, mivel a thai ételek egyes összetevői drágák. Ezek egy része nehezen beszerezhető, és az étteremben sincsenek nagy készletek. Például egyes vásárlók főleg húst akarnak enni. Azt gondolhatják, hogy nem valódi élelmiszert dobnak ki, hanem csak rizst – mondja Myllynen. Lehet, hogy azt gondolják, hogy nem drága, de tévednek. A thai ételekben használt rizs nagyon drága, mert Ázsiából származik.

MYLLYNEN SZERINT néhány másik helsinki étterem is elkezdte ugyanezt a gyakorlatot. A szokás immár Tamperére is átterjedt: az Aamulehti értesülései szerint a tamperei Koskikeskusban működő Osaka Teppanyaki étterem is megkezdte a kidobott élelmiszer mennyiségétől függően 15 vagy 30 eurós pótdíjat felszámítani.

Szerinte sok büféétterem fél a rossz kritikáktól vagy online kommentektől, ha díjat kezdenek számlázni a vásárlóktól az elpazarolt ételekért. – Engem nem aggaszt – mondja Myllynen. – Azt mondanám, hogy a vásárlók 95 százaléka elégedett és megérti- írta az Ilta-Sanomat

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás