A rovat kizárólagos támogatója

Az Ukrajna területén zajló háború miatt egyre több napraforgóolaj-szállítmány esik ki a rendszerből, a világ napraforgóolaj-ellátási láncainak közel fele összeomlott, az élelmiszergyártók ezért alternatív olajak után néznek a gyártás biztosítása érdekében. Az egyik lehetséges helyettesítő az a pálmaolaj lehet, aminek kivezetésével évek óta küszködnek a cégek, de ennek előállítása Délkelet-Ázsiában az esőerdők kivágásához és veszélyeztetett állatok élőhelyének visszaszorításához vezetett  az elmúlt években.

Brit kiskereskedelmi láncok a Bloombergnek elismerték a hátraarcot, ugyanis több saját márkás termékükben, például fagyasztott kenyerekben, pudingokban, cserélték le a napraforgóolajat pálmaolajra. (Tudunk olyan balatoni lángosozóról is, amelyik napraforgóolaj helyett pálmaolajban süti a lángost.) Igaz, ezek a láncok csak fenntarthatósági pecséttel rendelkező gyártóktól vásároltak, azonban csak ideiglenes megoldásként tekintenek erre.

Indonéz pálmaolaj ültetvény. Kép Daniel Beltrá Greenpeace

Új helyzet

A háború következtében bizonyos termékek globális kereskedelme a feje tetejére állt. Ukrajna és Oroszország együtt a világ napraforgóolaj-kereskedelmének 65 %-át teszi ki, de jelentős búza és kukorica exportőr is. A kiterjedt fegyveres konfliktus így, illetve a műtrágyaárak emelkedésén keresztül az alapvető élelmiszerek drágulásához vezetett világszerte. Nem véletlen, hogy ebben a helyzetben Indonézia, India és Argentína exporttilalommal igyekszik biztosítani a belső ellátás zavartalanságát.

Tehát a fenntarthatósági pecsétek és a drágább, de fenntartható termékek hirtelen háttérbe szorultak az élelmiszer- és energiapiacon.

A nagy pálmaolaj-exportőrök persze kihasználnák a helyzetet és visszaszereznék a részesedésüket a világpiacból: Malajzia azonnal jelentkezett az Indonéz exporttilalom következtében kieső pálmaolaj-készletek pótlására, miközben a malajziai kormány azon is dolgozik, hogy elismertesse saját tervét a fenntartható pálmaolaj-előállításra.

Már éppen kezdett ciki lenni a pálmaolaj, erre jött a háború

A Nestlé a lap információi szerint ugyanakkor mindennek ellenére tartani fogja a környezetkárosító pálmaolaj teljes kivezetésre belőtt 2023-as céldátumát. Ez azért sem lesz annyira könnyű, mert 2020-ban még csak a globális pálmaolaj-előállítók egyötödének volt meg az a fenntarthatósági pecsét, ami elméletileg biztosította a vevőket arról, hogy a pálmaolaj előállításához nem irtanak ki erdőket, nem vonnak be új földterületeket, nem alkalmaznak kényszermunkát.

Viszont manapság fenntartható pecsét alatt termelő farmerek mondják azt, hogy nem tudják eladni a drágább, fenntartható olajukat, ezért előfordul, hogy összekeverik a pecsét nélküli simával, és felár nélkül értékesítik.

A Greenpeace és egyéb civil szervezetek álláspontja szerint maga a természetbarát pálmaolaj címkéje egy átverés, és hozzájárul ahhoz, hogy egyes cégek pusztítsák az esőerdőt, de megússzák a következményeket. Ugyanakkor a pálmaolajért történő erdőirtás mértéke Indonéziában és Malajziában csökkent az utóbbi években, csakhogy a háború következtében felfutó globális igény és felvásárlási árak miatt ez meg is fordulhat, figyelmeztet a Fitch fenntarthatósággal foglalkozó részlegének szakértője – írta a G7 gazdasági portál.

Nyitókép: pálmaolajat tartalmazó termékeket tartanak kezükben ültetvényi munkások 2020. november 17-én AP Photo

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek