Az autómegosztás vagy carsharing a városi autóhasználat egy fenntartható változata. Ha valaki csak néha, alkalmanként autózik a városban, akkor igazán zöld és kényelmes alternatíva ez, hiszen a megosztott autó mindig kéznél van, amikor viszont nincs szükségünk rá, más is közlekedhet vele.
Budapesten mára már több szolgáltató is jelen van, de a fővárosi önkormányzatnak kiemelt célja, hogy támogassa az autómegosztás elterjedését, így is csökkentve az autók számát a városban.
A zöldebb és kényelmesebb közlekedés érdekében egy három pontos intézkedési csomagot fogadott el Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere.
Egyszerűsítünk a carsharing szolgáltatók parkolási szabályozásán. Bár felhasználóként ezzel eddig se volt gondunk, nagy könnyebbség lesz a szolgáltatóknak, hogy egyszerűsítve, egy összegben számolhatják el a parkolási díjakat az önkormányzatok felé.
A carsharing autók a hagyományos autókkal szemben kedvezményt kapnak a parkolási díjakból. Míg a zöld rendszámos, tisztán elektromos autók eddig is, és ezután is ingyen parkolhatnak, a hagyományos carsharing autók 50%-os kedvezményt kapnak a parkolási díjakból. Ez nemcsak a szolgáltatóknak, de a városnak is előny, hiszen több carsharing autó elterjedésével fiatalodhat a járműállomány, tisztább lehet a levegő.
A benzines carsharing autók kedvezményét azonban csak átmeneti időszakra biztosítjuk: csak a 2023. év végéig forgalomba állított autókra lesz igaz, ezzel is arra ösztönözve a carsharing szolgáltatókat, hogy álljanak át a teljesen elektromos autók használatára.
Az autómegosztás valós alternatívája lehet az autótulajdonlásnak. A különböző megosztáson alapuló közlekedési eszközök jól kombinálhatóak a közösségi közlekedéssel is, így az egész napos autózás és araszolás helyett könnyen válthatunk például metróról a megújult Bubira, vagy használhatjuk adott esetben a közösségi autózást is – írta Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke fb posztjában.